Streptococcus zooepidemicus

L

luminarc

Min åring på hingstbete blev förkyld och febrig. Tog ut distriktsveterinär som tog en odling som visade på just bakterien som rubriken anger. Han hade även visslande andningsljud på höger sida. Det tog 10 dgr innan provsvar kom från SVA och veterinären tyckte inte hästen skulle ha penicillin förräns provsvaret kommit.
Som veterinären uttryckte sig: "han är ju inte döende precis".

När provet väl har kommit så är min häst symptomfri och feberfri. Dock vet jag ju inte om andningsljuden fortfarande är visslande. Är det rätt att lämna hästen obehandlad? Tänker på ev följder för framtiden. Har ngn här haft liknande problem med sin häst och klarat av bakterien utan behandling? Tacksam för svar.

I provsvaret från SVA står det:
Riklig växt av Streptococcus zooepidemicus i riklig blandflora.

Sv: Streptococcus zooepidemicus

En vanlig infektion som hästen i de flesta fall klarar ut själv. Ingen idé att ge antibiotika när den nu tillfrisknat!!

Min häst kom hem från djursjukhuset vid 7 månaders ålder (januari) efter att ha opererats för navelbråck. Dagen efter hemkomst blev hon rejält snorig, hostig och lite hängig, ingen feber. Jag tillkallade veterinär som gav slemlösande som inte hjälpte. Två veckor senare fortfarande snorig, hostig och hängig. Vände mig till en annan veterinär som menade att unghästar gärna är förkylda på vårvintern och det var inget att bry sig om. Men drygt två veckor efter det var hon fortfarande snorig och då tillkallade jag ytterligare en veterinär som tog ett prov som visade på Streptococcus zooepidemicus. Och då fick hon penicillin. Och äntligen gav det med sig.

Alltså gick hon med denna infektion i en och en halv månad.

Ett år efter detta (som tvååring) hade hon fortfarande förstärkta andningsljud på lungorna och vid senaste hälsokontrollen vid 4 års ålder hörde veterinären extraslag på hjärtat.

Detta måste ju inte vara en konskekvens av att hon var sjuk som åring, det kan ju ha andra orsaker men hur ska man veta det säkert?

Man ska inte ge penicillin i onödan men kan du inte be samma veterinär komma ut och lyssna igen på andningen?

Senast ändrad:

Jo, jag frågade veterinären om han kunde komma ut igen, men han trodde inte det behövdes. Det jag är rädd för som ovanstående skriver är att om man inte behandlar nu för andningsljuden, så kan det bli kvarstående med nedsatt förmåga som tävlingshäst i framtiden. Får nog ringa en annan äldre veterinär och rådfråga. Den som var ut var en sommarvikarie på typ 26 år och helt oerfaren och dessutom livrädd för hästar..

Ja det skulle jag också gjort. Jag är ju inte veterinär själv men borde man kanske ta ett prov till, ett blodprov för att kolla allmäntillståndet också? Trots att han nu inte har några symptom så kan väl allmäntillståndet vara nedsatt efter att ha bekämpat en infektion?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Kort resume: Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske...
Svar
14
· Visningar
4 553
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 119
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar