storlek på hage hjälp mig !!

mindator

Trådstartare
jag har flyttat ut på landet, kan bygga ett jättefint stall,men har ont om hage. Från aug-maj kan då 2 st hästar dela på ca 800 kvm hage plus ett
vindskydd där även fri tillgång till foder ? Hur skulle ni göra ? Jag har 2 st hästar installade nu, men bor jättefint nära skogen, vill så gärna ta hem dom ..kan inte bestämma mig....
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Se till att dränera ordentligt om den har minsta tendens att bli blöt, grusa runt ligghall och grind/ar osv.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Jag hade tagit hem hästarna ifall jag hade haft 800 kvm hage. Har du snälla grannar så kan du kanske fråga dem ifall du får stängsla in lite av deras mark också ifall du behöver en extra hage. På sommaren är det normalt sett inte så svårt att få bete ifall man inte bor i storstaden. Värre är det på vintern med mark.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

800 kvadratmeter är som en normal ridbana. Det tycker jag är lite väl klent som hage.
Hör med grannar först, om det finns möjlighet att hyra/arrendera mark.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

För mig hade det varit på tok för lite, jag vill dessutom kunna växla mellan minst två hagar.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Som året runt hage är 800kvm väldigt lite, det äter mina 2 hästar upp på 2 dagar och trampar upp på 3 dagar.
Men som väl dränerad vinterhage kan det fungera, och sen skicka iväg dem på bete sommartid. Eller ha dem inaccorderade vintertid och hemma på sommaren.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

. Eller ha dem inaccorderade vintertid och hemma på sommaren.

Fy vilket trist liv, om man inte är tvungen att ha hästarna gräsfritt. Att se hästarna gå och äta gräs under säsong är något av det bästa som finns med att ha häst, i min bok.

Att ha dem gående i en kal paddock på sommaren hade fått mig deppig, om det nu inte är p g a sjukdom de inte kan få vara hästar fullt ut. Och det hade nog ändå fått mig deppig, att de inte fått leva som de djur de är.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Vill man ha hästarna hemma så är det en lösning, hade jag bara haft 800kvm så hade jag inte haft hästarna hemma dock.

Har en lite större än paddocks stor hage som räckte mer än väl när jag bara hade en stor häst + liten ponny i den, fick köra och klippa den ofta. när vi haft 2 stora där så betade dom ju ner ganska direkt, men det var ju fortfarande gräs och tillräckligt för att slippa stödfodra med hö.
(Har 5 hagar som jag växlar med nu, alla är mer eller mindre 1hektar stora, det känns lite lite ibland när de trampar upp vinterhagarna och betar ner sommarhagarna. Men växlar man ofta så kan hagarna återhämta sig åtminstone).
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

800 kvm är som en 20*40 ridbana.

Vilket fruktansvärt häst liv att bo på den ytan ca 10 månader om året!

Att släppa på bete som "kompensation" är i mina ögon helt sjukt.

Mitt svar är NEJ, du har inte köpt en hästgård och kan alltså inte ha hästarna hemma.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Hur resonerar du om vart du kan bygga hage då? Många tänker ju typ "på den där platta gräsytan skulle en hage passa bra", men tänker man lite utanför det så kan man ju ofta få ihop en större hage, dra staketet ända upp till stallet (jättesmidigt när man ska ta in! ;) ), stängsla in ända till husväggen (mysigt att vakna med häst utanför fönstret!) offra en bit av trädgården och inkludera även den där biten snårskog man inte riktigt vet vart man ska göra av till exempel.

Tillägg: Annars håller jag med om att 800 kvm låter i minsta laget, men å andra sidan skulle jag hellre välja att de gick ute mycket i en sån hage än mellan typ 8,9-15 i större hage, vilket inte känns allt för ovanligt. Sen beror det väl på vad de gör annars också, rids/aktiveras de tre timmar om dagen till exempel så känns det ju mer okej än om de bara ska "stå i hagen".
 
Senast ändrad:
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Har du någon skog du kan stängsla in i anslutning till hagen? De flesta hästar gillar skogshagar. Kan du höra med grannar om det finns någon mark du får låna? Det blir bättre om du har flera hagar att växla mellan.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Det är ju väldigt, väldigt lite mark. Min tomt ät dubbelt så stor och det skulle ändå inte kännas stort nog för en häst. Men det beror ju på hur man ser det och vad det är för mark. Skogsmark, väl dränerad och med lite berg här och var håller kanske någorlunda även om hästarna inte får röra sig så mkt. Och det är ju bättre att ha 800kvm än 12 kvm som det är i en box, absolut. Men hur är hagarna och utevistelsen i andra stallet?
 
Senast ändrad:
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Finns det grannar och folk runt om som har mark? Mina föräldrar har också ont om mark (ägande bara en större villatomt där stallet står, resten arrenderas) men tack vare att det finns folk i granskapet som har mark de inte använder har de nästan mer bete att tillgå än de egentligen behöver för två hästar.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Jag hade nog satsat på att försöka köpa upp mer mark i nära anslutning till tomten. Vet inte riktigt om man bor väldigt nära grannar om man behöver extra tillstånd för att ha häst om det inte är en jorbruksfastighet alltså?

Kanske kan du köpa en liten del av skogen? Bara några hektar? Hade hellre lagt ner pengarna på det och bara byggt budgetstall (oisolerat).
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Om jag ser på stallen häromkring så är vinterhagarna inte mycket större än så. Min vinterhage (mitten på oktober-mars) till hästarna är 45X80m och det tycker jag räcker utmärkt, dels vill jag spara på höst/vårhagen och dels på betesmarken. Jag hade dubbel storlek, men det blev lika lerigt ändå. De har några träd, en vall och en granhäck som skyddar mot vind från olika håll. De kan röra sig i samtliga gångarter och gör det när de busar tillsammans. Visst blir det lerigt och visst är det massor att mocka ur till sommaren man jag ser inte riktigt meningen med att ha större, under denna period växer ändå inget gräs, de har en foderbod med slowfeeding-nät och isfritt vatten. Så länge de pysslas med/ rids/ aktiveras så verkar de nöjda med livet, under lite intensivare träningsperioder blir hagen en plats att vila och äta och i boxen (där de står 8-9h) ligger de och sover.

Summa sumarum tycker jag gott att du kan ha hästarna hemma, vore kul för dig om du kunde hitta bete på ridavstånd så du kunde ha nytta av stallet hela året.
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Vadå ser ingen mening?

Är hagen lerig som i att grässvålen är söndertrampad mer än runt in/utgång och matplats är den FÖR LITEN i förhållande till antal hästar och markens beskaffenhet. Rörliga hästar trampar ju dessutom självklart sönder mer.

Och är hagen helt söndertrampad förstår jag varför du inte ser någon mening i att ha mer mark - det gynnar ju ändå inte hästarna. Poängen är att en tillräckligt stor hage HAR massa kvar för hästarna att pilla med precis hela vintern.

Vi har kass mark, blir jäkligt blött. 0.5 ha vinterhage räckte utmärkt för en väldigt rörlig, oskodd ettårigt halvblod och min hyfsat lugna skodda och broddade connemara på 156 cm. De har haft att pilla med hela vintern och nu när gräset växer är det grönt över precis hela hagen minus kanske max 5-10 kvm precis utanför det grusade vid in/utgång o matplats.

Det krävs alltså inte massa hektar vinterhage för att hästarna ska ha ett drägligt liv (jag anser att söka föda tillhör ett av hästens grundläggande behov) vintern igenom!
 
Sv: storlek på hage hjälp mig !!

Fanns en studie om detta för nått år sedan om hur de rör sig mer i större hagar. Det behövdes inte så stort för att få rörelsebehovet tillgodosett enlig studien. Men jag vill ändå ha stora hagar året om helst i blandad terräng med lite upp å ner, några träd och öppna ytor så de ser lååångt. Kan alla ha så? Uppenbarligen inte men nu när jag har det så märker jag skillnad på trivseln hos hästarna till skillnad från mindre hagarna när jag stod inackorderad. Att de kan se långt är nog den största förbättringen mot innan då det var så mkt skog runt om. Kallt om vintern men perfekt sommartid pga blåsten.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 468
Senast: Ainon
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 699
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 847
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp