Strålröta och tjära i pälsen

Equilina

Trådstartare
Lång historia kort: den nya hästen visade sig ha kraftig strålröta på alla benen (hade snösulor när hon kom, därför har det inte upptäckts förrän hon skulle skos om i förrgår) och står nu under behandling (vatten, väteperoxid, tjära) för att strålen ska bli så pass hård att hovis ska kunna skära rent ordentligt :crazy:

Igår lyckades jag med bedriften att spilla tjära på ena benet på hästen, hur får jag lättast bort detta?

Jag fick en tjärblandning av hovis men den är nästan slut redan (spillde ju :() och han rekmmenderade tjärspray, finns det mer än en sort av det, eller kan jag köpa på typ Biltema? Eller brukar det finnas i vanliga ridsportsbutiker? Aldrig haft behov av det tidigare, tack och lov...

Sv: Strålröta och tjära i pälsen

Vet inte hur man får bort tjära lättast, men tjärspray finns i vissa hästbutiker/foderbutiker, har använt två olika märken. Om du inte får tag i tjärspray så funkar väl vanlig hovtjära under tiden, det brukar alltid finnas. Jag har använt spray bara för att det är mindre klabbigt, för din del kanske det är för att det ska komma in bättre i sprickor?

Hur man får bort tjära i pälsen? Det går inte! Det får slitas bort med tiden...

Köp trätjära, förmodligen kallad hovtjära, eller tjärspray i närmsta ridsportaffär, granngården har ofta också. Biltemas hade jag inte använt till djur, däri finns säkert en massa tillsatser mer lämpat till båtar och maskiner misstänker jag.

Ja, det är för att komma in i alla jäkla fickor :crazy:

Ok, ska kolla om foderbutiken har spray idag då :)

Skojar du? :eek: Det är ingen liten fläck... Och vita ben :crazy: Blir väl till att klippa då...

Har tyvärr ingen granngården i närheten, men ska som sagt kolla foderbutiken i eftermiddag.

Sommartid brukar tjäran torka tillslut och gå att ta bort med ryktsten. Vet inte hur det blir på vintern dock, kanske för fuktigt för att den ska torka.. :crazy:

Tjära är svårt tyvärr, men värt att testa skrubba några gånger med såpa eller mild tvål och vatten.
Har ju själv varit alltför optimistisk många gånger när jag kletat på vanlig tjära och tänkt att äh, jag har ju papper och pensel, inte får jag på händerna inte! :p Och det har krävt typ 4 tvättar med skrubbande för att det ska se rent ut och sen luktar man fortfarande som en kedjerökare i något dygn. Har även fått på jackan och lite allt möjligt och inte direkt brytt mig (en stalljacka kan man inte hålla helt fläckfri länge ändå, tänker jag) så det gått någon vecka till innan jag tvättat och tjärfläckarna har ändå gått bort på första försöket. Har tillsatt fläckborttagare vid tvätten bara (Vanish) vet inte ens om det hade behövts.

Har fått i håret också (jag har låångt hår som lätt hamnar på oönskade ställen, drygt när man ska spåna boxen eller packa hö också! :rofl: ) och visst går det bort, men det brukar behöva lite nötningstid i kombination med tvätt med bra schampo. Lukten är värre att få bort än det smutsiga, har t ex ett tjärschampo som jag testat också för exem i hårbotten vilket funkade kanon men inte gick att använda i praktiken då det satt i stark tjärlukt i nästan 2 veckor även om man tvättade håret igen efteråt.

Fick tips en gång när vi var och kollade på båten Göteborg. Där tjärades alla rep och jag undrade hur dom anställda fick bort tjäran på händerna efteråt.
Smör eller margarin fick jag till svar. Testa att klena på rumsvarmt smör och låt det vara en stund sen torka bort det och kanske ev ta lite Yes på för det löser ju fett. Har inte testat själv så det vore kul och få veta om det fungerar :).
Inga konstiga ämnen och ofarligt att testa.

Fläckar av tjära kan tas bort med smör, matolja eller vaselin.
I värsta fall kan man använda lite avfettning,men det är inte särskilt miljövänligt.

Ren trätjära säger vår hovis är det allra bästa. Det funkar utmärkt, kletigt ja visst så man får va lite försiktig :D Men så fäster det bra i hoven också.

Biltemas hade jag inte använt till djur, däri finns säkert en massa tillsatser mer lämpat till båtar och maskiner misstänker jag.

Läste på ett annat forum på nätet att det var en man som köpt Biltemas tjärspray och låtit analysera innehållet. Det var ren trätjära, aceton (som urtunning) och gasen som används är butan. Så det är inte en "massa tillsatser". Jag kan tänka mig att all tjära på sprayburk innehåller någon form av urtunning och gas - annars skulle man aldrig kunna spraya ut den.

Så om man använder det i urtorkande syfte på hov (som man ju vill åstadkomma i TS fall) så skulle jag inte kunna tänka mig att det är särskilt farligt att använda då aceton avdunstar relativt fort - gasen (butan) avdunstar mer eller mindre i samma stund som man sprayar ut det och kvar blir alltså tjäran.

TS: är strålrötan djupgående (som jag antar att den är eftersom du skriver kraftig strålröta) så skulle jag rekommendera spray framför vanlig tjära som man kletar på, eftersom det är lättare att få tjäran insprayad långt in - jämfört med att med pensel eller dylikt försöka "trycka" in outtunnad tjära.

Sen tycker jag det låter konstigt att hovslagaren ville vänta med att skära rent - sjuk vävnad ska skäras bort direkt så att risken för spridning minskas!!

Lycka till - från en som TYVÄRR har mer erfarenhet av strålröta än vad hon önskar att hon hade haft... ska ALDRIG mer köpa en häst med trånga hovar/misskötta hovar... :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Smör funkar lika bra på tjära som på kåda. Gnugga in med RIKLIGT med smör, låt sitta en liten stund, och tvätta sedan bort med tvål och vatten.

Smör funkar lika bra på tjära som på kåda. Gnugga in med RIKLIGT med smör, låt sitta en liten stund, och tvätta sedan bort med tvål och vatten.

Attans att jag inte hittade såna här tips när jag höll på med tjäran... :p :crazy:

*lånar sista*

Passar oxå på att kapa tråden lite...:grin:

Kan hästar bli halta av strålröta? Ordentligt halta?

Någon som varit med om det?

Fick tips en gång när vi var och kollade på båten Göteborg. Där tjärades alla rep och jag undrade hur dom anställda fick bort tjäran på händerna efteråt.
Smör eller margarin fick jag till svar. Testa att klena på rumsvarmt smör och låt det vara en stund sen torka bort det och kanske ev ta lite Yes på för det löser ju fett. Har inte testat själv så det vore kul och få veta om det fungerar :).
Inga konstiga ämnen och ofarligt att testa.

Ska testa smör! :idea: Typiskt att vi just slängt ett paket som gått ut...

Jo, hovis rekommenderade spray av just den anledningen.

Han kunde helt enkelt inte skära rent allt, strålen var som brie-ost, bara flyttade på sig :crazy: så han ordinerade denna behandling i förhoppning om att strålen ska hårdna så pass att han kan skära rent resten på tisdag.

Det beror på. När man skor så bedövar man hoven.
Om man däremot har en massa obehandlad röta och drar av skorna, då kan dom ömma ordentligt av rötan (det har jag varit med om, fast jag ska inte svära på att det var rötan det kan ha varit dålig verkning innan som orsakat det).
Nu är jag långt ifrån någon hovexpert, går bara efter de tips/synpunkter jag fått själv och hur egna pållar reagerat.

Grejen är väl att strålröta och dålig verkning/dåliga hovar ofta hör ihop så det skulle ju inte förvåna om strålarna blir så dåliga till slut att dom gör ont även dom har skor på sig om man aldrig får bukt på det. Har man t ex en plattfot häst så blir strålarna mer utsatta.
Kommer t ex ihåg att farsan var tvungen att sko på gummisulor för att kunna travträna på grusvägarna med en häst som var plattfot och blev öm när den trampade på stenar trots skor.

*lånar sista*

Passar oxå på att kapa tråden lite...:grin:

Ja, de kan bli ordentligt halta. Det kan även bli en så pass djup infektion att hela kötthoven påverkas och i värsta fall kan man få diverse komplikationer (hovkräfta, hovröta, upplösning av hovben/strålben osv. Det kan bli RIKTIGT illa... Tack och lov är det dock ovanligt att det går så illa.

Jo, hovis rekommenderade spray av just den anledningen.

Han kunde helt enkelt inte skära rent allt, strålen var som brie-ost, bara flyttade på sig :crazy: så han ordinerade denna behandling i förhoppning om att strålen ska hårdna så pass att han kan skära rent resten på tisdag.

Uj, uj, uj... det lät ju inget vidare... Jag skulle nog koppla in veterinär ganska snart om inte bättring sker fort.
(Talar av erfarenhet)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar