strålbenshälta...

Z

Ziemona

Hej. Efter många om och men har jag fått diagnosen strålbensbursainflammation. Är detta samma sak som regelrätt strålbenshälta? Nu är hon ju förvisso ett sto, men mkt bra stam, men sen har jag googlat det lite och sett att det KAN vara ärftligt. Någon som vet?
Jag undrar mest om någon har en häst som fungerat med detta, man läser ju mest om det motsatta:cry:
Borde jag betäcka henne, eller hoppas? Vi ska på ÅB igen om 12 dagar, och vet säger att prognosen är hyfsat god för att behandlingen ska ta, och hon ksa även skos med eggbar fram. MEN det som inte riktigt framkom är hur bra hästen egentligen kan bli. Kan den bli återställd? Dvs hoppa banor på 130 igen,eller kan den bli "lulla i skogen" - frisk? Hon hade små, små förändringar på röntgen, men vet kallade dem för lindriga. HAr inte rikitgt nån koll på detta, så om någon med erfarenhet vill dela med sig hade jag blivit lite gladare.

Sv: strålbenshälta...

Vet inte om jag kan göra dig så mycket gladare men lite erfarenheter har jag...

Min häst konstaterades oxå ha små förändringar på strålbenen för 2 år sedan. Har inte fått honom att fungera sedan dess trots olika skor och dyl. Nu är jag inne på en klinikrunda igen och nya vet. tror inte att det är strålbenen han har ont i utan ett ligament i hoven.

Jag har läst och läst om strålbenshälta då jag inte visste mycket om det heller innan. Det jag har kunnat konstatera är att det är otroligt olika från häst till häst hur de fungerar. Man får helt enkelt prova sig fram och ge det väldigt mycket tid.
Har oxå märkt att det är ganska mycket hästar som är drabbade av detta!

Har en vän som behandlade sin häst i strålbensbursan och nu fungerar hästen 100% och hoppar höga klasser! :) nu hade denna hästen inga förändringar iofs.
så det finns allt solskenshistorier, men det gäller att inte ge upp för enkelt!
Hur kom man fram till att det var strålbensbursan på din häst?

Jag har också en häst med små förändringar på strålbenen. I vårt fall tros det ha uppkommit efter en mycket svår vrickning med ett brutalt genomtramp. En buttaperiod, skor med kilsula och vila...hon blev inte bättre. MEN, så efter ett snack med hovis och vet.tog vi av skorna och hon har ännu inte visat hälta. Hon är under igångsättning med mycket tömkörning...och just nu är det bara att hoppas att det håller;)

Hon var lite, lite halt på böjt spår vid undersökningen, så vet blockerade de vanliga lederna en efter en, men hältan var kvar. Sen blockerade han "strålbensområdet" vad det nu betyder, och då var hältan borta. Sen behandlade de strålbensbursorna med jättenål och med röntgen, och jag har fått diagnosen inflammation i strålbensbursorna och ev. hovledsinflammation också, så även det blev behandlat. Är detta samma sak som strålbenshälta? Han sa att det fanns pytteförändringar på ena benet, men att många hästar har det så. Jag vet inte vad jag ska tro, hästen hade varit inne tidigare för kotledsinflammation och detta var sista ÅB för den. Hon hade hoppat och funkat jättebra, dagen innan ÅB kändes hon lite knackig, och så får man detta beskedet. Helt oförberedd på det.

Hon var lite, lite halt på böjt spår vid undersökningen, så vet blockerade de vanliga lederna en efter en, men hältan var kvar. Sen blockerade han "strålbensområdet" vad det nu betyder, och då var hältan borta. Sen behandlade de strålbensbursorna med jättenål och med röntgen, och jag har fått diagnosen inflammation i strålbensbursorna och ev. hovledsinflammation också, så även det blev behandlat. Är detta samma sak som strålbenshälta? Han sa att det fanns pytteförändringar på ena benet, men att många hästar har det så. Jag vet inte vad jag ska tro, hästen hade varit inne tidigare för kotledsinflammation och detta var sista ÅB för den. Hon hade hoppat och funkat jättebra, dagen innan ÅB kändes hon lite knackig, och så får man detta beskedet. Helt oförberedd på det.

Strålbenshälta kallar man all smärta som kommer ifrån det området. Det går en massa ligament och senor + bursa runt strålbenet så det finns mycket som kan göra ont där. Det är därför som det är så olika från häst till häst beroende på vad det är som gör ont..
På engelska heter det Navucular Disease vilket är ett bättre namn tycker jag. Att ge det tid är det viktigaste!

Strålbenshälta är ju ett samlingsnamn egentligen, för hältor som man kan lokalisera till strålbensområdet.

Jag har haft en dam med förändringar på båda strålbenen, och hälta därifrån. Behandlades, och blev ordinerad ringsko. Vet att jag då frågade vet om det var strålbenshälta (eftersom försäkringen ersätter skoningen då) och iaf min vet menade då att 'nej, strålbenshälta vill jag inte kalla det förrän i princip när det är ett kroniskt problem man inte får bukt med'. Nu talade hon om min donna då ska tilläggas.

Men det finns ju flera olika problem som är lokaliserade till strålbensområdet. Och ofta så blir rekommendationen ganska likartade för att avlasta området, så exakt vilken diagnos man klistrat dit är inte alltid så viktig när det gäller andras erfarenheter.

Min dam fick förutom behandling i hovled samt vid hovbrosken. Dessutom ringskor BF. Ingen kil initialt, utan först bara prova med ringsko. (Om man har problemet att böjsenan är irriterad och skadad där den löper över strålbenskanten, pga förändringar på strålbenet, så kan kila hjälpa då en 'ny' oskadad del löper över det 'taggiga' området. Det är ingen bot, utan en symptombehandling. Därför man brukar prova kila också, i ett tidigare eller senare skede. En del hästar har inga poblem med just senan, men mår bättre om vinkeln ändras, tex om de inte är helt korrekta i sina vinklar).

En del hästar återkommer fullt ut, andra slutar sina dagar. Jättesvårt att säga tyvärr.

(Min dam hade fått sina problem som sekundärt problem, och tyvärr så innan vi fick tag i grundproblemet och kunde rätta det, så hade frambenen tagit för mycket stryk. Hon blev som en ny häst av ringskorna och behandling, fick en helt annan svikt i steget - såpass att matte blev sjösjuk ett tag - men tyvärr pallade inte de låga lederna fram och hon fick tyvärr tas bort som fyraåring)

Precis som andra har svarat så är strålbenshälta ett samlingsbegrepp, och verkar kunna bero på ett tiotal olika problem i strålbensområdet. Man kan magnetröntga för att få reda på mer exakt vilket/vilka problem som finns, men det är dyrt och bekostas normalt inte av försäkringen.
MR och strålbenshälta nämns på t ex http://www.stenestadhastklinik.se/mri/index.htm

Precis som andra har svarat så är strålbenshälta ett samlingsbegrepp, och verkar kunna bero på ett tiotal olika problem i strålbensområdet. Man kan magnetröntga för att få reda på mer exakt vilket/vilka problem som finns, men det är dyrt och bekostas normalt inte av försäkringen.
MR och strålbenshälta nämns på t ex http://www.stenestadhastklinik.se/mri/index.htm

Den länken var ju jättebra! Har du varit där?

Nix, magnetröntgade hästens kotled på Skara, men funderade lite på stående magnetröntgen för att slippa narkosen.

Jag blev väldigt intresserad, då sövning itne känns som så bra.
Hur gick det med din häst? Har för mig att de hittade ngt på senan på din? Hur har det gått?

Lindsen - var i landet bor du? Finns fler kliniker med stående magnetröntgen ju. Men Stenestad kanske är närmast dig?

Hr är mer om MRI http://www.mrcenter.se/index.html Finns lite strålbensfynd beskrivet under 'Mri resultat', fallbeskrivning 1.

Senast ändrad:

Min häst fick strålbenshälta för 2 somrar sedan och är idag helt igång och mår hur bra som helst. I mitt fall blev räddningen en jättebra hovslagare som förstod det veterinärerna inte förstod. Hästen fick butta och skoddes med korta tår och kilklack för att släppa trycket på senan.

Se till att du får prata med en riktigt riktigt bra hovslagare som kan samarbeta med en veterinär... jag har tappat tron på att veterinärer vet något alls om hovar, ben och ryggar.

Åh Tack!! :) vad snällt av dig! Väldigt intressant läsning!

Jag bor i Göteborg så den i Helsingborg är nog närmast.
Trodde att det bara fanns Skara och har ingen lust att söva hästen. Men detta låter ju som ända sättet att få veta vad det är för fel på honom.
Och eftersom jag börjar känna mig helt slutkörd av allt analyserande, så skall jag ta upp det med min vet nästa vecka när vi är där. Det känns som att det är värt pengarna. Annars hamnar man väl på mentalsjukhus snart.

gjorde MR på min häst igår, och hittade en ligamentskada på sidoligamentet i hoven. God prognos, men lång vila, så nu ska hon betäckas. TAck gode gud att man äntligen fått veta. Visst, det kostade skjortan och lite till,, men det var det nog värt.

Mitt d-ponny sto drabbades av infl. i strålbensbursan i vintras. En behandlig med kortison är det var bra. Hon skos nu med PG-beslag och är halt fri. Dock är hon stel i bogen och kan uppfattas som hälta men de släpper efter ett tags ridning.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 030
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 052
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka