Storlek på hundmatskål?

igbest

Trådstartare
Jag får om ca 3 veckor hem en liten dvärgschnauzervalp och funderar på vilken storlek det bör vara på mat & vattenskålarna. Räcker det med 0.25 liter eller bör de vara större med tanke på att hon ska kunna äta ur den när hon är vuxen också. Vet ju inte ens hur mycket en dvärgschnauzer äter :confused:. Ska jag ha samma storlek på mat & vattenskål eller ska jag ha en lite större vattenskål.
Vad är bättre, de i keramik eller de i metall med gummiring i underkant eller ska jag köpa en matbar i låg modell? Plast går bort på en gång då jag inte känner för att köpa nytt om hon tuggar på den...

För tillfället har vi bara grejer till stor hund här hemma så de grejerna funkar inte.

Sv: Storlek på hundmatskål?

Större vattenskål iaf.
Jag hade också den storleken i början (0.2 eller 0.25) men för vattenbehovet funkar det inte. Matskål funkar nog den storleken (min äter 4 dl per dag, fördelat på två tillfällen), men jag tycker iaf det är snyggare att ha likadana skålar =)

Keramik eller metall är väl lite en smaksak.

Varför skulle grejerna till stor hund inte fungera? I alla fall vattenskål till stor hund lär ju fungera utmärkt, så länge hunden når över kanten på skålen :p

Ska man inte ha plastskål är jag mest förtjust i metallskålar, eftersom keramik är så tungt, framförallt som vattenskål. Jag hade nog valt en skål med gummikant där nere som vattenskål, så att den står stadigt och sedan en skål som är lätt att ta tag i och lyfta upp/ställa ner som matskål.

Jenka: Vet du, din lilla äter mer per dag än vad mina salukis gör :D (De får 3dl var per dag.. :crazy:)

Ååå, är det redan 5 veckor? Måste ju åka och kika på dom innan de flyttar :love: Vet du vilken det blir än?

Mina tikar äter 2 dl/dag, 1 dl morgon och 1 dl kväll. När du får hem den äter den 1/2dl 4 ggr om dagen. Matskålen behöver alltså inte vara så stor.

Varför skulle grejerna till stor hund inte fungera? I alla fall vattenskål till stor hund lär ju fungera utmärkt, så länge hunden når över kanten på skålen :p

Det är en matbar passande riesenschnauzer jag har och jag tror att om jag ställer skålarna på golvet så lär de nog välta... ;)

Ååå, är det redan 5 veckor? Måste ju åka och kika på dom innan de flyttar :love: Vet du vilken det blir än?

Mina tikar äter 2 dl/dag, 1 dl morgon och 1 dl kväll. När du får hem den äter den 1/2dl 4 ggr om dagen. Matskålen behöver alltså inte vara så stor.

Japp :) på tisdag blir de sex veckor :) jag vet inte än vilken som kommer till oss och Marie är på riesenlägret just nu så jag hoppas att jag får veta i nästa vecka nån gång :)

Ja men då borde det ju funka med en skål som rymmer ett par till tre dl :) och lite större till vattnet.

Större vattenskål iaf.
Jag hade också den storleken i början (0.2 eller 0.25) men för vattenbehovet funkar det inte. Matskål funkar nog den storleken (min äter 4 dl per dag, fördelat på två tillfällen), men jag tycker iaf det är snyggare att ha likadana skålar =)

Keramik eller metall är väl lite en smaksak.

Det får bli två olika storlekar helt enkelt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag var nere i Göteborg i helgen och när vi skulle åka hem så var helt plötsligt både halsband och koppel till cockern försvunnet! Nåja...
2
Svar
30
· Visningar
4 286
Senast: Korven
·
Övr. Hund Jag är ny här på forumet men har läst mängder av rasvalstrådar och valptips här genom åren (jag är uppvuxen med hund, men har inte själv...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka