Sträckning!

Diabetikern

Trådstartare
Hur lång tid tar det för en sträckning att läka ut? vad kan man göra för att hjälpa den bli bättre?
Min unghäst har sträckt sig i en muskel i bogen. Nu undrar jag vad jag kan göra. vad har ni för erfarenhetr?

Mvh diabetikern

Sv: Sträckning!

Muskelsträckningar läker oftast bra. Det är viktigt att försöka hålla hästen i rörelse men undvika belastning. Skritt vid hand kan t ex vara lämpligt. När det är en unghäst så gör den säkert så mycket som den orkar i hagen (och lite till kanske). Muskelfibrerna måste användas under läkningen för att de ska återfå sin elasticitet och undvika att bindvävsärr bildas, men den försvagade muskeln kan lätt överansträngas på nytt.

Du kan värma försiktigt över det skadade området med handen eller massera mycket_försiktigt inte knåda. Detta har inte så stor betydelse för läkningen men minskar smärta och krampreaktioner som lätt kan komma i den försvagade muskeln. Det tar 21 dagar för en muskelfiber att läka men hur lång tid det tar för hästen att få tillbaka sin funktion varierar, det beror t ex på hur mycket av muskeln som är skadat. 1 vecka för en lättare sträckning till flera månader för en rejäl muskelbristning.

Muskelbristningar kan lämna "gropar" i muskulaturen för all framtid men det behöver inte påverka hästens funktion någonting eftersom andra muskler tar över.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 685
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama