Strålröta=hälta???

Gilette

Trådstartare
Kan strålröta orsaka hälta??
Ngn som har erfarenhet av strålröta och vet om det är bra att ta tjära eller Trush Buster varje dag?

Sv: Strålröta=hälta???

Ja, de kan bli väldigt ömma om det gått långt och i vissa fall ge lite hälta då.
var noga med kratsningen och tjära ordentligt under hoven vid kanten av strålen/fåran.
/K.A

Har fölt debatterna här ang strålröta och behandling då damen har det. Själv behandlar jag den med hovtjära ca en gång per dag. Tjäran är uttorkande och bakteriedödande. Stålrötan orsakas ofta av att det blir för fuktigt i och runt strålen varvid bakterierna som bryter ned strålen får fäste i sprickor och fåror. Min dam har överdrivet fuktiga hovar vilket gör att hon får strålröta om man inte behandlar dagligen.

Har sett av andra inlägg att vissa är emot daglig användning då de ansre att hoven blir för uttorkad. I mitt fall är dock det nödvändigt. Om det inte är mitt i högsommaren och knastertorrt i marken får hon symptom innom en vecka om hon inte behandlas, vilket tar betydligt längre tid att få bort igen. Så ja, det går att använda dagligen.

Lycka till ;)

Precis som du säger.. i många fall är det nödvändigt med hövtjära.. och förhoppningsvis ger sig bakterierna med sig ganska fort, och då behöver man ju inte hålla på med det så länge.

Tänkte dela med mig av det min hovslagare sa åt mig att göra när min häst blev dålig. Tvätta hoven varje dag med Virkon-s- (desinfektions-medel=bakteriedödande). Jag skrubbade med tandborste hela hoven och strålen. Sen droppade jag på Thrush-buster ca. var fjärde dag. Hov-tjära är också väldigt bra. Min häst var lite halt men det hann aldrig bli så allvarligt eftersom vi upptäckte det tidigt och kunde behandla med en gång. Fungerade super bra på min häst.

Jo har hört om den metoden också... har dock inga erfarenheter om den! men vad bra att det också funkar.
på jobbet har vi använt oss av hotjära och det med gott resultat.

/K.A

Hej. visst kan det orsaka hälta. . .ops:P ett tipps ara , om du har en häst ed kraftig återkommande strålröta och käran inte biter. testa Att smälta ner Bivax och blanda i rent kopparsulfat. och låt de stelna till en salva som du kan smörja på hoven och i hoven. det bränner ur jätte bra. . :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 562
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 853
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama