stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Tinuri

Trådstartare
hej! någon annan än jag som har en fet kanin? kan vi inte hjälpa varandra med tips och erfarenheter i denna tråd med bla fakta om olika kaninmatsorter och bra (rolig!) träning åt våra poppar!

har en fransk vädur, sedan mina två andra kaniner gick bort under hösten, vintern bor hon i stallet i en mindre box och trivs bra mycket bättre här än ensam hemma i en utebur. hon är en social kanin och gillar människor, mer som en katt än en kanin då hon är så tam, lite för tam faktiskt vägrar flytta på sej om man ska ha ut skottkärror osv :D

mat: Ger henne pellets (ca 2.5 per dag, 1.5 på morgon, 1 på kvällen) vatten, och fri tillgång till hö (och halm)

Motion: i stallet har jag o min stallägare våra två hästar och alltid då vi är i stallet så får hon vara lös (så länge inte hästarna står i stallgången så hon kan bli påtrampad) och då hon är lös så har hon alltså tillgång att springa i stallet, plus sadelkammaren och ute på stallgården, har lite hinder sen jag hoppade med mina förra poppar då jag var yngre men franskisen gillar inte hoppning alls

treåriga kaninen min (har inga bilder då hon är i sin box):

P1050233.jpg

DSC_9131.jpg

tips och erfarenheter någon? vad är bra mat och roliga motionsövningar? snälla hjäälp! :D :banana:

Senast ändrad:
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Jag hade dragit ner på kraftfodret.

Här skulle Tuss och Snuffan kunna vara med... Jag förstår inte hur de lyckas hålla sig tjocka, de är inte väldigt överviktiga men de har lite extra hull. De får inget kraftfoder alls, bara hö, och så får de lite grönsaker. Och de springer löst inomhus dygnet runt, de har inte sett en bur på säkert 3 år!? Nu är det för slaskigt ute för att de ska tycka det är kul men annars får de springa fritt på bakgården och så tar jag med dem när jag går på promenad med hunden ibland. :)

Min hermelinkille Konohamaru som har samma kost trots att han är hälften så liten är smal och fin. Förstår inte hur det går ihop?

okej! höet har ganska dåliga värden, vad kan jag ge för att stöda upp det?

ja kaniner är väl olika lättfödda ;)

Det har jag faktiskt ingen aning om... :o
Höet jag ger är samma som hästarna i stallet får och det har bra värden så jag antar att det duger åt mina kaniner. Kanske det är därför mina kaniner är mulliga?

Hoppas någon som är grym på det här med kaninbantning kommer hit och hjälper oss!!!

2u72bzb.jpg

Tjockis-Snuffan

2yttylx.jpg

Tjockis-Tuss

lånar knapp

jag ahr visserligen inga stora raser, mina är hoppkorsningar mellan 1-3 kg hela bunten, (förutom två dvv).

Jag har igentligen inget problem med att hålla dom i form, har 4 som jag trodde var dräktiga, 3 av dom ökade i vikt och nu är dom rätt tjocka, bort med kraftfodret och sedan ut och spring. Det tar lite tid men där finns inga genvägar.

Nu har jag inga erfarenheter av franskar men tänker mej att dom kan vara lite svåra att hålla i form? Jag skulle minska på kraftfodret och öka motionen.
Samt bort med allt som heter godis.

Men hur mycket rör sig dina om dagen då? Hur motionerar du dem?
Mina är dvärgkaniner och de är lösa dygnet runt. Och de får inget kraftfoder alls, ändå är de mulliga :(

jag tar ut dom i sele och springer med dom, springer inte så länge eller långt och med massa pauser, men det hjälper en stor del.

resten av tiden sitter dom i hagar eller går lösa.

Nu har jag inga erfarenheter av franskar men tänker mej att dom kan vara lite svåra att hålla i form? Jag skulle minska på kraftfodret och öka motionen.
Samt bort med allt som heter godis.

okej tack för svar!
mina dvärgvädurar som jag hade tidigare vad jättebra i hull! denhär klimpen bara växer och växer

hon får inget godis alls

angående hö: har hö från djuraffärer bra värden? står det på påsarna?

OJ! det var ambitiöst :D Jag hoppas marken blir torr snart så kan de skutta brevid hunden eller på tomten...

Hittade en bild som verkligen visar storleksskillnaden mellan mina kaniner:
rhsakj.jpg

För mig är det helt ofattbart att de "stora" kan bli tjocka medans den lille förblir smal, på samma mängd foder. Den lille måste ha en sjuhelvetes förbränning! :eek:

va sööta! <3

är de olika till sättet? kanske den lilla sprallar mycket med än den stora? :)

Den vita är fatiskt skitslö ;) Men honan som är lika stor är spralligast av alla.
Den lilla sitter tyvärr i bur eftersom de avskyr varandra (bilden är från den tiden då jag fortfarande försökte få dem att gå ihop, och du ser ju blickarna och hur de spända de är...), är lös några timmar om dagen bara och då brukar han springa runt fötterna på en. Han är lagom sprallig :)

Min fråga är vad kaninen väger? Har för mig att franska vädurar ska väga runt 6 kg för jag har belgisk jätte och de ska väga 7,01 kg för att bli godkända på utställningar och frassen är ju snäppet mindre.. Dvärgväduren får inte väga mer än 1,9 kg tror jag..

Kraftfoder till frassar så räcker det med 3 dl per dag och fri tillgång på hö och halm..

Min fråga är vad kaninen väger? Har för mig att franska vädurar ska väga runt 6 kg för jag har belgisk jätte och de ska väga 7,01 kg för att bli godkända på utställningar och frassen är ju snäppet mindre.. Dvärgväduren får inte väga mer än 1,9 kg tror jag..

Kraftfoder till frassar så räcker det med 3 dl per dag och fri tillgång på hö och halm..

måst ta o väga kaninen någon dag! ;) vägen nog int över 6 kg!

Jag är elak, inte på regelbundna tider utan antingen vid hästarnas insläpp eller nattning så allt mellan 18:00-22:00:angel:

Lycka till:D tror att du kan hitta viktlistor på svenska kaninavels förbundets hemsida..

De får lite grönt på morgonen, resten av dagen får de äta hö :)
Släppte ut alla kaninerna i trädgården igår och idag! Igår började det hagla på dem dock så jag fick ta in dem, haha.

De fick springa omkring idag också, Tuss tröttnade efter ett tag (den lata ninen!) och satte sig under stolen jag satt på och väntade bara på att jag skulle ta in honom...

332qvx3.jpg

Tuss fick röra på fläsket...

mb0soz.jpg

Snuffan fick röra på fläsket...

15zwpf.jpg

Och Konohamaru fick röra på... skin och ben typ. :)

alltså zally e så omotiverad.. öppnar dörren till hennes box och hon springer lite runt, "lufsar" kan vi säga :D o efter en 10 min släpar hon sej tillbaka igen till bowen och tar en tupplur -.-

brukar ta henne i famnen och gå iväg med henne en bit från stallet ut på gården så springe hon hem sen hehe :D

funderar på att söka upp en kanin som jag kan ta på foder nu till zally flyttar från stallet iaf, kanske det skulle motivera henne att göra ngt iaf? nu e hon ju ensam

vägde zally för några dagar sedan, hon vägde ungefär exakt 5.5 kg! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka