Storlekar..?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare team
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 10 070
T

team

Jag har aldrig riktigt fattat det där med Storlekar på utrustning till ponnyer.
Så skulle behöva lite hjälp...
Vad har en C-ponny i Täcken, Grimma, Träns, Benskydd, Schabrak?
Vad har en D-ponny i Täcken, Grimma, Träns, Benskydd och Schabrak?

Skulle gärna vilja ha svar på båda:)

Sv: Storlekar..?

Det är otroligt individuellt.
Min c-ponny har full i träns, grimmor och 135 i täcken, medan kompisens c-ponny har cob eller ponny i träns, grimmor och 145 i täcken.

Det är som ovanstånde skrivit väldigt individuellt. Vissa har små huvuden, vissa stora. Vissa har långa ryggar, vissa korta osv. osv. :)

Generellt skulle jag säga Cob på träns/grimma till C-ponny, och 125 på täcken. Ponny på skydd. Men som sagt mycket individuellt.

Schabrak är det inte hästen man utgår ifrån när man väljer storlek, utan vilken strl sadeln har. Från 17" och uppåt brukar man ha Full oftast, men även det varierar ju beroende på vad man själv vill ha. Jag har ponny på vissa schabrak och full på vissa. ;)

Som tidigare nämnts är det otroligt individuellt och egentligen helt omöjligt att svara på. Det beror helt på storlek på häst, nätt eller grov, kort eller lång, stort huvud eller litet huvud. Dessutom kan storleken på utrustningen skilja mycket mellan olika märken och modeller.

Som exempel, min d-ponny har cob i grimma, men full i träns, medan mina c-ponnyer har full i grimma båda, men den ena har cob i träns.
Täcke har dem i storlek 125 eller 135, helt beroende på märke o modell. I benskydd har de cob i senskydd och kotskydd, i strykkappor har den ena M och den andra L.
Nu har jag rejäla ponnyer, men min förra d-ponny (146 cm), hade cob i träns o grimma, 125 i täcken (kort häst), ponny eller M på benskydd och full i schabrak.

Alla schabrak är i full eftersom de utgår från sadeln och alla mina sadlar är 17,5".

Enda sättet att veta är att prova.

Kan vara väldigt olika, som andra redan skrivit.

Min D-ponny har 125-135 i täckesstorlek, cob/full på benskydd och boots, cob på träns förutom nosgrimman där han drar full, grimma cob och schabrak köper jag alltid i storlek full.

det är jättesvårt, min förra c-ponny kunde ha 135 i täcken och min d-ponny har 125 i täcken.

Och på flughuva tillexempel, min d-ponny är 147 och har Small, hagkompisen är 7-8 cm större men har Large :laugh:

Helt omöjligt att svara på. Julia som är C-ponny drar full i grimma och träns, min förra medryttarhäst (C-ponny) hade cob i grimma och träns.
Julia och halvblodet har samma storlek i flughuva - cob.

Det beror också på märket. Tänk på klädbutiker, på H&M kanske du behöver M i ett linne men på Lindex får du ta L i ett linne i samma modell osv.

Senast ändrad:

Håller med föregående "talare" :)

Är det en grov eller smäcker c-ponny du har? Hur är det med D-ponnyn?

Men man brukar väl utgå från att c och d-ponnier har ca: 125/135 i täcken.
Benskydd tycker jag är VÄLDIGT svårt!
Jag har storlek PONNY till min STORHÄST. Men på hans andra senskydd (av annat märke) passar COB.
Han har lite kortare men ngt bredare skenben. Så där är det bara att prova sig fram;)
Träns och grimmor är också väldigt olika i storlek:cool: Och inom ett märke tycker jag det kan vara stora variationer i storlekarna:eek:

Så det är bara att prova sig fram:grin:

Det är otroligt individuellt.
Min c-ponny har full i träns, grimmor och 135 i täcken, medan kompisens c-ponny har cob eller ponny i träns, grimmor och 145 i täcken.

Och min storhäst har cob i träns/grimma och 125-135 i täcken.

Storlekar är verkligen väldigt individuellt. :p

Det är som sagt individuellt. Kan nämna vad min c-ponny på 1,37 i mkh har:

Träns, Grimma COB. Täcken 135. Senskydd Small. Tyglar FULL. Sadel 17 ", Schabrak FULL.

Ledsen att jag stjäl tråden lite nu:p, men har bara en fråga... På min ridskola finns det en c-ponny, han är jättesöt. Och han är ganska liten, kanske 135 cm? Vad ska då ha i grimma? Här kommer en bild på honom:love:

Ledsen att jag stjäl tråden lite nu:p, men har bara en fråga... På min ridskola finns det en c-ponny, han är jättesöt. Och han är ganska liten, kanske 135 cm? Vad ska då ha i grimma? Här kommer en bild på honom:love:

Det beror ju på hur stort huvudet är, P eller C. Eftersom det är en ridskola är det ju lätt att fråga personalen. :)

(Din bild syns inte.)

Vansinnigt gammal tråd, btw! ;)

Jag har aldrig riktigt fattat det där med Storlekar på utrustning till ponnyer.
Så skulle behöva lite hjälp...
Vad har en C-ponny i Täcken, Grimma, Träns, Benskydd, Schabrak?
Vad har en D-ponny i Täcken, Grimma, Träns, Benskydd och Schabrak?

Skulle gärna vilja ha svar på båda:)

*tio tecken*.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 569
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka