Stora sprickor i framtand!!

M

Move_Over

Igår när jag tittade min plutt i munnen så såg fag att hans ena framtand var sprucken, ja nästan krossad men det verkar bara vara själva ytteremaljen. Antagligen har han fått sig en spark eller slagit emot någonstans.
Men vad ska jag göra, ska jag bara låta den vara?! Eller ska jag ringa till veterinären för att dra ut den? Han är ju bara 1,5år gammal, tänkte om tanden kanske kan ställa till problem för han uppväxt?!!

Sv: Stora sprickor i framtand!!

Klart ska du ringa vet. å få en tid att kolla tanden. Min 7-åriga val hade skadat "canintanden" men bara slagit av spetsen som tur var.
Värt pengarna att veta att hästen inte har/får ont.

Håller med SmizzSpeedy men jag tycker att du ska kontakta en riktig hästtandläkare istället. Kostar ungefär lika mycket som att ta ut en veterinär (ibland lite mer dock beroende på vilka omständigheter det är som råder) men dem brukar oftast vara mycket mer kunniga och ha tillgång till bättre utrustning, mm, om det nu krävs en åtgärd. Kan även vara ett bra tillfälle att få se hur kompisen ser ut i munnen i övrigt också. Om du nu är osäker på om du ska ta ut någon eller inte är det väl bara att du ringer till tandläkaren och beskriver fallet och hör vad han tycker. Så hade jag gjort i alla fall om det var min häst. Lycka till! / Johanna ;)

Är tandköttet friskt o ingen skada, svullnad el dyl bör det inte vara någon fara. Har varit med om egen o andras unghästar.

Du kan ringa/kontakta :http://www.djurtandvardskliniken.se
om du är osäker, de är mkt duktiga.

Det är inte som han håller på och tappar dem då ? Det kan se ut som om de krossat tänderna, riktigt taggigt och så. Det är ju dags för honom att börja byta ut mjölktänderna nu och först ut är ju just framtänderna. Hade för en del år sedan en shettis som såg ut just som om han fått en spark och krossat tänderna men det var som sagt bara som han bytte tänder.

Tack för alla svar!:bow:
Jag ska imorgon kontrollera tanden bättre, och även hans tandkött.. Men han verkar inte ha några problem med att äta och så.. Kompisen ska ta ut vet i helgen så då kan hon ju titta på min putte också då för att se om det är ok..

tanden är inte av utan emaljen på framtanden har massa sprickor i sig, annars ser den helt normal ut.

Hälsningar Malin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter