Stressad häst

Sv: Stressad häst

Jag har faktiskt funderat en hel del på NH kurser, men nu när jag läst här med era ideér och tankar så ska jag nog börja med rutiner innan jag drar iväg han på något. Han måste nog känna sig trygg hemma innan jag kör ivög han på några kurser. Men Nh ska jag nog börja med sedan, tycker det är riktigt kul att arbeta med :).

Skönt att höra att det slutade bra med din Isis :)

Jag gick faktiskt på Nh-kurser utan häst... Tog till mej och gick hem och övade, läste på och kom tillbaka med nya frågor. Tyckte det hjälpte mej, jag kunde fokusera på vad som sades och titta på hur olika hästar och ledare fungerade.

Ja nu har tyvärr min isis fått fång men är på bättringsvägen, och gissa om jag är glad att jag tränat så mycket ledarskap när man ska leda en superpigg häst till och från sjukhagen... :angel:

Ang det med att hämta i hagen, tidigare nämnda häst kunde vissa dagar vara knepig att hämta, han gick undan. (Andra dagar kom han i galopp, så inte riktigt som din, men..). Någon tipsade just om det självförtroendekopplat, att jag skulle gå in i hagen och se framför mig hur jag gick fram till honom och satte på grimman, och han snällt stod kvar.

Jag är 'allergisk' mot flum, och var skeptisk. Men hur det var så i ren desperation så provade jag. Och faktiskt, iaf 8 ggr av 10 fungerade det. Om det var en slump eller bara funkade på just den hästen vet jag dock inte, den där perioden där i början med honom är enda gången jag haft problem. Men det kostar ju inget att prova?

Som mycket annat flum har det en trist vardaglig förklaring: genom att tänka annorlunda blev ditt kroppsspråk annorlunda, och det reagerade hästen på.;)

Till TS: din häst har upplevt en total omställning. Från ett ridskolestall med allt vad det innebär av myller av hästar och människor, ljud och rörelse och fasta rutiner till ett litet stillsamt stall maéd andra rutiner som dessutom inte är fasta. Dessutom till en ägare som inte mår bra, (Helt förklarligt! Du har haft det väldigt tungt!) och det märker hästen.

Du har fått goda råd här, prova dem och var beredd på att det tar lång tid.

Jo,visst var det det, menade inte sättet var flum, utan just att jag är skeptisk mot sånt med 'mentala bilder' etc. Men naturligtvis så fast jag inte tyckte/märkte det så gick jag ju och 'räknade' med att han skulle gå iväg. Och det var en enormt känslig individ, så han läste ju av en matte som formligen 'skrek' 'gå ifrån mig' med kroppsspråket. Och vad gör en känslig, ranglåg och vilsen själv då liksom? Som matte 'säger' såklart..

prova att ta många långa promenader med lång lina och bygg upp en stark relation där du är ledaren. Det fungerade iaf för mig när jag började rida ett arabiskt fulblod som var vettskrämd för både det ena och det andra.

lycka till:laugh:

Skrev lite grand hur jag är som individ i något inlägg tidigare.
Men jag kan erkänna djupt att mitt självförtroende och min styrka har vart i bottenläge totalt hur länge som helst. Mycket tack vare att på 3 år så har min gammel farfar, min farfar och min allra första och andra häst gått bort från mig. Alltså 4 individer som betytt massor för mig. Så allting i kropp och själ dog nog när sista individen blev tvungen att tas bort.

Jag håller på att bygga upp allting, men det är svårt. Och nu när jag skaffade mig denne pållen bestämde jag mig för att verkligen ta tag i hästeriet igen, men det gick åt skogen då intresset var som bortblåst..

Men nu efter era ideér, tankar och allt jag läst överallt ( inte bara här ) så har jag insett att jag måste skärpa självförtroendet och vara en stark individ om nya hästen ska må bra.
Så jag hoppas att genom att ta del av era tips och ideér att jag kan komma tillbaka med stormsteg.

Jag är en ganska stark ledare, men tack vare all sorg jag haft inom mig har det sjunkit, men känns som det är på väg tillbaka lite grand. Hoppas som sagt att det kommer mer och mer för varje dag..

Hoppsan, det va inte lite på en gång fast det brukar ju vara så att en olycka sällan kommer ensam. Det brukar dock bara vara tre i följd, du drabbades av fyra.

Tycker synd om dig men har en :idea: Har videos med Monty Roberts i flera ex som jag tidigare fått och som är väldigt bra. Det handlar inte om ngt Natural Horsemanchip hokuspokus utan om sunt förnuft och ledarskap.

Mounty brukar säga att "There is no natural horsmenship only humane sens!

Vill du ha en video som belyser många problem och lösningar så PM:a

Jag gick faktiskt på Nh-kurser utan häst... Tog till mej och gick hem och övade, läste på och kom tillbaka med nya frågor. Tyckte det hjälpte mej, jag kunde fokusera på vad som sades och titta på hur olika hästar och ledare fungerade.

Ja nu har tyvärr min isis fått fång men är på bättringsvägen, och gissa om jag är glad att jag tränat så mycket ledarskap när man ska leda en superpigg häst till och från sjukhagen... :angel:

Det är en idé, att gå utan häst. Jag har gått en typ av NH kurs med en annan häst för länge sedan och vet att det är riktigt kul. Så ska nog ta och kolla upp om det finns kurser nära mig.

Kan tänka mig att ledarskap behövs med din isis, :D. Tråkigt att höra med fången dock..

prova att ta många långa promenader med lång lina och bygg upp en stark relation där du är ledaren. Det fungerade iaf för mig när jag började rida ett arabiskt fulblod som var vettskrämd för både det ena och det andra.

lycka till:laugh:

När jag väl får tag i han så börjar jag alltid med en lång promenad med han, sedan kanske vi tömkör, rider eller bara går jättelångt :)

Hoppsan, det va inte lite på en gång fast det brukar ju vara så att en olycka sällan kommer ensam. Det brukar dock bara vara tre i följd, du drabbades av fyra.

Tycker synd om dig men har en :idea: Har videos med Monty Roberts i flera ex som jag tidigare fått och som är väldigt bra. Det handlar inte om ngt Natural Horsemanchip hokuspokus utan om sunt förnuft och ledarskap.

Mounty brukar säga att "There is no natural horsmenship only humane sens!

Vill du ha en video som belyser många problem och lösningar så PM:a

Nä, jag mår väl inte så bra fortfarande, en stor del av hjärtat är typ borta fortfarande, men känner att det är på väg tillbaka.
Jag gillar verkligen den nya hästen skarpt och jag vill verkligen försöka på "nytt" med honom.

Monty Roberts är riktigt rysligt duktig på det han gör.

Nä, jag mår väl inte så bra fortfarande, en stor del av hjärtat är typ borta fortfarande, men känner att det är på väg tillbaka.
Jag gillar verkligen den nya hästen skarpt och jag vill verkligen försöka på "nytt" med honom.

Monty Roberts är riktigt rysligt duktig på det han gör.

Svårt att kunna ge hela sitt hjärta till ngn om det fortfarande saknas en stor bit.

Vänd på det hela och låt din häst som har ett helt hjärta läka ditt eget.

Jag tror faktiskt att även Monty skulle ge samma råd.

Lycka till!!

Va fan det här är inte riktigt min stil och kommer drabba min image men du om ngn är värd det :love::love:

:o ;)

Svårt att kunna ge hela sitt hjärta till ngn om det fortfarande saknas en stor bit.

Lycka till!!

Va fan det här är inte riktigt min stil och kommer drabba min image men du om ngn är värd det :love::love:

Tusen tusen tack, jag blev riktigt glad och rörd över dina sista ord ;) :love:. Kändes riktigt skönt att höra.

Blir mer och mer beslutsam om att detta ska gå, jag ska låta min pojke läka mitt hjärta. Men jag måste visa att jag har självförtroende så han inte blir nervös utav mig..

Lycka till!!

vad är det som händer?:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
729
Senast: Amha
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka