storbal i hagen

Seabaz

Trådstartare
jag läste nyss en tråd där det var en som hade fri tillgång till hö till sina hästar i hagen.

Jag har också skrivit många gånger att våra hästar får det med.

Ja, hästarna får äta hur mycket de vill, när de vill MEN jag blir så trött på att alla verkar tro att dom går dit direkt på morgonen och står och äter hela dagarna tills det är insläpp och då får ännu mera hö.

Jag vill bara informera er om att så är det inte.
Våra hästar iafl springer som galningar ett par gånger om dagen i hagen.
De står och solar om det är sol, eller så står de och trycker om det blåser.

De äter mycket, visst. men inte hela tiden...
så snäll sluta skriv saker som "trycker i sig hö hela dagarna" osv.. För så är det inte!
 
Nej, klart inte hästarna äter oavbrutet! Tycker det känns som om de äter lite när de har fri tillgång! Det beror väl på att det inte är samma matpanik som när man bara fodrar ett kg under dagen, tex. Det är ju jättebra för hästarna om man har ett bra hö som man kan ge fri tillgång av, snacka om att minimera stressnivån ang maten (och annat!).
 
Har också storbal i hagen till mina hästar.Dom står inte och äter hela dagarna utan går därifrån när dom blir mätta. Sen är det massor av bus och stoj som gäller :)
 
Min pålle stär mest vid sin bal och hänger såvitt jag kan se... Men det är för att han inte har nån kompis i hagen att busa med för tillfället.
Men så fort broddarna ryker ska han få prova gå ihop med en av dom andra valackarna.
Fast just nu gör det inget om han äter massor, för han får gärna gå upp i vikt :D
 
Våra har en storbal med halm istället,mest för att ha nått att pyssla med,och den räcker i ungef 2 veckor..Till 4 hästar..
 
Jag har också fri tillgång, både inne och ute, och hästarna kommer ut på morgonen och fipplar runt i hagen och letar gräsrötter och busar lite. Efter någon timme står de och äter en stund, sen sysslar de med annat i några timmar och går sen och äter en stund etc.

Det är OFTARE jag får leta rätt på dem någon helt annanstans i hagen än vid maten när jag ska ta in än de står och äter.

När det är KALLT (minus 20 och under) eller skitväder så äter de snudd på frekvent dock.

De (9-årig arabvalack och arabåring) äter 40 kg hösilage i hagen på tre dygn, då går de ute 12 - 14 h/dag och har som sagt fri tillgång även inne.

Utslaget så äter valacken 15 kg/dag och stofölet/åringen 10 kg/dag sammanlagt inne och ute. Och då är det hösilage, 68% TS
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp