Stressad häst

Limelight

Trådstartare
Jag undrar om ni har några tips och ideér på vad man kan göra åt en stressad häst.

Ska ta lite bakgrund: Köpte hästen för 2mån sedan, före det stod han på en ridskola som privathäst, vet inget om hur han behandlades eller något där.
Allting blev ombyte för honom så det heter duga.
Från ridskola till mitt hem där jag har eget stall med bara en hästkompis till han, jag rider i skogen, förra ägaren red bara i paddock.
Hö äter han här och gjorde där med. Här får han mycket mindre kraftfoder då jag inte tränar han alls mycket. Kraftfodret är av en annan sort också.
All mat vänjde jag in han sakta som man ska göra.
Allting nytt jag gjort med han gör jag sakta och försiktigt så han inte ska bli osäker.

Men, det enda han är, är osäker och nervig. Han blir rädd om du står bredvid han och hostar till eller sparkar i backen. Rider du han och nyser till hoppar han typ ur skinnet. Går du en ny väg vet han knappt vart han ska ta vägen så osäker blir han. Nu har han börjat med att han inte kommer i hagen när man ska hämta han, går inte att få tag i han överhuvudtaget då.

Många frågor jag ställer mig varför han är såhär, men inga jag får svar på. Trivs han inte?, testar han mig?, Har han ont någonstans? mm mm.

Hoppas att någon av er har tips och ideér som kan hjälpa oss.

*ledsen hästägare * :confused:

Sv: Stressad häst

skulle gissa att det beror på att han bara varit hos dig i 2månader. Det kan ta lång tid för vissa hästar att acklimatisera dig

Okej, hur lång tid kan det tänkas ta på ett ungefär sådär?, förstår att det är olika, men typ.

Jag har haft flera hästar som vart stressade, men så fort de fattar att de får gå in varje kväll, bli borstade och ompysslade så burkar de ge sig efter 1mån.
Jag ser inga som helst framsteg men denna nya häst, inte ens efter 2mån.

Har du något förslag vad man kan tänkas göra bara för att han ska känna sig lite tryggare snabbare?.

Lider med hans stress.

Kanske han känner av din osäkerhet och att du lider av hans stress. Glöm det, förträng det och lev i nuet. Förstärk inte hans rädsla och osäkerhet, lätt att säga svårt att göra. Men nödvändigt.

Ska försöka göra det.

Det jag lider mest av är att inte kunna motionera honom, men jag kanske bara är dum som känner mig stressad över det. Kanske bara ska låta han gå tills han känner sig trygg ??.

Eftersom han inte kommer i hagen har jag funderat på att stänga in han i en liten hage på morgonen då jag ska träna och efter släpper jag in han i stora vanliga hagen.
Men det kanske inte heller är bra för då kanske jag tvingar han, kanske blir värre.

Försök skapa en rutin, som du gör hela hela tiden, och bara den. Tills den är så 'uttjatad' att man kan kräkas.

Och gör en rutin kring 'allt'. T ex på morgonen när han ska släppas ut. Gör alltid allting i samma ordning på exakt samma vid. Nu vet jag inte riktigt hur det går till på morgonen hos er, så det här är bara ett exempel. Men ta på grimman först och ståendes i samma position varje morgon, lägg sen på täcket likadant varje dag, och när du gjort det knäpper du på grimskaftet. Ja du fattar, ner i detalj, samma lika och i detalj.

Vid intag så samma sak där, nu vet jag inte hur det går till där heller, men intag, lite mat och sen binder du upp på samma vis och samma ställe, börjar borsta på samma sida, lyfter hovar i samma ordning varje gång. Och verkligen gör alla saker varje dag.

Träningsmässigt etc, så samma sak där. Välj ut en lagom kort runda, och promenera eller skritta uppsuttet (beroende på vad som känns lugnast) just den rundan varje dag, du kommer spy på den men härda ut.

Meningen är att hästen efter ett tag ska veta EXAKT 'vad som händer nu'. Du börjar närma dig målet när hästen t ex lyfter 'nästa hov i ordningen' självmant, eller efter att ha ätit upp mellanmålet ställer sig vid dörren och väntar på att du ska knäppa på grimskaftet och ta ut den i gången osv.

Sen när du märker att det fungerar, så börjar du sakta lägga på en ny sak i taget så att säga.

Kan ju inte garantera att det fungerar, men det var det som fungerade med den jag hade som var så sönderstressad att han fick problem om jag la höet i ett annat hörn på boxen, han visste inte om han skulle/kunde/fick äta det då.

Det hade gått månader där med (4 stycken) men utan några direkta genombrott, var ungefär som du beskrev det. Sen skadade han sig, och det blev automatiskt en extremt inrutad tillvaro med samma aptråkiga rutin dag ut och dag in, och ingenting utanför den. Och DÅ 'klickade det till' och hästen verkade boa in sig, börja LITA på mig och se mig som en riktigt trevlig och trygg prick.

Så sen när han skulle börja promeneras behöll jag kräktråkigrutinen. Vi gick exakt samma väg och exakt samma sträcka vid samma tid när vi skulle promenera. Jag gjorde precis likadant när vi gick in/ut ur stallet etc.

Sen var han ju inte 'som ny och gick göra vad som helst med', men när han blev otrygg sökte han stöd hos mig, och 'ett steg i taget' lärde han sig att det var okej när jag sa det var okej. Han FICK söka massa stöd i början, t ex drog jag mig inte för att sitta av, leda förbi och sitta upp VARENDA gång han blev rädd/osäker/stressad. Folk tyckte att han skulle börja utnyttja det, men det blev tvärtom, steg för steg vågade han ju själv, eftersom han visste att jag hjälpte honom OM han inte klarade det själv.

håller med ovanstående, samma rutiner varje dag, samt var inte så osäker, du måste vara den trygga ledaren

Jag försöker ha lika rutiner varje dag vid in och utsläpp.Men det är riktigt svårt då jag jobbar olika tider och har ingen annan som kan hjälpa mig, jo min sambo ibland, men han jobbar konstigt med. det är tiderna som blir olika, allt annat jag gör i stallet som på med grimma, täcke, mat osv är exakt likadant varje dag.

Dock så testar jag nya svängar när vi promenerar eller tömkör ( om jag nu får tag i han ), trodde han skulle tycka det är kul, men kanske blir precis tvärtom.
Jag ska börja som du skrev att gå samma sväng varje gång tills både jag och han spyr sedan ta en annan sväng tills vi båda spyr.

Kanske är så helt enkelt att han behöver fasta ordentliga rutiner in i minsta detalj. Aldrig tänkt så..
Han bodde på ridskola före mig och där har de fasta rutiner varje dag, lite svårt för mig att försöka följa deras rutiner, men han kanske kan lära sig mina rutiner så småningom.

Jag hoppas jag kan försöka få honom trygg genom rutiner, även om exakta tider blir mycket svårt, men det jag gör med han blir likadant iaf.

det viktigaste är nog trots allt ditt självförtroende, räkna med att det kan ta upp till ett år innan vissa hästar börjar slappna av, allt beror ju lite på vad han är van vid, om han har flyttat förut i sitt liv, hans temperament osv, :fokusera inte på ridning och motion utan på hans välbefinnande, massage kan vara väldigt avslappnande, hag hade INTE placerat honom i egen hage, trots allt är hans hästkomisar viktiga..:)

Min hade senare inga problem med huller om buller-rutiner iaf. Eller att olika människor tog ut på olika tider och gjorde på olika vis.

Så, där gick det iaf sen att flexa vilt, rida olika vägar (han började SJÄLV vilja utforska nya vägar etc) osv. En av de minst 'rutinberoende' jag haft sen, man kunde vända upp och ner och ut och in på saker och ting och han tyckte 'jaha okej, fint för mig' (utom vad gällde sadling och uppsittning, han hade sadeltvång)

Så det är nog gott hopp om att det ska funka sen. Jag hade dock möjlighet att ha helt fasta där i början.

Förstår problemet med jobb, men HUR olika jobbar du? Kan du hitta en tid som alltid funkar, även om det innebär exvis att de går in 23 för den tiden kan du alla dagar? Jag jobbar också skift, även nätter dock. Men tex nu när ena ska ha PC, så har jag lagt det kl 23. Skitdrygt ge det de dagar jag skulle kunna gett kl 20, men just för det ska bli samma tid var dag, så är det lagt så jag kan ge samma tid även när jag jobbat kväll.

Ett annat alt är att förenkla rutinerna massor. Om sambon kan de dagar du inte kan, så bygg en korridor och släpp in t ex, och så gör du lika även när du är hemma? Dvs insläpp = hage öppnas, man går in i boxen, boxen stängs. Sen efter X tag (som inte behöver vara samma varje dag) kommer matte, och DÅ gör hon exakt lika.

Genom att släppa in i korridor, låta grimma sitta kvar, maten klar i boxen etc blir ju den rutinen lika ändå, och du kan lätt lära sambon att göra exakt lika som dig, och enda som skiljer för hästen är vem som öppnar hagen och stänger boxen? Kan det funka?

Det är ju, om det fungerar, en begränsas tid det handlar om.

När jag köpte min isis var hon väldigt stressad, även om jag inte fattade det. Jag tyckte bara att hon var bråkig. Hon testade mej som tusan, både uppsuttet och på marken. Hon var helt opålitlig, kunde dra in i skogen eller försöka resa sig mot mej, låtsas bli rädd och tvärvända osv... jag gick NH-kurser och gjorde jättemycket ledarskapsövningar och småningom började hon lugna ner sej.

Nu i efterhand kan jag se att det nog berodde på stress lika mycket som testning, det visade sej att jag var fjärde ägaren på henne på ett år... Så hon hade flyttat runt massor! Det tog nog nästan två år innan hon riktigt började lita på mej, men nu är hon jättefin och funkar bra även med medryttaren. (Som är ännu mer bestämd än mej och har egna, jättebra rutiner när hon rider).

Så ge det tid och ha fasta rutiner, och gör mycket ledarskapsövningar!:)

Försök skapa en rutin, som du gör hela hela tiden, och bara den. Tills den är så 'uttjatad' att man kan kräkas.

Och gör en rutin kring 'allt'. T ex på morgonen när han ska släppas ut. Gör alltid allting i samma ordning på exakt samma vid. Nu vet jag inte riktigt hur det går till på morgonen hos er, så det här är bara ett exempel. Men ta på grimman först och ståendes i samma position varje morgon, lägg sen på täcket likadant varje dag, och när du gjort det knäpper du på grimskaftet. Ja du fattar, ner i detalj, samma lika och i detalj.

Vid intag så samma sak där, nu vet jag inte hur det går till där heller, men intag, lite mat och sen binder du upp på samma vis och samma ställe, börjar borsta på samma sida, lyfter hovar i samma ordning varje gång. Och verkligen gör alla saker varje dag.

Träningsmässigt etc, så samma sak där. Välj ut en lagom kort runda, och promenera eller skritta uppsuttet (beroende på vad som känns lugnast) just den rundan varje dag, du kommer spy på den men härda ut.

Meningen är att hästen efter ett tag ska veta EXAKT 'vad som händer nu'. Du börjar närma dig målet när hästen t ex lyfter 'nästa hov i ordningen' självmant, eller efter att ha ätit upp mellanmålet ställer sig vid dörren och väntar på att du ska knäppa på grimskaftet och ta ut den i gången osv.

Sen när du märker att det fungerar, så börjar du sakta lägga på en ny sak i taget så att säga.

Kan ju inte garantera att det fungerar, men det var det som fungerade med den jag hade som var så sönderstressad att han fick problem om jag la höet i ett annat hörn på boxen, han visste inte om han skulle/kunde/fick äta det då.

Det hade gått månader där med (4 stycken) men utan några direkta genombrott, var ungefär som du beskrev det. Sen skadade han sig, och det blev automatiskt en extremt inrutad tillvaro med samma aptråkiga rutin dag ut och dag in, och ingenting utanför den. Och DÅ 'klickade det till' och hästen verkade boa in sig, börja LITA på mig och se mig som en riktigt trevlig och trygg prick.

Så sen när han skulle börja promeneras behöll jag kräktråkigrutinen. Vi gick exakt samma väg och exakt samma sträcka vid samma tid när vi skulle promenera. Jag gjorde precis likadant när vi gick in/ut ur stallet etc.

Sen var han ju inte 'som ny och gick göra vad som helst med', men när han blev otrygg sökte han stöd hos mig, och 'ett steg i taget' lärde han sig att det var okej när jag sa det var okej. Han FICK söka massa stöd i början, t ex drog jag mig inte för att sitta av, leda förbi och sitta upp VARENDA gång han blev rädd/osäker/stressad. Folk tyckte att han skulle börja utnyttja det, men det blev tvärtom, steg för steg vågade han ju själv, eftersom han visste att jag hjälpte honom OM han inte klarade det själv.

Nästan precis så gjorde jag med min och det är komiskt att se efter att tag hur viktigt det är med rutiner och hur dom sitter kvar efter att hästen blivit "normal". Jag kan på decimetern när säga vad han kommer att göra när vi kommer till olika platser:laugh: och han kan ju klockan också eftersom jag har samma arbetstider varje dag.

När jag köpte min isis var hon väldigt stressad, även om jag inte fattade det. Jag tyckte bara att hon var bråkig. Hon testade mej som tusan, både uppsuttet och på marken. Hon var helt opålitlig, kunde dra in i skogen eller försöka resa sig mot mej, låtsas bli rädd och tvärvända osv... jag gick NH-kurser och gjorde jättemycket ledarskapsövningar och småningom började hon lugna ner sej.

Nu i efterhand kan jag se att det nog berodde på stress lika mycket som testning, det visade sej att jag var fjärde ägaren på henne på ett år... Så hon hade flyttat runt massor! Det tog nog nästan två år innan hon riktigt började lita på mej, men nu är hon jättefin och funkar bra även med medryttaren. (Som är ännu mer bestämd än mej och har egna, jättebra rutiner när hon rider).

Så ge det tid och ha fasta rutiner, och gör mycket ledarskapsövningar!:)

Jag har faktiskt funderat en hel del på NH kurser, men nu när jag läst här med era ideér och tankar så ska jag nog börja med rutiner innan jag drar iväg han på något. Han måste nog känna sig trygg hemma innan jag kör ivög han på några kurser. Men Nh ska jag nog börja med sedan, tycker det är riktigt kul att arbeta med :).

Skönt att höra att det slutade bra med din Isis :)

det viktigaste är nog trots allt ditt självförtroende, räkna med att det kan ta upp till ett år innan vissa hästar börjar slappna av, allt beror ju lite på vad han är van vid, om han har flyttat förut i sitt liv, hans temperament osv, :fokusera inte på ridning och motion utan på hans välbefinnande, massage kan vara väldigt avslappnande, hag hade INTE placerat honom i egen hage, trots allt är hans hästkomisar viktiga..:)

Den egna hagen jag funderat på är en mindre hage i den "riktiga" hagen, alltså kompisen går på andra sidan staketet bara. Och där skulle han alltså behöva gå i ett par timmar högst. Släpper ut han, han äter upp sin frukost och sedan smälter maten. direkt efter det så tränar jag han och efter det får han gå ut i "riktiga" hagen :). Bara en lösning nu.

Det är nog som ni alla är inne på en hel del, mitt självförtroende. Mitt självförtroende har vart i bott länge då jag behövt tagit bort 2 hästar på 1år. Livet har inte vart kul och allt med hästar att göra har vart jobbigt, men nu har jag skaffat mig en ny och som ni är inne på är det dags att skaffa självförtroende igen !.
Jag får känna det som att jag startar om på nytt igen..

Tror att denna häst har flyttat en hel del så jag får nog kanske räkna med som du säger att det kan ta lång tid..

Förstår problemet med jobb, men HUR olika jobbar du? Kan du hitta en tid som alltid funkar, även om det innebär exvis att de går in 23 för den tiden kan du alla dagar? Jag jobbar också skift, även nätter dock. Men tex nu när ena ska ha PC, så har jag lagt det kl 23. Skitdrygt ge det de dagar jag skulle kunna gett kl 20, men just för det ska bli samma tid var dag, så är det lagt så jag kan ge samma tid även när jag jobbat kväll.

Mån, tis är jag hemifrån mellan 03.30- 19.00 vintrarna oftast längre ( kör lastbil ), onsdag vet jag aldrig då jag kör olika varje vecka, torsdagar ledig och fredagar hemifrån mellan 08.30- 23.30. Sambon jobbar oftast lika mellan 06.00- 16.30, men kan hända att han är borta på jobb osv..
Men jag får försöka så gott jag kan, mer kan jag inte göra då jag inte känner någon som kan hjälpa mig.

Ett annat alt är att förenkla rutinerna massor. Om sambon kan de dagar du inte kan, så bygg en korridor och släpp in t ex, och så gör du lika även när du är hemma? Dvs insläpp = hage öppnas, man går in i boxen, boxen stängs. Sen efter X tag (som inte behöver vara samma varje dag) kommer matte, och DÅ gör hon exakt lika.

Det är ju faktiskt en lösning som skulle kunna funka :).

Det är ju, om det fungerar, en begränsas tid det handlar om.
[/QUOTE]

Precis, det får gå så länge det behövs. allt för lille pållens skull..

Jag undrar om ni har några tips och ideér på vad man kan göra åt en stressad häst.

Ska ta lite bakgrund: Köpte hästen för 2mån sedan, före det stod han på en ridskola som privathäst, vet inget om hur han behandlades eller något där.
Allting blev ombyte för honom så det heter duga.
Från ridskola till mitt hem där jag har eget stall med bara en hästkompis till han, jag rider i skogen, förra ägaren red bara i paddock.
Hö äter han här och gjorde där med. Här får han mycket mindre kraftfoder då jag inte tränar han alls mycket. Kraftfodret är av en annan sort också.
All mat vänjde jag in han sakta som man ska göra.
Allting nytt jag gjort med han gör jag sakta och försiktigt så han inte ska bli osäker.

Men, det enda han är, är osäker och nervig. Han blir rädd om du står bredvid han och hostar till eller sparkar i backen. Rider du han och nyser till hoppar han typ ur skinnet. Går du en ny väg vet han knappt vart han ska ta vägen så osäker blir han. Nu har han börjat med att han inte kommer i hagen när man ska hämta han, går inte att få tag i han överhuvudtaget då.

Många frågor jag ställer mig varför han är såhär, men inga jag får svar på. Trivs han inte?, testar han mig?, Har han ont någonstans? mm mm.

Hoppas att någon av er har tips och ideér som kan hjälpa oss.

*ledsen hästägare * :confused:

Du skriver mkt om individen men inte ett ord om hur du själv är som person.

Det finns flera på detta forum som har samma problem som du men dom har tidigare avslöjat att dom är som individen, osäkra, har dåligt själförtroende och främst söker stöd och bekräftelse från andra forumanvändare.

Hur är du som person och vad kan du personligen bidra till att denna individ känner trygghet i ditt ledarskap??

Det finns flera på detta forum som har samma problem som du men dom har tidigare avslöjat att dom är som individen, osäkra, har dåligt själförtroende och främst söker stöd och bekräftelse från andra forumanvändare.

Hur är du som person och vad kan du personligen bidra till att denna individ känner trygghet i ditt ledarskap??

Fan också, det smärtar mig:eek: men jag måste hålla med dig den här gången.

Hade en gång en lånad pålla som var otroligt svårfångad, jag gick helt sonika in i hagen 10-15 ggr utan att göra något...jag låtsades att jag städade.
Jag ägnade inte pållan en gnutta uppmärksamhet...gissa om pålla hade låånga öron riktade mot mig...hela tiden. Sedan vände jag upp och ner på en hink och satte mig på den med ryggen mot henne...naturligtvis med en morot i bakfickan....resten kan ni ju gissa.
De gångerna som hon kom fram så kliade jag henne en kort stund och när det var som goast då gick jag...o pålla ville ju såklart ha mera gos och hängde efter mig.
Det gäller att vi stänger av vårt rovdjursbeteénde, inte stirra och gå rakt på
hästen i hagen utan huka dig och "städa" dig fram till pålle.

En nackdel med detta var att bara jag kunde fiska in den hariga stållepållan i hagen.

Ge din häst tid, och prova att vara städerska...jag lovar att du får en fiiin hage tillslut. Han kommer att se jätteförvånad ut när du vänder och går ut...och kommer in igen. Hästar är supernyfikna så han kommer inte kunna hålla sig...låt han följa dig en bra stund innan du "tar" honom. Ta i grimman, gosa, smek prata med en förförisk röst, var "låg" i kroppen...och så släpper du honom...upprepa detta och du har en garanterad följeslagare tillslut.

Skrev lite grand hur jag är som individ i något inlägg tidigare.
Men jag kan erkänna djupt att mitt självförtroende och min styrka har vart i bottenläge totalt hur länge som helst. Mycket tack vare att på 3 år så har min gammel farfar, min farfar och min allra första och andra häst gått bort från mig. Alltså 4 individer som betytt massor för mig. Så allting i kropp och själ dog nog när sista individen blev tvungen att tas bort.

Jag håller på att bygga upp allting, men det är svårt. Och nu när jag skaffade mig denne pållen bestämde jag mig för att verkligen ta tag i hästeriet igen, men det gick åt skogen då intresset var som bortblåst..

Men nu efter era ideér, tankar och allt jag läst överallt ( inte bara här ) så har jag insett att jag måste skärpa självförtroendet och vara en stark individ om nya hästen ska må bra.
Så jag hoppas att genom att ta del av era tips och ideér att jag kan komma tillbaka med stormsteg.

Jag är en ganska stark ledare, men tack vare all sorg jag haft inom mig har det sjunkit, men känns som det är på väg tillbaka lite grand. Hoppas som sagt att det kommer mer och mer för varje dag..

Hade en gång en lånad pålla som var otroligt svårfångad, jag gick helt sonika in i hagen 10-15 ggr utan att göra något...jag låtsades att jag städade.
Jag ägnade inte pållan en gnutta uppmärksamhet...gissa om pålla hade låånga öron riktade mot mig...hela tiden. Sedan vände jag upp och ner på en hink och satte mig på den med ryggen mot henne...naturligtvis med en morot i bakfickan....resten kan ni ju gissa.
De gångerna som hon kom fram så kliade jag henne en kort stund och när det var som goast då gick jag...o pålla ville ju såklart ha mera gos och hängde efter mig.
Det gäller att vi stänger av vårt rovdjursbeteénde, inte stirra och gå rakt på
hästen i hagen utan huka dig och "städa" dig fram till pålle.

En nackdel med detta var att bara jag kunde fiska in den hariga stållepållan i hagen.

Ge din häst tid, och prova att vara städerska...jag lovar att du får en fiiin hage tillslut. Han kommer att se jätteförvånad ut när du vänder och går ut...och kommer in igen. Hästar är supernyfikna så han kommer inte kunna hålla sig...låt han följa dig en bra stund innan du "tar" honom. Ta i grimman, gosa, smek prata med en förförisk röst, var "låg" i kroppen...och så släpper du honom...upprepa detta och du har en garanterad följeslagare tillslut.

Tyvärr funkar inget av det där på min pålle. Jag har testat.
Man kan inte fånga han med hjälp av något godis överhuvudtaget och går man in i hagen och håller på så är han inte det minsta intresserad ( konstigt, jag vet !! ).
Vissa gånger när jag fått tag i han så har jag enbart stått och kliat han, berömt och myst med han för att sedan släppa han och gå i hopp om att han kommer nästa gång, men icke !.

Skitsvårt, för det är ganska tröttsamt. En annan häst jag hade en gång var likadan i början men då gjorde jag som du sa fast jag satt på en sten och läste böcker i timmar. Flera dagar tog det innan hon till slut kom fram och började nosa och sedan efter det gick det bara framåt.
Men denne nya häst går det inte att göra så för som sagt är han inte det minsta intresserad eller nyfiken. Han går inte ens i närheten eller tittar åt en hur länge man än är i hagen..

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
729
Senast: Amha
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka