Stor häst...

Sv: Stor häst...

Dodsons specialfoder innehåller ju ganska bra med protein...mellan 95-130...är inte många helfoder som kommer upp i detta...dvs har bara hittat Hippo Alfa samt Mustang Protein, Krafft Breed/Protein/Rehab...Så varför anser du dom fodrena ha så dåligt med protein då ?
 
Sv: Stor häst...

Smaksak.. För mig har ett foder hög proteinhalt när det ligger över 150g smrp och ej så hög Mj. Tyvärr så är det få fodersorter som kan bistå med sådant, allt som oftast så sticker Mj iväg som attan om man skall fodra på för att få upp smrp och allt blir helgalet då balansmässigt. Alla är inte förunnat att ha bra eller perfekt hö utan det måste då till en hel del för att få en vettig balanserad foderstat. Både D&H och Dynavena kan i sådana fall oftast inte ge tillräckligt med smrp för att hästen skall sätta muskler men dock gå upp i hull bra.

Men å andra sidan är muskelmassa också smaksak. Så för vissa kanske det är helt OK, medans jag inte tycker det om jag inte har tillräckligt bra hö.

MVH/
 
Sv: Stor häst...

Jag antar att tänderna är kollade? Det kan ju vara andra faktorer än just maten som gör att han går ner i vikt. Han kanske inte trivs med sitt liv? Får han vara ute i hagen? Har han snälla kompisar? Passar utrustningen - han kanske har ont??? Magsår??? mm mm?
 
Sv: Stor häst...

Tänder är kollade. Tyvärr finns bara sandpadockar som de får gå i - självklart inte jättekul.

Sadel och utrustning passar, sadeldoktor har varit där och anpassat sadeln. Jag tror snarare att det är så att han inte kan tillgodose sig fodret han äter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 883
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp