Storbalshantering utan traktor

Fossing

Trådstartare
På min lösdrift vill vi gärna ha fri tillgång på grovfoder, Nät eller ej spelar ingen roll. Vi har storbalar men ingen traktor så vi kan inte köra in balarna i hagen allteftersom. Hur löser man detta praktiskt? Är den någon som har någon smart lösning? Det hade ju varit trevligt om man slapp packa påsar, bära och fylla på varje dag. Det är tre hästar och man får väl räkna minst 20 kg/häst och dag.

Vi har hölådor i hagen men de är lite små för att rymma flera dagars ranson. Kan man kanske konstruera en större "foderautomat" där man kan lägga i så det räcker ett par dagar iallafall? Hur? Men då måste man ändå frakta fodret dit på något smidigt sätt. Lövsäckar? Presenning?

Kära allvetande Buke, hur gör ni? Ser fram emot många aha-upplevelser i tråden! :D
 
Vi kör ut hö med en stor skottkärra. Har inte tak över våra hölådor, så vi fyller på morgon och kväll.

Jag kollar ju ändå till hästarna minst två ggr/dag, så jag tycker inte det gör nåt att fylla på höet samtidigt.
 
På min lösdrift vill vi gärna ha fri tillgång på grovfoder, Nät eller ej spelar ingen roll. Vi har storbalar men ingen traktor så vi kan inte köra in balarna i hagen allteftersom. Hur löser man detta praktiskt? Är den någon som har någon smart lösning? Det hade ju varit trevligt om man slapp packa påsar, bära och fylla på varje dag. Det är tre hästar och man får väl räkna minst 20 kg/häst och dag.

Vi har hölådor i hagen men de är lite små för att rymma flera dagars ranson. Kan man kanske konstruera en större "foderautomat" där man kan lägga i så det räcker ett par dagar iallafall? Hur? Men då måste man ändå frakta fodret dit på något smidigt sätt. Lövsäckar? Presenning?

Kära allvetande Buke, hur gör ni? Ser fram emot många aha-upplevelser i tråden! :D
Hur stora är balarna och vilken form? Runda kan ni rulla ut för hand om ni orkar. Fyrkantiga 200 kg har jag burit ut i kakor när jag inte kunnat få hjälp av grannarna. :)
 
Fyrhjuling plus balvagn flyttar vi våra balar med :)

Annars har jag använt mig av en stor sån där vit kubiktank i plast som jag delat på hälften. Satt fast spänne på den ena halvan, hivat baljan full med hö och sen fäst ett grimskaft i spännet och dragit in hela baljan med hö in till hästarna.
Dock fick jag sluta med det efter att unghästen flera nätter på raden väckte oss kl tre på natten genom att bonka i baljan :devil:
 
Vi har ingen traktor, rullar ut balar för hand i hagen.

Vi har tyvärr en fin ganska brant backe i grindhålet så tveksamt om det går att rulla balarna. Men kanske kan man ställa dem i ett hörn av hagen (avdelat såklart) på nåt strategiskt vis, hmmm...
Jag har rullat halmbalar men de är ju lättare så har alltid tänkt att det är omöjligt med hösilaget...
 
Vi använder traktor i vanliga fall men nu har den varit trasig i ett par veckor och då har vi rullat balarna för hand. Jag och min man har varsin lyftkrok (Typ sån här: http://www.aljosmide.se/produkter/lyftkrokar/) så vi kan välta balarna och sen rulla dem.
Sen har vi byggt en "låda" runt balen som man viker upp vid bal-byte.
img_3537.jpg
 
Vi har tyvärr en fin ganska brant backe i grindhålet så tveksamt om det går att rulla balarna. Men kanske kan man ställa dem i ett hörn av hagen (avdelat såklart) på nåt strategiskt vis, hmmm...
Jag har rullat halmbalar men de är ju lättare så har alltid tänkt att det är omöjligt med hösilaget...
Det varierar ju en del hur tunga balarna är beroende på storlek och ts-halt.
De balar vi haft i vinter har ingen i familjen knotat över att knuffa bort längst bort i hagen, de har varit torra och lätta. Balar uppemot 450-500 kg är tunga, men är de välrullade funkar de också. När vi haft blötare balar som vägt ännu mer, så har vi lejt grannen med traktor.
 
Vi har tyvärr en fin ganska brant backe i grindhålet så tveksamt om det går att rulla balarna. Men kanske kan man ställa dem i ett hörn av hagen (avdelat såklart) på nåt strategiskt vis, hmmm...
Jag har rullat halmbalar men de är ju lättare så har alltid tänkt att det är omöjligt med hösilaget...
Stockar som ni lägger i vägen? Så det bara går att rulla korta bitar och ni orkar hålla emot så balen inte sticker?
 
Vi har en fodering i metall för rundbalar i hagen. I år har vi för få hästar i den hagen för att ställa ut hela balen så vi kör skottkärror med hösilage och fyller ringen halvfull, det räcker ett 2-3 dagar.
 
Vi använder traktor i vanliga fall men nu har den varit trasig i ett par veckor och då har vi rullat balarna för hand. Jag och min man har varsin lyftkrok (Typ sån här: http://www.aljosmide.se/produkter/lyftkrokar/) så vi kan välta balarna och sen rulla dem.
Sen har vi byggt en "låda" runt balen som man viker upp vid bal-byte.
img_3537.jpg

JA! Vi kör också med krokarna. Helt plötsligt blir även blöta balar hanterliga.
 
Jag har fyrkantsbalar nu och har provat ha fri tillgång på dem, då har jag släpat in flaken med släde och fyllt i lådor.

Men mina tjockisar klarar inte av fri tillgång ens på lågsocker och lågenergihö, så nu får de portioner 3 gånger per dag och har fri tillgång på vetehalm under nät istället :).

Jag bär in flaken i min hölada så jag kan stå och packa påsar under tak med bra belysning.
 
Min kompis ber den som levererar balarna att köra in dem i hagen och lägga dem med mellanrum. Sen stängslar hon bort alla utom en som öppnas och får en balring kring sig. När den är slut sluttas staketet så en ny bal står framma och balringen sättes kring den. Osv
 
Jag har rullat hösilagebalar själv till hagen. Det svåraste är att välta dom. Rulla är inga problem. Är man 2 så är det superenkelt.
 
Vi har varit några (minst två) som rullat balarna, och det har inte varit några konstigheter. Som någon annan skrev är det inte själva rull-biten som är det tyngsta, utan när de ska baxas från liggande till stående. Om ni är några stycken borde det gå bra.

I mitt förra stall var det en ordentligt brant uppförsbacke upp till där de som ville ha hösilage skulle ha balen. Då bad de bonden som levererade höet att ställa upp den direkt när han ändå kom med den. Men det förutsätter ju att han kommer med en i taget, köper man alla på en gång är det ju lite värre.
 
Hej!

Hos oss rullas balarna ut i hagen och knuffas upp på rätt köl. Sen står dom där.
Jag, som vill ha lite mer kontroll än så, ger portioner i spånsäckar.

/Lavinia, som stått i stall där vi förväntades rulla in balen själva om maten tog slut.

På min lösdrift vill vi gärna ha fri tillgång på grovfoder, Nät eller ej spelar ingen roll. Vi har storbalar men ingen traktor så vi kan inte köra in balarna i hagen allteftersom. Hur löser man detta praktiskt? Är den någon som har någon smart lösning? Det hade ju varit trevligt om man slapp packa påsar, bära och fylla på varje dag. Det är tre hästar och man får väl räkna minst 20 kg/häst och dag.

Vi har hölådor i hagen men de är lite små för att rymma flera dagars ranson. Kan man kanske konstruera en större "foderautomat" där man kan lägga i så det räcker ett par dagar iallafall? Hur? Men då måste man ändå frakta fodret dit på något smidigt sätt. Lövsäckar? Presenning?

Kära allvetande Buke, hur gör ni? Ser fram emot många aha-upplevelser i tråden! :D
 
Vi har iofs 90 cm hösilagebalar, men vi lägger helt enkelt ett lasso om och drar ut dem i hagen med fyrhjulingen. Det går fint med traktor eller bil också.
 
Jag hämtar hem rundbalar med hö (250-300 kg) med släpet. Höbonden lastar in dem med traktor, jag åker hem och tar där ut dem själv genom att först välta och sen rulla. Rullar in dem i magasinet där jag sen rullar ut och välter upp på foderbordet vid behov. Det är tungt men det går bara en bal i veckan så det fungerar bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp