Stötdämpning i hjälmar

moli

Trådstartare
Nu är jag less på att slå skallen så att jag tuppar av. FINNS det hjälmar som sprider ut smällen såpass att det inte gör så vidrigt ont att slå huvudet?

Visst. Sitta kvar vore ett trevligt alternativ, men det går ju inte alltid. Jag har trillat av med tre olika hjälmar och slagit mig så hårt att det svartnar för ögonen/ jag svimmar. Senast igår då jag hängde upp och ned på en unghäst som stack inne bland träden och jag inte kunde/vågade/ hade vett att släppa. Det slutade med att jag slog ryggen och skallen (bakhuvudet) i ett träd, sedan vet jag inte hur det gick till, men jag låg iallafall i fosterställning på mage med väldigt ont i huvudet. (I övrigt var jag mest mörbultad, TACK kära säkerhetsväst..) Hjälmen var helt skadefri och jag har haft den i kanske 2 månader och kostar 850:- Det gjorde lika ont som med den för 400 (som jag använt tre ggr). Eller okej det gjorde ondare med den billigare modellen, men då slog jag i sidan av huvudet som jag antar är känsligare.

Jag är rädd om mitt huvud och vill skydda det, men det börjar kännas i plånboken med alla hjälmköp. Fasen. Jag antar att jag inte borde fortsätta med den hjämen jag slog i trädet med. Hur mycket kan man räkna med att de tål? En hård smäll rakt bakifrån av en granstam? Vet inte hur många hjärnskakninger man tål, men jag vill inte ha flera tack. Någon som har erfarenhet av väldigt stötdämpande hjälmar?

Vissa hjälmar har ju fruktansvärt hårda insidor, i ren frigolit med bara en tunn rand av mjukt foder längst ned mot huvudet, det måste ju göra skitont att slå huvudet med dem om nu mina relativt välstoppade hjälmar ändå fått det att göra så ont.

När jag orkar skall jag kontakta ett par hjälmtillverkare och fråga om de har någon uppfattning om vad hjälmarna tål.

Sv: Stötdämpning i hjälmar

Det ska komma hen hjälm där innerdelen inte sitteer fast i själva skalet, för att minska "förskjutningsskador" inne i huvidet. Utvecklad på KTH. Skulle troligen finnas ute nästa år lästa jag.

En jockeyhjälm borde ju tåla lite mer? Och ju dyrare, ju bättre. Tyvärr:crazy: Charles Owen har några olika modeller.

Jag tror det är bättre att du pratar med någon kunnig i en ridsportaffär eller nått. De som tillverkar hjälmarna vill bara sälja sina saker:angel:

Jockeyhjälm har jag funderat på, men de känns mycket hårda inuti, förutom den kanske 4cm breda randen av stoppning längst ned. Dessutom har inte de modeller jag testat passat min huvudform. De trycker i pannan.

Fälttävlansryttare är nog också en bra målgrupp att fråga.. De borde vara väl bevandrade i hjälm-djungeln.

Jockeyhjälmar är ju gjorda för att klara hårda smällar.
Sen är det så att de både sitter och skyddar bättre om det är ett bra märke.
Ett tips är att kolla vilka hjälmar som är godkända för fälttävlan i England. De har mycket högre krav än vad vi har i Sverige.

Läste i nya stallmagasinet om en läkare på ett sjukhus som sa att den bästa hjälmen var gpa. Den kostar ca 3500 kr, men hon sa att den var värt den.

Man om en hjälm är godkänd så är den väl godkänd?

Visst, jag förstår ju att en dyrare hjälm ska vara bättre :D men borde den egentligen inte skydda lika bra som en billigare? För om det inte är så tycker jag att man borde sätta olika klasser på hjälmarna också, som på säkerhetsvästar.
Då blir det ju enklare att se vilka som skyddar bättre än andra...:smirk:

Vimzis skrev:
Man om en hjälm är godkänd så är den väl godkänd?

Visst, jag förstår ju att en dyrare hjälm ska vara bättre :D men borde den egentligen inte skydda lika bra som en billigare? För om det inte är så tycker jag att man borde sätta olika klasser på hjälmarna också, som på säkerhetsvästar.
Då blir det ju enklare att se vilka som skyddar bättre än andra...:smirk:

Ja! :idea: Säkerhetsklasser på hjälmar vore ju bra! Jag tvivlar inte på att en Jockeyhjälm skyddar bra, men jag tvivlar på att den ger mitt huvud en hyfsat mild upplevelse av marksmällen då de modeller jag testat (i butik) inte varit så välstoppade inuti, och det spelar roll enligt min egen ofrivilliga studie. :p

Men en godkänd hjälm är en godkänd hjälm.

Vad jag är ute efter är en som sprider ut smällen så mycket det bara går och helst klarar fler än en smäll. (Penta var ju ett bra tips frånsett att de inte säljs i Sverige längre) Jag har haft tre hjärnskakningar nu, och vill inte ha flera. Visst en bra hjälm är ingen garanti, men ju bättre dämpning desto gladare är jag.

Har sneglat lite på GPA och andra hjälmar med Titan och annat spännande i, men de är grymt dyra, i synnerhet med tanke på att de också (antar jag) måste bytas ut vid kraftiga smällar. Men min skalle är dyrbar. Kanske man kan försäkra sin hjälm mot skador. :) ?

Vad krävs för att ni skall kassera era hjälmar? Hur mycket räknar ni med att era hjälmar tål?

Kommer säkert nån som kan det här bättre, men, är det inte så att Titan-hjälmarna (eller vilka det nu var) kan användas även efter en ordentlig avtrillning? Har för mig att jag läst det någonstans.

Nä, det har jag aldrig hört. Däremot kommer det väl en ny hjälm från GPA som ska vara okrossbar?
Skulle kosta en hel del om jag förstod det hela rätt. .smirk:

Titanhjälmen blir det inte sprickor i på samma sätt som en "vanlig" hjälm, utan det blir krosskador som syns tydligt.

Charles Owen showjumper/Whittaker. Väldigt välstoppad och enligt tester säkrare än ex. Pikeur hjälmarna. C.O. har ju även bra jockeyhjälmar som är både säkra och bekväma. Senast i somras gjorde jag en rejäl vurpa, har inget minne av det hela men jag och hästen gick troligen omkull i full galopp ute på asfalterad 90 väg. Huvudet i asfalten, avslagna tänder och sytt ögonbryn + andra mesyrer. Fick en rejäl hjärnskakning, men "ont" i huvudet hade jag inte. Troligen pga den rejäla stoppningen i C.O. showjumper/Whittaker hjälmen. Värd varenda krona.

Liknande trådar

M
Utrustning Undrar, är det stor skillnad på hjälmar av olika tillverkare? Jag hade tidigare en Horka hjälm, jag trillade av och landade verkligen...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama