Stressar upp sig.

SpanskaLoppan

Trådstartare
Min 16-åriga vbl valack är jättetrevlig att rida så länge det inte är någon annan häst i närheten. Skritt och galopp går bra med andra men ska vi trava så blir han så stressad att det inte riktigt går att få kontakt med honom. Han blir inte stark eller nåt men spänner sig till tusen, blir kort och stum i steget, sänker ryggen och flyttar över vikten på bogarna. Det går heller knappt att ta i tyglarna eller använda skänklar, då blir det oftast värre.

Hade samma problem vid ensamridning förut men då går det att lugna honom med halvhalter, tempoväxlingar och mjuk röst. Detta fungerar dock inte om nån annan häst finns med, varesej det är i skogen eller på ridbana/ridhus.

Det är så synd eftersom jag gillar att rida ut ihop med andra och så länge vi skrittar/galopperar så är han som vanligt.
Vid körning med andra hästar blir han dock inte stressad märkligt nog, jag som trodde det var hans "travarminnen"....:crazy:

Någon som har nån idé om hur jag kan "träna bort det" eller åtminstone få honom lite lugnare? Vad kan det bero på att han bara gör så i traven, varför inte skritt oh galopp med?

Sv: Stressar upp sig.

Hade ett vbl men samma tendenser, och för hans del var det nog den gamla tiden som travare som väcktes till liv igen. Samma sak där, bara när vi red aldrig när vi körde. Provade de allt kändes de som, men de enda som hjälpte för vi var halvhalt halvhalt halvhalt. Hade han en av sina värsta dagar vände jag helt enkelt åt ett annat håll så han fick gå ifrån sina "kompisar". Han lugnade ner sig tillslut och då var det bara att vända tillbaka igen. Det gäller att nöta på och berömma de bra stunderna istället för att bråka när de går dåligt. De är ju klart att de är fördel om man innan turen pratar igenom hur man har tänkt att göra med de nadra ryttarna så de vet hur de ska bete sig om du helt plötsligt bara ger dig iväg åt ett annat håll.
Lycka till!

Jo halvhalter funkar jättebra när vi är ensamma. Är det andra med så blir det bara värre om ja försöker göra något, testade halvhalter då med eftersom det funkar annars men då "trycker han ihop sig" och börjar galoppera på stället.:crazy: Ska testa att rida ifrån och lugna honom och sen tillbaka igen. Tycker bara det är lite märkligt att han är lugn som en filbunke i dom andra gångarterna:confused:
Men tack för tipset!

Nä det funkade inte att rida ifrån, hamnade i totalt upplösnings tillstånd och förlorade styrningen helt...Suck...så trist att aldrig kunna rida ut med vännerna...Ingen mer som har nåt tips?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama