hejsan!
jag håller verkligen med dig carolrita!
sen vet man ju inte allt om det hår med strasser metoden och barfotagång framföralt men jag upplever också att det är lite "rått" jag menar är det verkligen nödvändigt som jag har förstått det att häsen kan bli väldigt öm kan man liksom inte ta det lite varligare så hästen slipper bli öm?
det är en mann här där jag bor som verkar och hjälper till om man har problem med sin häst.
han har berättat en del för mig och jag tycker verkligen att det är intresant.
hade jag haft möjligheten så hade mina hästar gått på lösdrift men den möjligheten har jag inte i vinter helt enkelt, men fri tillgång på hö och bort med täckena det är en sak som är säkert att så blir det!
det märks ju verkligen på shettisen att han behöver inget täcke när det regnar så är det som att hälla vatten på en gås.
men detta med barfota gång ,den här killen berättade om en av anledningarna till att vi har skor på våra hästar.
det när adeln började ha sina hästar stora stall där hästarna stod inne hela tiden och man visste kanske inte så mycket då om hur hovarna skulle skötas och hovarna blev dåliga så då använde man skor och detta har tydligen hållit i sig.
tror att det var ungefär så som han sa men detta var antagligen inte ända anledningen till att man började använda skor.
någon som vet fler anledningar?
men det är verkligen intresant detta det är ju så himmla lätt också att fatta!
det är ju lite jobbigt

att erkänna men vi gör ju hästarna mer och mer till människor!
man känner riktigt hur det plingar till i hjärna när man läser det ,hon har ju faktiskt rätt i mycket hon säger!
men sen är det ju inte alla som håller med så är det ju bara och sen är det ju säkert dom som säger "ja men det är ju olika från häst till häst!" men hästen är ju ett vane djur så då är det ju kanske inte så konstigt om en 12 årig häst blir frusen om den alltid annars haft täcke och sen hux flux inte ska ha det mer då.
jag vet inte men så är det kanske i alla fall så tror jag just nu att det är så men man lär sig ju för varje dag och jag är inte säker på att det är så här det är bara vad jag tror.