Min häst blir olycklig o inåtvänd. Vilket stressar mig mer och jag vill liksom pusha fram bjudning o mer reaktion. Sjukt stressande att tänka tvärtom och v e r k l i g e n vara lugn o avslappnad när hästen närmst liknar en ridskolekuse pga mitt pushiga sätt. Jag har kämpat som fan i typ 1.5 år men nu har det börjar ge resultat.
Nu är min häst alltid väldigt uppmärksam på mig men jag tänker att du trappar ner kraven brutalt mycket. Blir det bråk redan när du hämtar i hagen? Gör om redan där. Målet för dagen kanske ska vara att hästen tar kontakt med dig i hagen o att du sedan avslutar där. Du behöver inte ens komma nära o ta i hästen. Finns det något mer lugnande än o sitta i gräset o titta på hästar som betar liksom? Kanske det räcker/krävs som grund för din del innan du ens tar kontakt med hästen?
För mig räcker det med att titta på min häst i hagen, han tittar alltid upp o brukar titta sådär länge på en. Sedan måste jag bara behålla den känslan o låta honom möta mig, jag kan inte tvinga mig på honom hela tiden som jag gjort förr. Det handlar inte alls om att han är svår att hämta eller inte följer mig utan tryck osv utan mer om det mentala. Han är oerhört känslig att lägga psykisk press på (fysisk behövs aldrig), man får tänka fråga istället för be eller ännu heller komma dit att han frågar medan jag fortfarande är passiv. Jag suger på sådant men det är sjukt intressant.
Vilken tur att ni lärt er läsa av varandra, en häst som vänder sig inåt och blir olycklig känns som en typisk häst som folk bara pressar på ännu mer för att få "ut".
Min häst är också väldigt känslig, men han är motsatsen vid stress/psykiskt obehag. När man blir osäker runt honom, eller stressad, eller upprörd, så blir han också väldigt upprörd snabbt men han visar det genom att springa över en, buffla på, bita/nafsa i axeln liksom "hallå, vad är fel, vad gör du, vad vill du, se mig, ta kontroll, vad menar du!" osv. Och eftersom han reagerar så starkt och så fysiskt så blir situationen snabbt farlig.
Senast idag var han superpigg, ville springa iväg och bocka/leka osv när vi gick ut på en promenad vilket stressade mig lite, plus att jag började tänka tankar som "Och jag ska våga rida ut på den här sen??", och då sprang han över mig och nockade till mitt huvud när jag vände mig emot honom. Jag blev superfrustrerad (det gjorde ju skitont) och fick inplusen att fysiskt putta undan honom, bli arg tillbaka och buffla på som han gjorde på mig. Men det kan man ju inte göra, för då blir han bara värre.
Så ta ett djupt andetag, samla mig själv, och korregera mjukt men bestämt (driva runt han, sen backa han några steg) för att fokuset skulle landa på mig igen (han stressar upp sig utåt och fokuset landar ungefär 100km ifrån nuet). Och så kunde vi fortsätta utan problem. Hans förra ägare var väldigt noga med att han skulle komma till rätt person som förstår att han är känslig psykiskt, även om han inte är det fysiskt. Och jag känner samma sak (annars hade han varit en perfekt allround ridskolehäst typ).
Men sen t.ex. min mamma blev jättestressad när han började bita henne i axeln när hon först ledde mig när jag red in honom (hon var rädd om mig som satt på ryggen ifall han skulle sticka iväg och jag flyga av, och så kände han av stressen och reagerade utåt), och då blir det en ond cirkel tyvärr där båda stressar upp varandra. Då är det bästa att bara bryta och sen sade min mamma upp sig som hästledare.