"Storleken har betydelse"

Deimion

Trådstartare
"Enligt ett pressmeddelande från det internationella ridsportförbundet ska hästar, på samma sätt som ponny, kategoriindelas efter storlek från den 1 april 2011.

Den nya kategoriindelningen gäller tillsvidare endast hopphästar och är ett försök att göra sporten mer rättvis. Det är en nyligen avslutad utredning som konstaterat att det inte kan vara fair att hästar som är runt 1,55 m höga ska tävla på samma hinderhöjder och mot hästar som är 1,75.

Hopphästar kommer därför att indelas i tre kategorier. Mätningen ska göras vid svansfästet eftersom det sedan länge är konstaterat att manken kan variera stort på både hästar och ponnyer och därför är ett osäkert begrepp.

Kategoristorlek hopphästar
Kat A högst 160 centimeter
Kat B högst 170
Kat C över 170

I relation till kategoriindelningen kommer även maxhöjd på hinder för respektive kategori att införas. Vilka gränser som där kommer att gälla är dock ännu inte fastställt skriver FEI. Hästar ska dock, oavsett kategori, även i fortsättningen tävla i samma klass. Det är bara storleken på hindren som kommer att anpassas till respektive kategori för att få större rättvisa i sporten."

Jättebra tycker jag! Tycker det är orättvist för 150 hästar att tävla mot 180 hästar och det är helt klart ett steg i rätt riktning! :bow:
Vad tycker ni?

Sv: "Storleken har betydelse"

:rofl:

Jag tycker helt klart att detta skall tillämpas i dressyr också! Min lilla fux på 161cm tar ju många fler galoppsteg över diagonalen än Warum Nicht. Klart som fanken att WN och Werth får bättre poäng än vi.

Är inte detta gammalt? Vill minnas att jag läste det för några år sen också?

Lustigt att det dyker upp vid samma tidpunkt i år :angel:

Hah, I know. Direkt från Tidningen ridsports hemsida för exakt ett år sedan :)

"mätningen ska ske från svansroten"... :rofl:

Kunde de inte kommit på något bättre i år? :p

Liknande trådar

Hoppning Jag har ett D ponny sto på 9 år som innan gått rätt så höga klasser i dressyr med förra ägaren men inte mycket hoppade då förra ägaren...
Svar
5
· Visningar
2 730
Senast: Kallebus
·
S
Hoppning Jag funderar på om jag ska skaffa mig en ungponny eller en storhäst och behöver lite råd om det. Jag är en ung vuxenryttare (21 år) som...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Showjumper
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt ett pressmeddelande från det internationella ridsportförbundet ska hästar, på samma sätt som ponny, kategoriindelas...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: vima
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka