storlek pa gjord till Free Form sadel?

limona

Trådstartare
Jaha, da har man ny häst och ny sadel..Jag ska aka till affären och köpa en gjord, (dressyrgjord, sadeln har langa stroppar)Men vilken storlek ska jag ta??
Det är en Free Form shortback och hästen en arab pa 153-154 cm, för dagen nagot tunn. (ok hull men omusklad)
Jag har en 65 cm hemma men den ser sa lang ut, vad tror ni?

Hls Limona

Sv: storlek pa gjord till Free Form sadel?

Det är ju helt omöjligt att svara på!!;)

Lägg på din 65 cm gjord och se hur mycket den felar. Är den 1 dm för lång så köper du en gjord som är 55 cm istället.:idea:

Eller så tar du ett måttband och mäter under hästens mage mellan de punkter på stropparna som blir lagom att spänna till.

Hehe..ja du har givetvis helt rätt, men han star inte i mitt stall ännu och jag ska ut och rida pa söndag och maste ta med min sadel. sa om 65an inte passar blir det ingen ridning den dagen...
Jag tänkte att det kanske finns nagon som har samma typ av häst, som kunde säga vilken storlek de har!

Jag har en gjord som är 55 cm till min Freeform, sadeln passar då fullblod (160, tunn) och halvblod (165, normalhull).

Det ÄR helt omöjligt att tipsa om gjordlängd.
Längre än 65cm tror jag inte ska behövas med en freeform. Så köp en 55cm på öppet köp o packa inte upp den om 65cm passar.
// Linda

Min - tjocka - arabdam hade en 55-gjord till FF-en, men den (gjorden) blev för lång egentligen, FF.en har ju en mil långa stroppar, och gjordspännena hamnade för nära armbågen. Hon klagade dock inte så jaga nv den, men estetiskt skulle det definitivt varit en kortare. Hon var 155 i mkh.

Min gjord är 55 cm o den har passat på allt från smala araber till kraftig nordsvensk. Stropparna på sadeln är så himla långa så en kortare gjord är att föredra...

Men gjorden får inte vara för kort i heller. Min arab kan inte ha 55cm längre för ändarna sitter under magen då. Beslagen måste komma upp på vars sin sida.
Kan säga att han breddat sig under åren med distansträning, det är inte för att han är fet.
// Linda

Ja, det är klart:) Den får ju inte va för kort heller men den måste va tillräckligt kort så man orkar spänna ordentligt:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka