Stövlar eller skor+chaps?

DeadSerious

Trådstartare
Mina ridstövlar börjar sjunga på sista versen (funktionella visserligen, men slitna och tråkiga) och jag börjar fundera på ersättare.

Har hela tiden varit inne på ett par nya stövlar, men igår slog mig tanken att jag kanske skulle satsa på skor + chaps istället. Är i så fall inne på ett par Ariat-skor med några snygga och bra chaps i läder till (tar gärna emot tips!).

Om jag trots allt bestämmer mig för stövlar, vilka rekommenderar ni? Nedan följer mina önskemål ;)
* Skall kunna användas till både hoppning och dressyr.
* Svarta.
* Gärna snörning, men inget måste.
* Båge på utsidan.
* Dragkedja.
* Max 4000kr (gäller även för chaps + skor)


Så ja, rekommenderar ni chaps + skor eller stövlar? Vilka chaps om första alternativet? Vilka stövlar om andra alternativet? :)
 
Sv: Stövlar eller skor+chaps?

Jag föredrar stövlar, för det är enklare att kränga på sig :p

Däremot är stövlar mkt dyrare, mina ben passar inte i standardstorlekar utan måste alltid måttbeställas :mad:

Så till vardags rider jag i Ariat Cobalt ridskor + Ariat shortchaps och tränign + tävling i ett par stövlar från Sarm Hippique.
Men det börjar bli dags att införskaffa ett par till finstövlar...
 
Sv: Stövlar eller skor+chaps?

Jag älskar mina MH supreme high rider. Svarta, med snörning, hög båge och dragkedja. Mjuka och sköna, fungerar bra i hoppläder trots att de är riktigt höga :love:
 
Sv: Stövlar eller skor+chaps?

Men Supreme highrider är väl just en hoppstövel?

Har kikat på dom, men tvekat just eftersom jag tänkte att de kanske blir för mjuka som dressyrstövlar. Annars gillar jag dom som tusan!

Får väl släpa mig iväg och prova ett par helt enkelt ;)

Tack för alla tips, tar gärna emot fler :D
 
Sv: Stövlar eller skor+chaps?

Rider jag mer ordentligt har jag på mig mina svara Ariat Volant med dragkedja bak. De är så sköna, som en gymnastiksko och behövde inte ridas in. Ska jag rida ut brukar jag sätta på min Ariat-shortchaps över mina Ariat-ridskor. Friare för foten och således inte lika stabilt som stövlar.

Skulle jag bara välja något så hade jag valt stövlar!
 
Sv: Stövlar eller skor+chaps?

Det kanske de är, jag har ingen koll. :D Jag rider främst dressyr i mina, och känner flera dressyr/allroundmänniskor som har liknande. Jag kan dock erkänna att jag inte förstått vitsen med hårda stövlar, varför man skulle rida bättre om man har ont från knäna och neråt? :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
901
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
708
Utrustning Vad finns? Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar...
Svar
10
· Visningar
1 492
Senast: Siggan
·
Utrustning Jag rider inte för tillfället men hade tänkt börja spara pengar och leta efter nya ridstövlar tills jag ska börja igen. Jag har ett par...
Svar
1
· Visningar
1 510
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp