Stor hingst, lite sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 958
I

Insanity

Hej!

Kan man ha en hingst på ca 160 cm ihop med ett litet shetlandssto?
Vill ju inte ha nåt föl mellan de två, men har inte plats för en liten shettis till, och de två shettisar jag har är ju ston, varav ena är dräktigt.

Tycker så synd om hingsten som kommer få gå själv, något han visserligen är van vid men ändå.

Dum fråga kanske, men frågar man inget får man inget veta :smirk:

Sv: Stor hingst, lite sto?

KL

Risken e väl att han försöker klättra på de små, och det är ju ganska illa eftersom det är en viss storleksskillnad. :confused:

Risken finns helt klart att han försöker och även lyckas att betäcka. Jag har varit med om ett mini sto som två gånger rymde in till den store hingsten när hon var brunstig. Bägge gångerna resulterade i dräktighet.

Han ska göras till valack till hösten är det tänkt.
Men först ska han få betäcka mitt stora sto under sommaren :)

Vill inte riskera att det blir nån skum shettiskorsning eller han skadar nån av mina shettisar, så han får helt enkelt gå utan sällskap i hagen.

Han ser ju åtminstonde andra hästar då de är 20 meter bort, så helt ensam blir han ju åtminstonde inte, även om det inte är samma sak som att ha sällskap i hagen :smirk:

Om han ändå ska betäcka dina andra ston kan han väl gå med dem istället.

Fast om jag släpper ihop honom med stoet som ska betäckas finns ju risken att det blir ett föl tidigt på året, och jag föredrar om det inte blir födsel av föl förräns tidigast april, helst maj-juni nästa år.

Annars hade de fått gå ihop redan från början.

Jag har fått för mig att det är mycket mer jobb med föl tidigt på året, dessutom hade jag väl helst sett om det blev förlossning utomhus, vilket inte känns så lyckat mitt i vintern :smirk:

BRA att du insett att du inte ska ha dem ihop, för det kan gå riktigt illa med litet sto + stor hingst i samma hage...

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 435
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 071
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 934
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka