Stressat sto

miss_lillamy

Trådstartare
Jag lämnade mitt sto på station i måndags där hon under eftermiddagen blev inseminerad. Idag blev hon inseminerad igen och på fredag kommer hon troligtvis att få åka hem. Det är ett 14 årigt sto som förhoppningsvis ska få sitt första föl.

Nu till problemet. Mitt sto gillar inte att åka transport/ lastbil. Hon blir jättestressad/ rädd och jättespänd.

Vad har ni för erfarenheter ang det? Hur stor risk är det att hon blir så stressad vid transporten att hon "kastar" (rätt ord?) det ev fölet? Finns det ngt man kan göra (kan man ge lugnande eller dyl?). Jag vill komma bort från stressen, men hem måste hon ju. Har ni åkt med nyseminerade hästar som inte gillar att lastas och åka? Har det gått bra?

Vore intressant att höra era erfarenheter
 
Jag lämnade mitt sto på station i måndags där hon under eftermiddagen blev inseminerad. Idag blev hon inseminerad igen och på fredag kommer hon troligtvis att få åka hem. Det är ett 14 årigt sto som förhoppningsvis ska få sitt första föl.

Nu till problemet. Mitt sto gillar inte att åka transport/ lastbil. Hon blir jättestressad/ rädd och jättespänd.

Vad har ni för erfarenheter ang det? Hur stor risk är det att hon blir så stressad vid transporten att hon "kastar" (rätt ord?) det ev fölet? Finns det ngt man kan göra (kan man ge lugnande eller dyl?). Jag vill komma bort från stressen, men hem måste hon ju. Har ni åkt med nyseminerade hästar som inte gillar att lastas och åka? Har det gått bra?

Vore intressant att höra era erfarenheter

Man brukar säga att dräktigheten är som känsligast för stress mellan dygn 20 och 40.
 
Jag lämnade mitt sto på station i måndags där hon under eftermiddagen blev inseminerad. Idag blev hon inseminerad igen och på fredag kommer hon troligtvis att få åka hem. Det är ett 14 årigt sto som förhoppningsvis ska få sitt första föl.

Nu till problemet. Mitt sto gillar inte att åka transport/ lastbil. Hon blir jättestressad/ rädd och jättespänd.

Vad har ni för erfarenheter ang det? Hur stor risk är det att hon blir så stressad vid transporten att hon "kastar" (rätt ord?) det ev fölet? Finns det ngt man kan göra (kan man ge lugnande eller dyl?). Jag vill komma bort från stressen, men hem måste hon ju. Har ni åkt med nyseminerade hästar som inte gillar att lastas och åka? Har det gått bra?

Vore intressant att höra era erfarenheter
Jag har ett sto som är besvärlig att lasta. Hon kommer få stå kvar på station tills efter dag 42.
 
Jag har ett sto som är svårlastat men som brukar åka bra. Henne har jag haft kvar på stationen antingen till efter dygn 40 eller så har jag tagit hem henne efter konstaterad dräktighet på dygn 16 och gjort nästa koll hemma.

När hon kördes hem från station första gången var hon tokstressad och dansade hula hula i släpet, men fostret satt kvar och han fyllde tio år för några veckor sedan.
 
Tack för era svar! Förhoppningsvis ringer dom mig från stationen imorn och säger att jag får hämta henne, då ska jag givetvis fråga vad dom tycker :)
 
Att ha kvar henne på stationen är ju en bra möjlighet, men jag har inte råd. 250 kr / dygn (Box natt/ egen hage) funkar tyvärr inte i över en månad :(.
 
Har ett sto som är lättlastat men mkt stressad i släpet under färd. Hon har fått lugnande i flera år och det har fungerat utmärkt varje år i samband med seminering. Hästen slipper stressa och det har inte påverkat varken fertiliteten eller fölen. Rekommenderar det definitivt då risken finns annars att stoet och/eller fölet kan skadas i samband med färd. Likaså får fölen en mkt behagligare upplevelse av att åka släp och inte riskerar ta efter moderns beteende.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 399
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 198
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 339
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 624
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp