STORT balltramp

MizzFail

Trådstartare
Nu har min 12- åriga valack skadat sig, igen! Han har lyckats med att få ett rejält, vad hovslagare kommit fram till, är ett balltramp. Hela ena sidan av ballarna + halva strålen är upprivet, finns inget blod i hagen & att han var blockhalt upptäcktes när jag skulle ta in han från lösdriften.. Han har stått inne 2 dygn snart, med små promenader så han inte står helt still. En mkt glad o pigg herre i vanliga fall, men nu släpar han nästan benet i marken, vänster fram är dt. Hovis tvättade me jodopax o la galoppbandage. Vet att jod inte är bra på nya sår, vad ska man göra? han är glad för övrigt. Såret är ju så stort, ngn som har ngt förslag på vad man kan göra så att han snart kan gå ut så hans kompis slipper stå själv, hon har aldrig varit själv längre stunder i hagen o är 16 år, så båda pållarna blir ju lidande..tack!

Sv: STORT balltramp

Jag skulle ju åka till vet med hästen. Men det gör man som man vill. Kan ju vara så att det finns en annan skada som inte syns utanpå.

Ang att den ena är inne och den andra ute så kan du ju göra en sjukhage ute. Och låta båda stå inne på nätterna.

Vad säger veterinären då. Så det inte är något mer än balltramp. Tänkte eftersom han släpar hoven/benet.

Köpte hästen för 4 mån sen, blev röntgad då, ingenting just då, han kan ju inte gå så kan inte ta han till ngn klinik eller så :crazy:
Var nyss i stallet, tog ut han i stallgången och han lyfte i alla fall på benet idag, vet har ju varit ute o gett stelkramp.

Låta båda stå inne på nätterna går inte, stoet mitt brunstar o det finns 3 boxplatser och 3 hingstar som egentligen ska in, en hingst går alltså ute nu vilket han absolut inte är van vid.. Finns inte så mycket annat att göra när boxarna inte räcker :(

Köpte hästen för 4 mån sen, blev röntgad då, ingenting just då, han kan ju inte gå så kan inte ta han till ngn klinik eller så :crazy:
Var nyss i stallet, tog ut han i stallgången och han lyfte i alla fall på benet idag, vet har ju varit ute o gett stelkramp.

Låta båda stå inne på nätterna går inte, stoet mitt brunstar o det finns 3 boxplatser och 3 hingstar som egentligen ska in, en hingst går alltså ute nu vilket han absolut inte är van vid.. Finns inte så mycket annat att göra när boxarna inte räcker :(

att inte kunna ha boxar så att ni kan lösa det är ingen anledning att låta en häst gå ute ensam. Bygg 2 uteboxar lite kvickt. Vad jag vet så måste man kunna ta in hästarna vid behov!

Jag lägger alltid gips på stora tramp!! Det kan rädda väldigt mycket av hoven och ballen. Utan gips har jag erfarenhet att mycket trasas sönder och de blir lättare halta.
Gips köper du på apoteket och lägg det som du lägger ett vanligt bandage. Du kan med fördel ha ett tunt tunt galoppbandage med en kompress under.

Jag lägger alltid gips på stora tramp!! Det kan rädda väldigt mycket av hoven och ballen. Utan gips har jag erfarenhet att mycket trasas sönder och de blir lättare halta.
Gips köper du på apoteket och lägg det som du lägger ett vanligt bandage. Du kan med fördel ha ett tunt tunt galoppbandage med en kompress under.

Tack för tipset! Han var mkt piggare igår kväll så vi tog en promenad. :) Åker in idag och köper gips för säkerhetsskull.
tack för svaret, blir boots på han framöver!

att inte kunna ha boxar så att ni kan lösa det är ingen anledning att låta en häst gå ute ensam. Bygg 2 uteboxar lite kvickt. Vad jag vet så måste man kunna ta in hästarna vid behov!

Då lär vi ligga illa ute eftersom att de finns 10 hästar på gården. Eftersom att dt är ett stuteri, så är allt som dt borde. Men tack för att du svarade på dt jag ville ha svar på!

Det låter som det skulle ha sytts, men ett gipsbandage kanske vet rekommenderade:confused:

Jag tycker det låter som att han är FÖR halt för att det enbart ska komma från såret.
Inte alls omöjligt att han sträckt nåt ligament om han hade frambenet i rörelse när bakbenet landade och fastande i då han fick balltrampet.
Eller trampat sönder hovbenet?

Jag brukar inte säga "åkt till klinik" i första taget, men nu rekommenderar jag faktiskt det.
Särskilt om det är en häst du vill ha i ridbart skick.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 227
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka