Storvuxen shettis sto till avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Caramelle_Leila
  • Startdatum Startdatum
C

Caramelle_Leila

Jag har en shettissto på cirka 1 ½ år som nu är cirka 106 cm. Att hon kommer växa över maxhöjden på shettis är jag fullt säker på.

Men är lite nyfiken, min shettis har full stall i alla tre leden, är det smart då i framtiden betäcka henne med en lite mindre shetlandshingst. Hur funkar det då ? Går det att betäcka med en minishettis annars? Jag menar går då att registrera in fölet i shetlandsföreningen om den håller mankhöjden?

Tacksam för alla svar jag får. :D

Sv: Storvuxen shettis sto till avel

Ja, du kan betäcka henne med en mindre shettishingst och registrera avkomman i Shetlandssällskapet.
Det du inte kan göra med henne är att visa henne för stambokföring, dvs så att hon får ett RS-nummer, och inte delta på utställningar. Men om du låter bli att visa henne så funkar det utmärkt att använda i avel.

Okej hur funkar det då med en minishettishingst ? går det att betäcka med de också och registera avkomman ?

alla shetlandsponnyer är samma ras och stambok oavsett storlek, så man kan blanda hur man vill mellan mini och standard, det är alltid samma ras och registreras hos SSS.
sen är det inte alltid önskvärt att använda alltför stor storleksskillnad på föräldradjuren, välj hellre en hingst i mellanstorlek (90-100)

Liknande trådar

Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Sofie.S
·
B
Anläggning Hej! Jag har tänkt att i framtiden starta ett ponnystuteri och föda upp Shetlandsponnies och Gotlandsruss. Och jag undrar över hur...
Svar
2
· Visningar
2 882
Senast: Blomman
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Senast: andover
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 085
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka