stort sår, svullen och öm

Buck

Trådstartare
vad kan jag smeta på hästen? hon har nog rullat sig på ngt i hagen och fått ett grunt skärsår på 2dm på magen, det har svullnat upp och sprickan är nu både bred och lång ca 0,5-0,7cm bred. blöder inte nu och ser torrt ut, har tvättat med klorhexidin, och aloevera vet formula(fick slut på klorhexidin och detta skulle vara rengörande.) har sprayat med lila spray och kletat på aleovera gel och satt på flugtäcke(var lite i minsta laget då den inte går riktigt ner om magen men skyddar såret lite.).

vad kan jag kleta på? bör jag ta ut veterinären? hon är inte glad när jag petar på svullnaden men det hade inte jag heller varit :/, det går bra att tvätta dock.

funderar på att köpa 4 ess häst salva, hört att den är bra men aldrig använt den. eller räcker det med salicylsyravaselin? är ju mjukgörande och fett åtminstone = håller sig kvar på hästen.

helosan salva tror jag inte täcker nu, får bli när det blivit mer läkt och bara behöver lite återfuktning.
ska ta bild på såret så ni ser.

Sv: stort sår, svullen och öm

Håll inte på med massa konstiga smörjor på såret, tvätta med koksaltslösning och lägg på bakteriedödande sårsalva från apoteket.

Om svullnaden håller i sig hade jag kontaktat vet, risken att sår blir infekterade på denna årstiden är ganska stor.

Apoteket har lite olika antibakteriella salvor som man kan sätta på. Och 4 Ess har nån sårspray med klorhexidin som också kan vara ett alternativ. Sen kanske det vore bra att lägga ett omslag eller försluta med plåsterspray eller nåt så inte nya bakterier och insekter hittar dit? Blev tipsad om en sårsalva av personalen i en ridsportbutik, nån amerikansk "Wound cream" (vit tub med blått på), som tydligen skulle vara väldigt effektiv. Provade den, men hästen lyckades piska bort den med svansen...

Ring och rådgör med disktirktsvet. om det är läge att dom kommer ut eller om du gör rätt med din behandling är mitt förslag. :) Hoppas det går bra för dig och hästen.

Tvätta med koksalt/klorhexidin, köp snöggplåster och sätt på så det hålls rent några dagar. Kolla och upprepa om det behövs.

var inte så farligt (eller stort) som jag först tyckte,
2013-07-10-09-32-39.jpg
svullnaden och värmen är kvar men har minskat, såret är torrt och ser rent ut, det har bildats en skorpa.
fortsätter att tvätta det med klorhexidin ngn gång om dagen och har flugtäcke på.

Gör rent det ordentligt med antiseptiskt medel och smörj zinkpasta över för att hålla insekterna undan. 4ess skulle också kunna fungera men zinkpasta sitter längre.

Smeta inte på en massa konstigt på såret. Sår ska hållas rena och luftas så mycket som möjligt. Man kan smörja lite runt om med hästsalva möjligen, för att avskräcka flugor, men kleta inte på den i själva såret. Flugtäcket är säkert bra som skydd mot insekterna. :)

Smeta inte på en massa konstigt på såret. Sår ska hållas rena och luftas så mycket som möjligt. Man kan smörja lite runt om med hästsalva möjligen, för att avskräcka flugor, men kleta inte på den i själva såret. Flugtäcket är säkert bra som skydd mot insekterna. :)

Nja det finns andra teorier om det

Jag fortsätter att bara tvätta, blir det tort och går upp igen så tar jag på ngt mjukgörande. Sprayar täcket och resten av magen med insektsmedel. Är tort och blåser en del nu så flugorna håller sig borta..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka