Sträckning? Bristning? Blödning? Hur lång tid?

Corax

Trådstartare
Igår när jag och min tränare skulle ta in min häst inför tävling så gick hon fasligt konstigt. Liksom sävligt och slött. Hon nästintill släpade höger bak i marken.

Vi kollade henne rakt ut i skritt och trav och konstaterade att 'det där var ju Inte bra'. Så vi lastade och åkte till klinik.

Väl där konstaterades att hon var ohalt i skritt men två-tre grader halt i traven.
Förmodligen har hon sträckt till sig i en muskel på insidan av 'låret' för den var stum och öm.

Veterinären kunde säga att det inte var något skelletärt utan satt endast i mjukdelar. Kanske skulle det ta en vecka innan man kunde sätta igång henne, kanske mycket längre.
Hon sprutades iv med Finadyne och ska gå på kur i fem dagar. Vi fick även med oss ett recept på Penovet ifall hon skulle bli sämre och få feber över helgen.

Min vidare fundering nu är hur erfarenheterna ser ut på Buke.
Hur lång tid har era hästars sträckningar tagit innan hästen var igång igen och vart satt de. Hur yttrade de sig, när uppkom de och vad gjordes?

Sista frågorna är, kan man ta reda på exakt vad som gått fel i en muskel? Vad är skillnaden mellan det i rubriken. Hur klassificeras de i skadegrad?

Sv: Sträckning? Bristning? Blödning? Hur lång tid?

Man kan ju eventuellt ultralljuda om det är en ytlig muskel.
Min märr fläkte sig en vinter ganska brutalt i galopp med snö i skorna och en isfläck.
Mitt råd är att inte ha för bråttom, mitt sto tävlade ju i trav och kunde känna av den muskeln då och då i resten av sitt liv.
Kolla om vet tror att man kan ultraljuda då har man ju stenkoll på skadan.

Min vilade ett par veckor, sen skritt i ett psr veckor sen lugn jogg ett par veckor.
Hon var ju ohalt ganska direkt, men man märkte att hon var besvärad vid hovkratsning ett tag.

Mitt fbl fick en muskelruptur/muskelbristning, dvs slet av en muskel till största delen. Ena bröstmuskeln.

När jag tog in honom var han rejält halt på ena fram. Han hade trampat av sig skon och jag trodde först det berodde på det. Efter en timme (dvs skotrampet måste hänt ganska nyligen när jag tog in) när jag borstade så kastade han sig bakåt när jag borstade nära bröstet. Hade jätteont och var varm. Fortfarande ingen svullnad, men en timme efter var det en enorm svullnad, och det syntes väldigt tydligt både att det var muskeln och att den var rejält 'paj'.

Vet var ut och konstaterade att det var en bröstmuskelruptur där en stor del av muskeln släppt från sitt fäste. Boxvila och NSAID och sen efter någon vecka koorta skrittpromenader som sakta utökade. Muskelskadan skedde i juli eller aug, jag vet inte, och han beräknades vara i fullt arbete 'till jul' men att det kunde ta längre tid. Han fick ju sättas igång innan dess, men sen var det öka gradvis och succesivt.

Man kan ultraljuda och 'se mer' iaf, i mitt fall ansåg vet dock att sålänge man såg att det läkte och hästen stadigt rörde sig bättre fanns ingen anledning att ULa annat än ren nyfikenhet. Min klinikvet höll med och både tyckte att fördelen med muskelskador är att de är 'ärliga', dvs verkar hästen bättre är den bättre - men muskeln måste få tid att bygga upp sig. Men till skillnad mot senskador t ex som är mer 'oärliga' där hästen kan verka bra men senan inte alls är bättre.

Hästen fick förresten laserbehandling tre gånger på muskelskadan vilket verkade göra stor skillnad.

Jag hoppas och tror att hästens skada är mindre. Hon var ju ohalt i skritt men rörde sig sävligt.

Och med Finadyne i kroppen så är hon ju ohalt i både skritt och trav.

Får se hur det ser ut när Finadynets verkan klingar av.

Är hon ohalt då så får man väl skritta igång och se vart det bär av.
Tycker det är så svårt att veta hur man ska lägga upp det med tanke på att veterinären sa att det kunde ta allt från en vecka till månader.

På vad sätt skulle Penovet hjälpa vid en muskelsträckning ?
Man torde ju ha även något annat i åtanke då ?

Mia (hoppas pålle kryar på sig snart )

Det skulle inte hjälpa alls.
Men veterinären tog i beaktan att det kunde röra sig om något annat så som insektsbett (?)eller infektion.
Eftersom detta var i fredags ville han väl inte stranda oss OM det skulle vara så att hästen fick hög feber under helgen.
Han skrev ju även att receptet med största sannolikhet inte skulle behöva tas ut. Vilket han hade helt rätt i.

Alexandra; Vi har en massör i stallet som jobbar mycket med 'elplattor'. Kommer inte ihåg vad det heter nu men hon har sett mycket fina resultat på skadad vävnad. Hon har lovat att behandla hästen så ofta som krävs efter avslutad medicinkur. Det får nog vara vår 'laser-ersättning'.
Fast märker jag att skadan är större än man tror i dagsläget så får vi väl åka in för laser.
Åkte du till MK och vad betalade du? PM:a gärna.
Och hur såg din häst ut på NSAID. Rörde han sig ok då? Jag vet att han stod på box men man får ju ett hum i alla fall.

Senast ändrad:

Nix, åkte inte till MK. Var välkommen dit för laser, men tog ut en 'lasergubbe'. Kändes sjysstare mot hästen att han skulle slippa åka massa transport.

Det var stor skillnad på NSAID (metacam fick han tror jag), men han var ju inte ohalt 'bara' för det. Däremot var han hyfsat fort ohalt ändå, med tanke på hur illa det var från början. Kan rota i gamla anteckningar om du vill veta mer exakt, jag minns som sagt inte detaljerna, mer än att det hände precis innan FT-lägret och veterinärens ord till hästen att 'Fälttävlan, det dröjer det gubben innan du är redo för det igen'.. Det är vad som fastnade hårdast..

ja man får räkna med att det tar tid..
Min fick inte så mycket smärtstillande för att hon inte skulle bralla för mycket. Men hon var ju stel och konstig i nån vecka innan det började släppa.

Nu läste jag på ändå, kopierar ur anteckningarna:

Partiell (omfattande) muskelruptur bröstmuskel höger sida lyder diagnosen. Temp 38.3 trots metacam. Mkt ovillig att röra sig, haltar kraftigt i skritt. Mycket palpöm. Knytnävsstor svullnad medialt just ovan bröstbensspetsen

Konvalescensen då.. Tja.. den blir lång. I bästa fall en månad. Men MINST (står med stora bokstäver i journalen med) två veckors boxvila. Korta - korta promenader vid hand om/när han klarar det, utöka till 10 - 15 min när det fungerar. Metacam 5 - 10 dagar. Om allt går som det ska så efter 2 v på box kan han få en LITEN hage och börja promenera mer. Sen utöka hagen försiktigt och succesivt samtidigt som man skrittar igång. Sen fortsätta smyga igång honom och utöka hagen. Vet påpekade flera gånger vikten av att citat 'smyyyyga igång honom sen'.

Så, i bästa fall blir han borta från 'allt' i en månad, men kan sen börja trava lite försiktigt rakt fram. I värsta fall tar det citat veterinären 'väldigt lång tid'. Dock så enligt vet finns inte minsta farhåga att det är något mer än muskeln skadat, och att prognosen är god, men tyvärr (fattar inte varför han hela tiden i princip bad om ursäkt för det) kan det ta tiiid. Man kan få en muskelatrofi där också, men det 'brukar' inte ge problem, de klarar sig ändå.

Det var dag ett (26/8)

. Två dagar senare:
28/8 Rörde sig bättre men fortfarande väldigt halt

2/9 Boxhage. Första dagen utan svullnad, och märks att han känner sig bättre. Så nu ska vi börja öka från 15 minuter prom. Sista metacamdagen. Laser.

7/9 Uppe i 45 min skritt vid hand. Börjar koka lite (dvs han känner sig BRA!) Ohalt, osvullen osv.

11/9 Får större hage då promenaderna börjar bli med fara för personskada och han är lugn i hage.

Tack för anteckningarna. :)

Uppdaterar ang. min häst.

Beh. vet sa ju att han kunde lokalisera skadan till muskeln högt upp på insidan hb. Jag upplyste honom om att hästen faktiskt brukar vara spänd i den muskeln som en 'normalitet' men det togs inte in.

Efter avslutat Finadyne-kur så har hon sett jättefin ut och massören gick igenom henne. Hon blev förvånad för hon trodde att det skulle kännas Mycket mer i den 'utpekade boven'. Det var snarare så att hästen kändes precis som hon brukar. Dessutom stod hästen med öronen framåt nästan hela tiden. Det brukar hon Inte göra när massören håller på mellan bakbenen och hon har spänningar där.

När jag satte igång henne så kände jag ingen hälta nånstans utan hästen var lika glad och pigg som vanligt.
I traven kändes hon lite 'konstigare' bara. Inte alls halt men annorlunda.
Som att hon är kraftigt sned.

Detta bekräftades när jag tömkörde här om dagen för att kolla henne ordentligt på böjt spår. Ingen hälta så långt ögat når men i avsaktningarna 'tappar' hon höger bak rätt ofta.
Jag märkte en tydlig 'kurva' i alla fall. I början tappade hon för att hon inte var uppvärmd. Sen minskade 'tappandet' för att sedan eskalera när hon blev tröttare.

Kontentan av det hela är att hon dragit sig rätt sned (och kanske blivit öm i en muskel men inte mer). Jag pratade med min kiro och han kan inte komma till oss förrän i slutet av juni. Han tyckte i alla fall att hästen ska gå under tiden.
Förhoppningsvis kan jag hitta någon annan som kan kolla henne nästa vecka.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 525
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: Janni
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat