Stor mage/bukig/tjock/muskelfattig osv...

cello

Trådstartare
Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl delvis på det, antagligen proteinbrist. Han får nu balanserad foderstat med lite extra proteinöverskott och jobbar några dagar i veckan med fokus på bålmuskulatur.
Men, det är inte bara hängmage, utan den är även stor och spänd åt sidorna, uppblåst liksom. Han är visserligen i lite överhull, inte mkt, men revbenen är precis för svåra att känna. Men magen känns ändå mer spänd än på en fet häst.

Veterinären som varit här trodde att magen var stor pga den troliga proteinbristen, men de hästar med proteinbrist jag har sett tidigare har inte haft såna ballongmagar, utan mer hängbuk. Upplever dessutom att det är mer vissa dagar och mindre andra (skulle kunna vara inbillning).. Gaser, allergi, nåt annat problem inuti? Eller är det helt enkelt kombinationen av proteinbrist och tjock som gör att han ser ut så?

Han borde inte ha mask, ska dock kollas igen inom några veckor.
I övrigt verkar magen funka som den ska.

Vill gärna ha tips och tankar, någon som haft liknande problem? Vad har det isf varit? En mer ingående veterinärutredning, vad kollas? Tycker enl erfarenhet att det verkar svårt att få hjälp med magproblem (om det nu är det).
 
Är hästen tunn över hela överlinjen? Om hästen är såpass fet så behöver den röra på sig mera, även röra på sig för att bygga upp lite muskulatur. Även om hästen haft proteinunderskott innan så lär väl inte fallet vara så nu?

Jag hade nog ökat på motionen faktiskt, fått igång kroppen lite. Lite intervallträning så hästen verkligen använder magmusklerna och kommer igång med kroppen.

Sen är väl alltid veterinärundersökning bra, skadar ju aldrig. Dock tycker jag det låter som en fet och undermotionerad häst som behöver komma igång. Men som sagt, beror på lite hur kantig och benig överlinjen är, är det riktigt illa att höftben och ryggrad osv sticker ut så är det ju en annan sak, då låter inte hästen frisk.
 
Ballongmage kan komma av att hästens grovfoder är väldigt grovt och/eller om den äter mycket halm. Är fodret väldigt grovt så tar det lång tid att brytas ned i tarmarna med utspänd mage till följd. Har du NDF-värde på din analys? Eller hur ser stråna ut?
 
Ballongmage kan komma av att hästens grovfoder är väldigt grovt och/eller om den äter mycket halm. Är fodret väldigt grovt så tar det lång tid att brytas ned i tarmarna med utspänd mage till följd. Har du NDF-värde på din analys? Eller hur ser stråna ut?

Ska kolla om det finns NDF-värde, tack för tipset! Höt är väl mediumgrovt..
Han får 1/2 kg halm (blandat med hö) till natten, det är ju inte så mkt, men jag har funderat på att ta bort det ändå. Kan vara för mycket med något alls om han inte klarar foder med så låg smältbarhet?
 
Är hästen tunn över hela överlinjen? Om hästen är såpass fet så behöver den röra på sig mera, även röra på sig för att bygga upp lite muskulatur. Även om hästen haft proteinunderskott innan så lär väl inte fallet vara så nu?

Jag hade nog ökat på motionen faktiskt, fått igång kroppen lite. Lite intervallträning så hästen verkligen använder magmusklerna och kommer igång med kroppen.

Sen är väl alltid veterinärundersökning bra, skadar ju aldrig. Dock tycker jag det låter som en fet och undermotionerad häst som behöver komma igång. Men som sagt, beror på lite hur kantig och benig överlinjen är, är det riktigt illa att höftben och ryggrad osv sticker ut så är det ju en annan sak, då låter inte hästen frisk.

Vet inte om jag tycker att han är så himla fet. Som jag skrev är fettet över revbenen bara precis på gränsen. Veterinären tyckte inte han var i överhull..
Hela överlinjen är tunn, men det är bara just ryggen som är i typ helt avsaknad av muskler. Resten är tunt men inte kantigt.
Men ja, komma igång bättre med träningen är nog bra! Tack för tips! :)
Tror dock att ballongen har någon annan orsak..
 
Cushings är min första tanke.

Jag tror han har fått för lite protein innan plus tidigare blivit feltränad och svårt att röra sig rätt pga spänd. Är inte så gammal och har inga andra symptom, men förstår tanken! :) Är ju inte omöjligt förstås..
 
Jag tror han har fått för lite protein innan plus tidigare blivit feltränad och svårt att röra sig rätt pga spänd. Är inte så gammal och har inga andra symptom, men förstår tanken! :) Är ju inte omöjligt förstås..
hur länge har du haft hästen? Min erfarenhet är att hästar relativt snabbt återhämtar sig om dom haft brister av något. Tänkte ifall inte hästen svarar på ökningen av proteinet så är det förmodligen inte proteinbrist. Många gånger så är hästar bara ur form och omusklade, dom får ju inte nån vidare muskulatur utan att röra på sig. Kanske ser hästen tunnare ut i överlinjen pga att magen är stor så att säga?

Har bara hört så ofta folk som väntar lite på att hästen ska "matas" upp i muskler ungefär innan dom vill träna hästen och vad jag sett har det sällan fungerat. Man måste såklart anpassa ansträngningen och lyssna till hästen så det inte blir överansträngt.

Hur står hästen? Hur mycket rör den sig i hagen osv? Skogsturer i terräng och helst en lite längre utevistelse i kuperad hage brukar göra en hel del för sådana hästar. Dom måste tror jag speciellt också om dom är lite spända komma igång och få loss kroppen lite.
 
hur länge har du haft hästen? Min erfarenhet är att hästar relativt snabbt återhämtar sig om dom haft brister av något. Tänkte ifall inte hästen svarar på ökningen av proteinet så är det förmodligen inte proteinbrist. Många gånger så är hästar bara ur form och omusklade, dom får ju inte nån vidare muskulatur utan att röra på sig. Kanske ser hästen tunnare ut i överlinjen pga att magen är stor så att säga?

Har bara hört så ofta folk som väntar lite på att hästen ska "matas" upp i muskler ungefär innan dom vill träna hästen och vad jag sett har det sällan fungerat. Man måste såklart anpassa ansträngningen och lyssna till hästen så det inte blir överansträngt.

Hur står hästen? Hur mycket rör den sig i hagen osv? Skogsturer i terräng och helst en lite längre utevistelse i kuperad hage brukar göra en hel del för sådana hästar. Dom måste tror jag speciellt också om dom är lite spända komma igång och få loss kroppen lite.

Han går ute från 7-23 varje dag med två andra hästar. Hagen är ett par hektar, gräs, lite kuperat med berg och skog, och jag fodrar 4 ggr i olika delar, så de rör sig en del. :)

Har haft honom i två månader. Överlinjen har blivit bättre, men som du säger är det nog mer uppbyggande träning som krävs nu.

Nu följer han med ut som handhäst, kravlöst - 2 dagar, 40 min.
Promenerar på klätterstigar - 2 dagar, 30 min.
Tränar AR longering/groundwork, lång och låg, lite skolor - 1 dag, 30 min.
Tömkörning/Lång tygel - 1 dag, 30 min.
Än så länge skritt och trav, men det är snart dags galopp, och det kommer väl förhoppningsvis göra en del skillnad!
Ska börja tänka mer intervaller i träningen! Har du några särskilda tips för skritt och trav? :)

Men som sagt, jag tror ändå att magen delvis beror på något annat, hoppas kunna få ordning på det...
 
Ballongmage kan komma av att hästens grovfoder är väldigt grovt och/eller om den äter mycket halm. Är fodret väldigt grovt så tar det lång tid att brytas ned i tarmarna med utspänd mage till följd. Har du NDF-värde på din analys? Eller hur ser stråna ut?

NDF 64,2% Så ja det är väl rätt mkt.. Det är väl bra för många hästar, tex min ena superlättfödda jättehungriga.
Men kanske är det som spökar?
Är det skadligt, eller är magen isf bara full av mat? Obehagligt för honom?
 
Vad har hästen gjort innan? Hästar kan få svullen/utspänd/hård mage om de står och spänner sig av någon anledning. Kan vara en skada, att de fryser, inte trivs med hagkompisar eller tusen andra anledningar. I ert fall kanske bara för att allt är ganska nytt ännu. Om hästen inte har något som kan föranleda att du misstänker skada/sjukdom så försök massera lite försiktigt eller ta ut en massör som får gå igenom hästen. Det kan vara så enkelt som att hästen är spänd och en bra massör kan göra underverk isåfall.
 
NDF 64,2% Så ja det är väl rätt mkt.. Det är väl bra för många hästar, tex min ena superlättfödda jättehungriga.
Men kanske är det som spökar?
Är det skadligt, eller är magen isf bara full av mat? Obehagligt för honom?

Jo det är kanske i högsta laget och jag har ingen aning om det skapar obehag men borde han inte visa om så var fallet?
 
Han går ute från 7-23 varje dag med två andra hästar. Hagen är ett par hektar, gräs, lite kuperat med berg och skog, och jag fodrar 4 ggr i olika delar, så de rör sig en del. :)

Har haft honom i två månader. Överlinjen har blivit bättre, men som du säger är det nog mer uppbyggande träning som krävs nu.

Nu följer han med ut som handhäst, kravlöst - 2 dagar, 40 min.
Promenerar på klätterstigar - 2 dagar, 30 min.
Tränar AR longering/groundwork, lång och låg, lite skolor - 1 dag, 30 min.
Tömkörning/Lång tygel - 1 dag, 30 min.
Än så länge skritt och trav, men det är snart dags galopp, och det kommer väl förhoppningsvis göra en del skillnad!
Ska börja tänka mer intervaller i träningen! Har du några särskilda tips för skritt och trav? :)

Men som sagt, jag tror ändå att magen delvis beror på något annat, hoppas kunna få ordning på det...
Intervaller tänker jag man gör i galopp, alltså låta hästen ligga i en rund och avslappad galopp så han verkligen får röra sig genom hela kroppen och använda sina mag och ryggmuskler och kommer igång med andning och flås lite. Men så långt har ni isåfall inte kommit då kanske att hästen kan galoppera på ett sådant avslappnat och lugnt sett.

Den träningen du gör nu är ju bra för avslappnandets skull, dock så bygger det inte direkt någonting. Om hästen inte har varit väldigt väldigt stillastående och i väldigt dålig form sen innan så skulle jag om jag var du öka på träningen en hel del.

Haka inte upp dig på magen skulle jag säga. Jag är lite sån att misstänker jag att det är minsta problem så tar jag tag i det direkt och gör en ordentlig koll på hästen, att spekulera i det oändliga är ingen idé och tar mest onödig energi plus att iallafall jag sällan vågar anstränga hästen alls eftersom det kanske eventuellt kan vara något fel. Så antingen släpp det eller gör en koll från topp till tå på hästen så fort som möjligt. Snart är det ju sommar och bete och hästen bör inte vara överviktig redan innan betet och magen lär inte bli mindre då heller.

Hade vart intressant med en bild för övrigt.
 
Intervaller tänker jag man gör i galopp, alltså låta hästen ligga i en rund och avslappad galopp så han verkligen får röra sig genom hela kroppen och använda sina mag och ryggmuskler och kommer igång med andning och flås lite. Men så långt har ni isåfall inte kommit då kanske att hästen kan galoppera på ett sådant avslappnat och lugnt sett.

Den träningen du gör nu är ju bra för avslappnandets skull, dock så bygger det inte direkt någonting. Om hästen inte har varit väldigt väldigt stillastående och i väldigt dålig form sen innan så skulle jag om jag var du öka på träningen en hel del.

Haka inte upp dig på magen skulle jag säga. Jag är lite sån att misstänker jag att det är minsta problem så tar jag tag i det direkt och gör en ordentlig koll på hästen, att spekulera i det oändliga är ingen idé och tar mest onödig energi plus att iallafall jag sällan vågar anstränga hästen alls eftersom det kanske eventuellt kan vara något fel. Så antingen släpp det eller gör en koll från topp till tå på hästen så fort som möjligt. Snart är det ju sommar och bete och hästen bör inte vara överviktig redan innan betet och magen lär inte bli mindre då heller.

Hade vart intressant med en bild för övrigt.

Vet inte om jag håller med..
Ja, han är under igångsättning och därför tar vi det lugnt. Men att tex skolor och klättring i skritt inte skulle ge något, det håller jag inte alls med om.
Och galoppintervaller blir jättebra när vi kommer dit, men visst måste man kunna göra intervallträning i skritt? :)
 
Vet inte om jag håller med..
Ja, han är under igångsättning och därför tar vi det lugnt. Men att tex skolor och klättring i skritt inte skulle ge något, det håller jag inte alls med om.
Och galoppintervaller blir jättebra när vi kommer dit, men visst måste man kunna göra intervallträning i skritt? :)
Klart allting ger någonting. Det ger någonting att stå rätt upp och ner också. Muskler är ju alltid aktiverade. Men om det så gå framåt menar jag så behöver man anstränga musklerna så att säga också.

Hur menar du att man skulle göra intervaller i skritt? Jag tänker just intervaller i galopp så att flås och kropp kommer igång så hästen verkligen får arbeta igenom sig och ta i så att säga.
 
Klart allting ger någonting. Det ger någonting att stå rätt upp och ner också. Muskler är ju alltid aktiverade. Men om det så gå framåt menar jag så behöver man anstränga musklerna så att säga också.

Hur menar du att man skulle göra intervaller i skritt? Jag tänker just intervaller i galopp så att flås och kropp kommer igång så hästen verkligen får arbeta igenom sig och ta i så att säga.

Att jämföra skritt med att stå rakt upp och ner låter ju helt befängt! Skritt är den gångart där hästen aktiverar flest muskelgrupper samtidigt. Klättring SKA ske i skritt, gärna riktigt långsam, för att det ska ha bäst muskeluppbyggande effekt.
Skritt bygger upp muskler, galopp bygger kondition och muskler. Trav är inte viktigt i uppbyggande syfte. Men som sagt, vi har inte kommit till galopp än och jag tänker inte skynda på med tanke på leder, senor och inte minst det avslappningsfokus vi har.

Intervallträning i skritt - jag tänker att man gör något ansträngande och växlar med avslappning. Samling, klättring, skolor osv. Och att man just fokuserar på intervaller, korta och intensiva.
 
Försts tank utan att se hästen är Bandmask.
Finns ingen säkert test for Bandmask.
Vet. for skriva ut EQUIMAX och se om det hjälpar.
 
Försts tank utan att se hästen är Bandmask.
Finns ingen säkert test for Bandmask.
Vet. for skriva ut EQUIMAX och se om det hjälpar.

Ja, det visade sig att hästen har bandmask. Hur mycket vet jag ju dock inte, men är tex uppblåst mage alltså ett symptom? Har aldrig fattat vad som är symptom på bandmask, verkar rätt oklart och att man inte riktigt vet. Ev samband med kolik har jag läst om, men inte mer.
Hoppas iaf på en förbättring efter avmaskning!
 

Liknande trådar

Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 567
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp