Störd tarmflora - vad göra?

E

Esketeske

Jag har en ettåring som är för smal över revbenen och bukig på ett sätt hon inte borde vara eftersom hon går på jättefint bete och stödfodras dessutom. Jag tog träckprov förra veckan och fick just resultaten. Inga parasiter men hon har för höga halter Bacillus (4000, bör vara under 1000) och för låga av Kolibakterier (2500, bör vara över 10000) samt för högt pH (7,3, bör vara under eller lika med 7).
Jag antar att detta hänger samman med stall- och foderbyte för 3,5 vecka sedan.
Jag ska ringa vet. imorgon men eftersom detta är ett helt nytt problem för mig vill jag gärna ha tips om hur hon ska få tillbaka bra balans i magen.

Sv: Störd tarmflora - vad göra?

Tillägg: jag gjorde lite sökningar och såg att colicure rekommenderades för magproblem. Var köper man det?

Det säljs på de flesta atg-kliniker och regiondjursjukhus annars kan du gå in på tillverkarens hemsida www.mybac-vettech.se och kanske har de lista över återförsäljare. Vad det kostar har jag ingen aning om.

Lycka till......

jag använde Mag & Tarmbalans till min häst och hon fick genast en bra flora....

Lycka till!

Hej! detta kanske låter lite :eek: men det hjälpte en kompis till mig. hon hade provat alla "magpreparat" hon hittade utan resultat, då fick hon tips av "hästgubben" i byn att ta träckbollar från en annan häst, lägga i vatten, sila av o blanda vattnet med melass/betfor o sedan servera den dåliga hästen :crazy: denna goda rätt :eek: . Hon hade i havre oxå å hennes häst åt!!!!! å blev bra :d

Ja det är allmänt känt att hästar med dålig flora äter andras träck men då ska man veta att dessa hästar är friska & avmaskade..
Man kan ta träck från hästkompisar ist då man vet vad dom får då..

Jag har provat i princip alla olika magtarmbalansmedel som existerar tror jag, och det finns ett som jag tycker är i SÄRKLASS bäst:

ProEquo!

Det är ensilerad havre, med tillsats av bakterier isolerade från frisk hästtarm. Ser ut som, luktar som och smakar som filmöjlk. Finns att köpa via vissa veterinärkliniker. Det är samma tillverkare bakom PE som ProViva etc för människor.

Finns numera i bekväm 'bag in box' på 5 liter, man ger 1 liter/dag. Ska förvaras i kylskåp och har begränsad hållbarhet så svårt att ha ett lager hemma (så för akut bruk använder jag Bakteriebalans från Lactamin).

PE är inte det billigaste som finns men inte det dyrare heller, kostar knappa 40 kr/liter, dvs knappa 400 kr per 10-dagarskur.

Det är inte helt ovanligt att fölen äter andras skit..

Vi har gett proviva. alt bakteriebalans från Lactamin vilket funkat hyfsat.
När jag jobbade i galoppstall ( början av 90 talet)så fick hästarna där 1 liter a-fil om dagen. serverat i vattenkoppen . Flera av hästarna väntade med att dricka tills vi hade hällt i....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka