Stress efter tempoökning

trailtokan

Trådstartare
Jag hjälper en kompis att rida en unghäst, valack och snart 6 år. Han är endast riden sedan i somras (inte särskilt regelbundet) och han är även inkörd. Ridningen går väl sådär. Vi försöker att inte ställa för stora krav på honom, utan bara att han ska hålla den hastighet och den riktning som vi bestämmer. Han har en olat att han slår bakut lite titt som tätt. Oftast i galopp och ibland i trav, men det har även hänt en gång i skritt utan synlig anledning. Det blir lite obehagligt när han slår bakut 4-5 gånger i rad, då tappar man lätt balansen. Vi försöker ignorera honom och bara driva honom framåt när det händer, men när det blir många gånger i rad ryter jag till åt honom och då är det som om han säger: "Va, blev du arg? Förlåt så mycket då!" Varför tror ni att det blir så? Sedan så är ett annat problem att innan man har travat eller galopperat första gången, så är han lugn och går med sänkt hals på lång tygel utan att bry sig om något uppdykande föremål eller ljud. Men efter första tempohöjningen blir han stressad, taktar lite, går med huvudet högre och tittar sig omkring lite oroligt! varför tror ni att det blir så? Vi försöker verkligen att rida honom lugnt och utan stress. Inga rusningar och tokgalopper.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka