Streching...

I

iina

Nog för att många tycks ha fastnat för Atli-artikeln i senaste numret av islandshästen (Vilken jag ioförsej inte tyckte gav särskilt mycket... Bara lite skrap på ytan..)
Men... Var det någon som såg den lilla artikeln om streching? Jag måste bara tipsa!! Har i flera år haft det omöjligt att dra bak skänklarna dit de ska vara.. de åkte bara fram, fram och åter fram, speciellt i tölten då jag drev. I somras visade en instruktör hur hon brukade strecha... :idea: Nu kan lilla jag gå ner i split, å benen hänger där de ska!! I höstas fick jag inte ens anmärkelse för mina ben på tävlingen :)

Är det förresten någon som vet någon sida på nätet med strechövningar för de fyrbenta..?

Visst pratar man inte så mycket om att vi ryttare också behöver träna för att våra hästar skall kunna prestera det vi begär när vi rider. Själv kan jag varmt rekommendera Pilates och yoga (enklare varianter). Pilates är träning av bäcken, insidan av låren och bålen, hållningsträning och balans, alltså perfekt för ryttare.
Yogan gör att man blir mer smidig och får bättre kroppskontroll - inte fel det heller.
Båda innehåller också andningteknik/träning som är nog så viktigt när man rider.

hittade ingen sida med bilder på streching för häst, men mitt bästa tips är att ta ut en hästmassör som får visa dej den bästa strechingen för just din häst! Det är inte helt samma på alla hästar.

/Malin

Hejsan!

Vad intressant att du tog upp detta ämnet!
För att det är en sak som jag måste berätta!
Har haft en massör hos min häst två ggr och hon har efter massagen visat stretchövningar på min häst.
Dessa övningar har gett henna högre lyft i tölten och även fått henne att trampa under mera i alla andra gångarter! :)

Så det fungerar även på hästar :D

Skall se om jag finner någon bra sida åt dig!

Lycka till!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll ie today"

Har just fått en ny granne som är hästmassör, så det är ju ganska perfekt läge... att jag inte tänkte på det... :)

Själv kan jag varmt rekommendera Pilates och yoga (enklare varianter).
Måste hålla med om yogans förträfflighet för ryttare, inte minst eftersom man i yoga är så noga med att göra allting åt båda hållen. Då om inte förr upptäcker man att den där sneda hästen man har antagligen är spikrak i jämförelse med en själv.. :cool: Och så har man dessutom skaffat ett verktyg för att bli mer liksidig. Yoga är det effektivaste jag prövat på för att bli smidigare och starkare och öka min medvetenhet om min kropp. Jag har tränat yoga i mindre än ett halvår men känner en stor förbättring i min sits, framför allt därför att jag numera faktiskt kan känna av min kropp hela tiden, sittben, lårmuskler, fötter, bröstrygg, jag har liksom koll på var de befinner sig och vad de har för sig, det hade jag aldrig förut. Rekommenderas! :bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Islandshäst Nu är det så att jag tycker det känns väldigt annorlunda att rida de här lite mer större Islandshästarna än min lilla 1,32. Hon har...
Svar
16
· Visningar
1 915
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama