Storlek på rockard

Iidaa

Trådstartare
Passar en ponnyrockard på en shettis?
Och hur vet man om den passar? Gör det något om den är för "stor"?

Sv: Storlek på rockard

Det finns nog en risk för att den blir för stor, beroende på hur pass stor ponny vagnen är anpassad för och hur pass stor shettisen är. En vagn för kat D till en liten shetland är ju inte ultimat, medans en för kat B till en stor shetland kan funka.
En för stor vagn blir obalanserad och i mina ögon "ranglig". Det bör vara runt 50-60 cm mellan vagn och ponny och vagnens vikt i däckeln får inte vara vare sig för liten eller för stor. Ponnyn skall ju inte både behöva dra OCH bära, men skakeln skall ju inte heller hoppa runt i skakelöglan.

Om den är för stor, kan man bara kapa av skaklarna eller är det något mer som måste ändras?

Det handlar om höjden på hela rockarden. Kapar du skacklarna får du bara mer tryck i selen. Hästen ska inte bära vagnen utan dra den. Är vagnen för stor (för hög) vinklas ju skacklarna och lägger vikt i selen. Förstår du? :)

Det kan ev funka att sätta på mindre hjul för att få balansen rätt, men det är helt omöjligt att ge ett generellt svar eftersom konstruktionen på alla vagnar varierar.

**länkar till annonser är inte tillåtna**

/ricca, moderator

Senast ändrad av en moderator:

Det står tydligt att den är för ponny-liten häst. Det skulle jag tolka som d-ponny till en häst som ligger mellan 148-155 kanske.
Tror inte den passar en shettis. Men ring eller maila ägarna och be om fler mått :) Fråga vilka hästar den legat bakom och storlek på dem, gärna bild!

Okej, vad är det för olika mått jag skulle behöva ha reda på för att veta om den är för stor ? Jag har frågat om den passar på en shettis men säljaren vet inte.
Jag är typ nybörjare när de gäller körning, därav alla frågor..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka