Strålen ramlar av!

zuleika

Trådstartare
Ringde hovis å var riktigt bekymrad när jag trodde att Shettispollan som nyss haft fång, och ännu inte repat sig helt efter det verkade ha fått strålröta på alla 4 hovarna samtidigt. Jag erkänner att jag var rätt uppgiven. :nailbiting: Efter att han frågat hur de ser ut, förklarade han att nej då, hon kommer tappa alla sina strålar inom kort, och det är helt vanligt att det händer så ibland...... vah? :confused: sa jag, har nu aldrig under mina 34 år upplevt något sådant. Har nu aldrig upplevt fång tidigare heller. Detta är min första ponny, före det har jag endast hanterat och tränat varmblodiga travare i 20 års tid, och alla dom hade aldrig ens det minsta lilla konstigheter i sina hovar. Ibland känns det som om shetlandsponny och varmblod inte ens är av samma art. Alltid lär man sig något nytt. Någon annan som upplevt detta?

Sv: Strålen ramlar av!

Strålen minns jag inte, men min shettis fick dubbelsulor efter fång. Dessa "ömsade" hon sedan. Likadant när hon stod på boxvila förra året pga hovfraktur. Då fick hon också dubbelsulor som trillade av.

Har aldrig sett en ömsad stråle på en frisk häst. Däremot haft en fånghäst som fick dubbelsula där den föll av.

Jag har sett ömsad stråle på många friska hästar. Det är inte sulan som faller av i det fallet, utan bara ett lager av strålen.

Min häst fick dubbel sula en gång, var väldigt torrt ute då. Gnisslade väldigt mycket när hon gick så jag som nybliven hästägare fick ju panik :p.
Men sulan ramlade av efter ngn dag och under var en ny fin.

Vanligtvis är det ju så att strålen bara trasar sig, men ibland så är det en större del av sulan/strålen ramlar av. Helt normalt men inte lika vanligt som när strålen trasan sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 307
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 753
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka