Stressade oroliga hundar

K

Kuddeavsten

hej!

Jag har en hund som alltid har varit mkt nervös och stressad. Detta har jag genom träning (hos utbildade hundinstruktörer självklart), motion och mkt tålamod försökt att få bort. Tyvärr har det inte räckt hela vägen fram.

Han är mkt bättre nu än tidigare (nu är han sju år) och träningen har hjälpt mkt. Hundinstruktörerna (har tränat för flera olika) har sagt att denna stressen och ångesten är medfödd och det tänker jag också.

Kan vetrinär skriva ut ångestdämpande/stressminskande medicin till hundar som är stressade och oroliga, som människor?

Träningen har som sagt hjälpt mkt, men han blir fortfarande mkt lätt orolig. Han går omkring, gnäller och flåsar direkt som han inte är nöjd med tillvaron.

Mkt motion hjälper men han har en skada som gör att vetrinär anser att jag bör ta det lugnt med motionen.

Hur minskar man stress hos oroliga hundar? Tips önskas! :bump:

Sv: Stressade oroliga hundar

Du kan pröva med Valerina forte.
Jag ger 1 tablett morgon och kväll och min vovva väger drygt 30 kg, men enligt den jag fick tipset av så är det samma dos oavsett vikt. Det har faktiskt fungerat för oss, men det tog nästan två månader innan vi märkte resultat.

Tack för ditt svar!

Vilka problem hade ni och på vilka sätt märkte ni förbättring?

hej!

Dap har jag provat utan resultat.

Hur menar du med lärt hunden koppla av?

Hon blev stressad när inte allt var som vanligt, t.ex om det var mycket folk här på en gång. Om vi människor blev osams om något kände hon av det direkt och började irra omkring. Om hon låg ovc vilade och någon gick förbi för nära kunde hon bli rädd och fara upp. mm.mm. Stressen har aldrig visat sig i agressivitet, utan hin vandrar omkring och får ingen ro.
Det jag märkte förändringen på först var att jag skulle kolla en sak i väggalmanackan som hänger ovanför hennes bädd. Jag tappade balansen och satte därför en fot i hennes bädd där hon låg och sov, hon tittade bara på mig och viftade lite med svansen, istället för att fara upp och bli stressad. Hon har överlag fått en högre stresströskel nu än tidigare. Även om hon fortfarande kan bli orolig är det iinte alls i samma omfattning som tidigare.
Åska och fyrverkerier blir hon dessvärre fortfarande vettskrämd av, där finns ingen hjälp att få.

Den stressen låter mkt lik den min hund har.
Jag låter honom lägga sig men när ngt inte är som det brukar vara (människor på besök till exempel) så blir han stressad och vandrar men aldrig aggressiv.

Jag har gjort många övningar för att lära honom att koppla av men det har bara fungerat måttligt. Han har den där stressen inom sig känns det som och den försvinner inte.

Åh, jag förstår.. Inte lätt! Min gamling var något åt det stressade hållet (jaga svans, vanka) men det var på en hanterbar nivå.. tyvärr har jag inga fler tips eller tankar att komma med

Jag har många kunden där jag jobbar med deras stressade hundar.
På din fråga måste jag svara både ja och nej. Det finns i princip bara ett preparat framtaget för hund, det är Clomicalm. I övrigt så använder man preparat som är framtagna för mäniskor.
Som alla tyngre preparat är de inte biverkningslösa, jag skulle aldrig rekommendera att man ger hunden receptbelagda preparat utan att först ha provat de receptfria alternativen.

OM, jag använder t ex Clomicalm, så gör jag det enbart i samband med träning, det kan aldrig ersätta träning.

Men det finns en rad repectfria preparat som i kombination kan hjälpa din hund, tillsammans med träning. Kan du inte försöka hitta nån kunnig som kan hjälpa dig, som håller på just med stressade hundar?

Jag planerar inte att ersätta något med träning då han har fått ett bra resultat på träningen. Tyvärr är han mycket stressad av naturen vilket gör att han mkt lätt får återfall och stressar upp sig själv trots sju år av träning.

Jag vill gärna ha ngt som tar "udden" av hans stress och gör honom mer mottaglig för den träning jag ger honom (har fått hjälp av mkt kunniga instruktörer som även de sagt att hundens grundproblem inte på ngt sätt innebär för lite/för dålig träning utan istället en medfödd stress).

Clomicalm läste jag lite på, men är mkt tveksam då preparatet verkar starkt. Rådfrågade vetrinär men denna sade att det inte fanns ngt lugnande till hundar att få.

Det finns olika läkemedel man kan prova och tyvärr kan man nog inte räkna med att medfödd "nervighet" i alla fall kan behandlas med bara beteendemodifiering. Det är väl inte orimligt att anta att även andra djur kan ha obalanser i viktiga signalsubstanser i hjärnan och därför kan behöva läkemedel för att kunna leva optimala liv. Förutom clomicalm kan man vid nervositet behandla med fluoxetin, amitriptylin, paroxetin, sertralin och imipramin.

Tyvärr är det ju endast clomicalm som är registrerat för bruk på hund, men det börjar bli vanligare att veterinärer skriver ut psykofarmaka som bara är registrerad för humanbruk. Forskningen går ju framåt och ju mer veterinärerna får på fötterna, ju troligare är det att de vågar skriva ut något nytt.

Att det inte finns något lugnande är ju fel, det ges ju lugnande i alla möjliga situationer. Men vi måste skilja på lugnande och ångestdämpande. Det du vill ha är ångestdämpande, precis som Sol skriver så finns en del preparat man kan använda.

Jag har bra kontakt med en vet. som också sysslar med beteendeproblem, i samråd med honom har han skrivit ut preparat vid ett tillfälle för att kunna träna just den hunden.

Annars så jobbar jag mycket med Tryptofan, D.A.P i komibination med Zylkene och även som tidigare nämnts Valeriana och har fått bra resultat, dvs att hunden varit mottaglig för träning.

Tack för era svar!

Jag har bestämt mig för att testa Valeriana Forte under ett par månader. Kommer ändå att gå till en veterinär och prata med dem nu när jag känner mig mer påläst och diskutera med dem om det kan bli tal på ngt ångestdämpande om Valeriana ej hjälper.

Tar fortfarande tacksamt emot historier om hur ni lugnar era stressade hundar!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070
F
Övr. Hund Jag gick med på att vara hundvakt till min morfars 10 månader gamla Perro de Agua Español-hane under tiden som de spenderar ett par...
Svar
6
· Visningar
3 552
Senast: Snurrfian
·
G
Hundhälsa Jag har en omplaceringshund som har haft stora problem med ångest/nervositet. Mycket av detta har försvunnit med ÅR av träning... Är det...
Svar
5
· Visningar
12 212
Senast: Gelatin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka