Storlek på loksele?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Det här är nåt jag funderat på ett tag..

Hur 17 vet man vilken storlek man ska ha på lokselen?

Jag funderar på att skaffa en så fröken häst skulle kunna göra lite nytta i stallet och typ harva volten och kanske ploga lite snö (mest på skoj, men why not liksom), men hur vet man vilken storlek man vill ha??

/Lavinia

Sv: Storlek på loksele?

Enklast är att mäta längden mellan övre och nedre lokrem, samt längden på draglädren som ska vara lagom långa.
Sedan ber du säljaren mäta selen om du inte kan få prova den.

Tumstorlek på lokselar mäts oftast i hela längden på lokträet, 1 tum är lika med 2,54 cm så en 32" loksele har ca 81 cm långa lokor. Det som räknas är dock anläggningsytan alltså det som jag skrev ovan, måttet mellan övre och nedre lokrem. Många selar är ställbara så att övre remmen går att flyttas uppåt och nedåt.

Men men ..

Min häst har inga lokremmar?? ;):confused:

Var mäter jag då??

/Lavinia, insnöad.

Näe men mät lokläget menar jag, mått J på skissen ;)

/Också insnöad i alla fall på vissa sätt!

Haha..

Jag förstod det när jag tittat på skissen ett par gånger :-). Jättebra förklaring när man väl studerat skissen:)

/Lavinia, nu utsnöad igen- 20 min promenad med pållan = helt slut matte och mycket besviken häst- det är ju KUL att gå i snön!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 767
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden