Sträv päls

Trani

Trådstartare
Sträv päls på ryggen - vad brukar det bero på?
Mask?
Dålig kost?
Både och?

Min katt hade sträv päls när hon kom till mig men nu har den blivit mjuk och fin i takt med att hon har lagt på sig (var välbehövligt) och blivit maskad. Men jag funderar som sagt på vad som brukar vara orsaken till sträv päls.

Sv: Sträv päls

Jag har ingen aning, jag trodde att det var ärftligt.
När min katta hade ungar så var alla tre kolsvarta, men vi skilde dem åt på pälskvalitén. En hade sträv päls.

Mina katters päls växlar lite efter årstid, den ena har otroligt tjock och mjuk päls nu på vintern, på sommaren blir det tunnare men fortfarande är pälskvalitén väldigt mjuk. Den andra har alltid litet strävare päls.

Mina katter (eller mest en av dem) får lite mattare päls när han inte mår riktigt bra, men sträv vill jag inte kalla den.

Vi hade en katt som plötsligt fick dålig pälskvalité
Efter jästtabletter och utvispad äggula blev det bra igen

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?