Stress över inridning..

R

Raider

Min unghäst blev 3år nu i april, jag satt på honom i julas och efter ca 1 vecka av insittning var vi till och med ute en sväng i skogen med min snälla mamma bredvid oss "ifall att..." alltså, inga problem!

Så kom våren, jag hade massor att göra i skolan och han flyttades från lösdrift till stall och energin i honom samlades på hög och vid alla uppsittningsförsök som gjordes var han spänd och jag stressad och osäker. Detta har lett till två avramlingar. Jag hade svårt att få hjälp av någon annan, och hur lyckat är det att kravla sig upp själv efter såna situationer :crazy:

Sommaren kom och jag tänkte NU, nu ska vi sätta igång så det händer nånting. Flera av mina bekanta lovordade sina unghästar och jag fick gång på gång höra hur bra allting gick, och snart var det 3årstestet och nu kunde de ju både skritta, trava och galoppera på sina hästar och där stod jag själv fortfarande med en häst jag inte ens visste om jag kunde komma upp på längre..

Idagsläget är modet i botten. Betet han står på nu (han har lugnat ner sig mycket jämfört mot i våras) är 3 mil bort, dvs det är svårt att hinna / ha råd att åka ut mer än ca 3ggr i veckan. Snart kommer hösten igen och skolan ställer nya hårda krav på mig. Stressen är stor och han känner givetvis av det. Jag ha funderat lite på att lämna iväg honom på inridning men jag har alltid ridit in mina hästar själv innan och det har aldrig varit problem. Kanske har jag blivit skrämd sen avramlingarna och därav tvivlar jag mycket på mig själv vilket han naturligtvis känner.

Jag har haft honom sen han var 1år och jag har alltid hanterat honom mycket sen han var liten. Han är en mycket speciell häst, min största utmaning hittills, men jag tror på honom och därför om allt i framtiden fungerar kommer jag att ha kvar honom. Men de senaste halvåret har tankarna på försäljning dykt upp, jag har lite tid för honom pga skolan och hur länge kan man vänta med inridning innan man skapat sig ännu större problem än man redan har? Ja, förvirringen är stor och samvetet i kläm.. Behöver råd, stöd, tips - ja allt är välkommet just nu..!

Sv: Stress över inridning..

usch det låter inte så roligt med hästen just nu!!

har en 3 åring själv(ska ej lovorda den nu) gjorde som du i vintras och sedan nu i april börja jag på riktigt, alltså inget 3 årstest för oss inte!!

du kan ju cykla 1-2 dagar ivecka och rida/sköta din häst sedan åka bil 2-3 dagar i veckan!

du kan ju lämna iväg på inridning där du är delaktig genom att vara där och rida själv när det första buset har lugnat sig! det hade nog jag gjort om min häst hade varit som du beskriver!

men sadla ofta och flaxa med stigläder, så dom slår mot magen, jätte bra träning innan ryttaren kommer upp på ryggen!

ta det långsamt men var konsekvent!

ta små steg och lycka oftare istället!!

lycka till!!!

Jobba mycket med honom från marken. Som föregående "talare" sa så sadla, flaxa med stigbyglar, lägg på annan utrustning, gå ut och gå med utrustningen på... Du kanske redan gör det, men om inte så börja! Sen om du blev rädd i vintras så kanske det skulle vara bra om du hade någon duktig kompis/i stallet som kunde sitta på honom de första gångerna nu, så du kan känna dig lugnare när du ska upp på honom. Annars så om du känner att du verkligen inte kommer ha tid så är det nog bättre för er båda att du lämnar iväg honom på inridning.

Det är ingen brådska!!!! Känner du stress lär du direkt vidarebefordra det till hästen och det blir inte så bra av det.

Jag har visserligen haft tiden men, min treåring satt jag in i december och red ca 2-3 ggr i veckan under våren. 2 clinicar för skicklig tränare har vi hunnit med.

I april började hon byta tänder samt visade tecken på att hon börjat växa. I ridningen var hon lite okoncentrerad och full av attityd. Jag ställde av henne och lät henne gå på bete och det gör hon än.

Nu när jag ska sätta igång henne jobbar jag henne ett par gånger i veckan från marken. Upprepar det vi gjorde från början. Om en månad kommer jag att börja rida henne igen.

Hästen dör inte av att du inte hinner med att rida in den men, så ofta du kan är det ju bra om du hanterar, sadlar och donar rent allmänt. Tömkör ibland o.s.v. Titta inte på vad andra gör utan gör det du känner känns bra för dig och din häst. Då först blir det bra för er båda;)

Det är ett väldigt bra förslag det där med att lämna iväg på inridning men vara med där själv.. Passar egentligen ypperligt nu tiden framöver medan jag fortfarande har sommarlov.

Tycker bara det är så himla svårt att hitta ett inridningsställe som har "rätt tänk" och använder ett lite mer ödmjuka metoder som jag själv gärna vill göra, så det känns som vi fortfarande gör på "vårt eget sätt". Jag ska börja kolla runt lite och se vad jag kan hitta, men vet någon nått bra ställe får ni gärna pm:a.. helst i södra delen av landet (Allt mellan Ystad och Göteborg/Jönköping).

Tack för allt stöd! Jag tar det verkligen till mig. Precis som säger så ska man ge f-n i att titta på andra och bry sig om vad de gör med sina hästar och istället göra det i sin takt. Bara det att nu börjar jag tredje året till hösten och har 3,5år kvar (läser till vet. därav tidsbristen) och min mardröm är att han kommer stå där i hagen som 6,5åring och fortfarande vara helt oinriden.. :cry:

Lugn!!! :D
Håller med tidigare "talare" att sluta titta på alla andra. Jag vet så väl vad du menar, var superstressad i våras o ville rida in 3-åringen "för alla andra gjorde det". Men samdidigt lyssnade jag på henne och hon var inte färdig för det då, nu har hon fått lite vila/rehab efter en muskelbristning och nu har jag börjat lite smått igen.

Kan du låna ut honom till någon under tiden du pluggar klart??eller typ medryttare som är duktig på unghästar?? Så kan du koncentrera dig på studierna och slippa ha dåligt samvete för pållen?! Lycka till! Det kommer gå bra!

Ta det bara lugnt! Du är absolut inte ensam, för här har du en till. Jag ligger lååångt efter många andra tre åringar i ridningen. Det pga mkt mkt jobb, skador på hästen osv. De dagar du kan, så börja med mkt markarbete, promenader, longering, tömkörning. Sedan på med sadel, och stigbylrana hängandes nere, både vid promenader och andra saker ni hittar på. Variera mkt, hitta på saker som är "roliga". Gå över presenningar, lr en plaspåse. Viffta med paraplyer, badbollar, ja allt möjligt du kan komma på. Sådana saker är roliga, samtidigt som han måste lysna och koncentrera sig på sin ledare, och som sagt, samtidigt som du gör alla saker, ha på sadeln, dra lite i lädrena, stå på en pall bredvid honom, tryck i sadeln med händera.

Lycka till! Och du! Stressa inte, det gör saken bara värre. Du är absolut inte ensam, men jag har lugnat ner mej ju, och tar allt i våran takt, och försöker att inte titta på alla andra med deras unghästar, som är helt styrbara i alla gångarter osv. Det gör allt bara ännu mera stressigt, att titta på andra som kommit så mkt längre.

Ta det lungt, din häst dör inte för att han inte blir inridne som treåring, eller går treårstesten eller så.

Min nu fyra åriga kille red jag inte in förren i höstas, dels hade jag inte tid och sen behövde han växa färdigt lite mer, ta ett djupt andetag, strunta i vad alla andra gör eller säger och börja med inridnigen efterhand som du hinner, var lugn själv, stressa inte hästen och låt det ta den tid det tar =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa. Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga...
Svar
13
· Visningar
2 083
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama