Storlek på D-ponnyföl?!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pott
  • Startdatum Startdatum
P

pott

Jag undrar hur höga (på ett ungefär) era d-ponnys varit, när de är nyfödda?! Hur är det med höjden på nyfödda hästar... Kan det vara så att tex -c -d ponny och häst föds med en mkh på ca. 1 meter och att de i slutändan får olika mkh? Är det i slutet av växtperioden, som man till 100% vet vad de blir? (Jag vet att föräldrarnas mkh spelar roll i det hela, men om man inte är helt säker på deras storlek?!) Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med min fråga! Tack på förhand! :bow:

Sv: Storlek på D-ponnyföl?!!

Läste i en gammal ridsport för en tid sedan om just korsningsföl. Och är dom 90 cm när dom föds(mätt immon 2 dagar) så blir dom D-ponny är dom 85 cm så blir dom C. Men som du skriver så beror det ju oxå på hur stora det fins i släckten

Så jag tror ju inte den skall vara över 90 cm för att bli D-ponny.
Mit föl svh med mor på 162cm och far 165cm var 103cm vid 2 dagar

Senast ändrad:

jag tror inte man ska läsa så mycket om höjder och försöka luska ut hur hög den blir.
Har bara ett exempel just nu:
En kille som föddes efter 12 månader, lite krum. Han var 90cm vid födseln, 95cm efter en veckan och 100cm efter ytterligare en vecka. Då hade han rätat ut sig ordentligt. Mamman är 147cm med en del stort bakom sig, och pappan var 145 med en hel del smått (welsh mountain) bakom sig. Jag hoppades på att få en D-ponny. Men när han var 1½ hade han vuxit förbi sin mamma men nu som 2-åring tycks han ha slutat växa för tillfället :banana: och breddar istället. Är nu ca 150cm .

Man vet aldrig den slutgiltiga höjden baserat på födelsehöjden. Det är en stor felmarginal att mäta så. :cool:

Olika raser växer olika fort.
Det finns raser som blir tidigt fullvuxna såsom tex Engelska fullblod, och det finns native ponnyraser som tar sju år på sig att bli färdigvuxna.

Ridponnyer och korsningar som för blod ifrån flera raser går därför inte att förutsäga.

När det gäller ridponny och korsningar är det inte helt ovanligt att putte föl blir övervuxna och bauta stora föl klarar ponnymåttet galant.

Artiklar i ridsport och med angivna fölmått och förväntade fullvuxenmått går endast att förklaras med att skribenten INTE har praktisk erfarenhet av korsnings och ridponnyavel.

I ridponny och korsningsavel är det så att de med minst erfarenhet oftast vet bäst, medans de som praktiserat avel med korsningar under en längre tid förhåller sig betydligt ödmjukare till faktumet att har man flera raser inblandade i sina avkommor blir det mycket mer komplicerat och oförutserbart.
peråke

Hitills så tycker jag iof att det stämmer. Förra året så var ena fölet 85cm vid 2 dygn är nu 134cm som ettåring och kommer nog tyvärr :smirk: att bli C-ponny. Årets föl av samma mamma föddes 90 cm så det ska bli intressant att se hur hög hon är nästa år.

Får jag gissa ????

Du har ännu inte fött upp minst fem korsningar/ridponny till fullvuxen ålder, dvs slutmätta vid 8 års ålder.

Peråke

nope det har jag inte men de som vi har fött upp ( en del sekt C som borde kunna platsa i den kategorin) har inte vuxit mer än någon cm från 2 års ålder. De jag har följt som jag inte har fött upp själv har varit runt 85 cm c-ponny och 90 cm D-ponny. Korsningsponnier. Bara för att jag själv inte stått som uppfödare så innebär det inte att jag inte sett en häst innan jag fick eget stuteri. :p

peråke skrev:
Får jag gissa ????

Du har ännu inte fött upp minst fem korsningar/ridponny till fullvuxen ålder, dvs slutmätta vid 8 års ålder.

Peråke
Jag har gjort det,
har du det?

Om ett föl är 1 meter som nyfödd och dess föräldrar är till 75% stor häst och 25% c-ponny. Hur stor chans är det att det blir en d-ponny eller häst?!? (Och blir det en liten häst, eller kan det bli en stor häst också?) :confused:

peråke skrev:
Får jag gissa ????

Peråke
Hur var det nu, har du gjort det?

Hej Polypader !!!!

Jo jag har fött upp minst fem ridponny/korsningar till fullvuxen ålder.
De första var förstås förstakorsningar och rätt lätta att förutse.

Sedan 1998 har jag dock haft son som varit av mer konsoliderad art, sk. ridponnyston. Jag har sedan 1999 haft ca 4-6 ridponnyföl och de äldsta är nu sex år. I våras föddes nummer 30, 31 och 32.

Ser att det blev ett slarvigt svar--förtydligar.

Hej Polypader !!!!

Jo jag har fött upp minst fem ridponny/korsningar till fullvuxen ålder.
De första var förstås förstakorsningar och rätt lätta att förutse.

Sedan 1998 har jag dock bedrivit avel med stambokförda ridponnyston.
På våran gård har sedan 1999 fötts ca 3-6 ridponnyföl/år och de äldsta är nu sex år.
I våras föddes ridponnyföl (ridponnyhingst/ridponnysto) nummer 30, 31 och 32.

Har använt såväl svenskfödda som importerade ston.
I våras föddes mitt första barnbarnsbarn till ett av mina ston.
Låter kanske som väl snabba generationsskiften och kan förklaras med att jag 1999 importerade mor och dotter dräktiga.

Så i hagen just nu går fyra generationer ridponny. Fjärde generation är dock en hingst, men modern* till hinstfölets treåriga syster är nu dräktig och jag håller tummarna för att det denna gång blir ett stoföl--vilket ger förutsättningar för en femte generation innan mormormormor "gått" hädan.
*modern (5 år) är mycket väl grundutbildad och går efter detta föl till sporten.

Gammstoet som själv är en prestationsavlad ridponny i fjärde generation, sen inkorsningarna är forfarande fertil och har i år hingstföl vid sidan och är konstaterat dräktig.

Blir dom bättre med generationerna, ser jag någon form av konsolidering ???
Svaret är att Typ, rörelseförmåga, temperament, ridbarhet känns väl konsoliderat men storleken hoppar fortfarande förtvivlat på fölen.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för raser i stona? bakåt i leden alltså, på både de svenska och importerade. Var är dom importerade ifrån? *För att få ett hum bara*
(föder ej upp ridponnyer)

Svenska ston har varit, korsningar med prestationswelshar och fullblod sammt återkorsning med prestationswelsh.
ex. e. Timjan ue Ernford Jester uue Montal XX

Importerade ridponnyston från Tyskland:

Dels ridponnyston som ursprungligen (i fjärde led) är halvblodskorsningar och med Tyska ponnyraser (okända) i botten.

Dels ridponnyston som ursprungligen är till Tyskland importerade welshar/ridponny uppfödda på Sarnau och Downland sturierna.
Dessa ston för till allra största delen enbart welsh blod och eng och arabiskt fullblod. (finns några få % okännt och tyska ponny som "bottenvara" som kommit med Tyska hingstar).

Alla ston som fört stort blod, fullblod avsedda för halvblodsavel, halvblod och smått blod welsh sec A är i dag bortsorterade.

Kvar har jag i dag enbart ston som ursprungligen härstammar ifrån Downland och Sarnau stuteriet.
Har med tiden funnit att bäst funkar det med ston som för bara welsh och fullblod. Fullbloden små och welsharna stora.

Till dessa ston vill jag helst ha hingstar som är likartat avlade.
Men det fungerar även någorlunda med hingstar som för lite av varje lite längre bak, eftersom jag slipper "linjeavel" på smått, stort och grovt.
Ofta är det nog så att både cob och halvblod ger krut och prestation, men att ha sådana raser på både mödernet och fädernet ger lätt att det trillar ut både för grova, för små och för stora ponny.

Mest rörelsefrihet är att ha ston som inte bär på raser som kan ge "överaskningsmoment".

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 085
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Gnägg Det finns säkert redan sånna här trådar men jag kom och tänka på lite vilken storlek på häst och så som passar en och så. Själv har jag...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka