Stor häst...

hanna_shetland

Trådstartare
... som är omöjlig att hålla i hull. Hästen är ett halvblod, omkring 180 cm i mankhöjd. Valack.

Hästen i fråga har väldigt svårt att hålla hullet, har nu fri tillgång på hö. Jag har tyvärr inte hö-analysen här (inte min häst). Min fråga är egentligen vad man ska ge denna häst för kraftfoder? Höet är av mycket god kvalité, ska se om jag kan få fram siffrorna längre fram.

Man har provat det mesta för att få upp honom i hull, olja, korn, kli, Krafft-produkter, betfor med mera med mera i massor. Tips?

Och ja, träckprov och blodprov är tagna - inga fel där. Hästen rids i lättare arbete.
 
Analys vore väl inte helt fel!Ta till hjälp sedan om foderstat.Det finns många som är duktiga på det här,om dom har något att gå på. :bow:
 
om hästen är lite äldre så kan det vara svårt att hålla han i hull, min förra häst var 25 år när vi fick avliva honom, också ett halvblod, de sista åren hade han svårt att hålla sitt hull uppe, jag fick tips om att ge honom kli, det hjälpte jättebra, men jag kommer inte ihåg vilken mängd han fick.

sen så är det bra om dom har fri tillgång på gräs under sommarmånaderna..det hjälper mycket både under sommaren och sedan under resten av året för då har man ju en bra utgångspunkt. hoppas du löser det för det är inget roligt o ha en mager häst...det ser ju ut som om man inte sköter den..lycka till

//jessica
 
Höanalys finns som jag skrev - det är inte min häst så jag har inte analysen här.

Foderstaten är noggrant uträknad efter höanalysen MEN trots det går det inte att hålla honom i hull.
 
Det glömde jag skriva... :o Han är född -96, alltså bara 8 år.

Han gick på bete i två månader i år. I början var han ganska fin men blev anskrämligt mager så dom fick ta hem honom och försöka göda honom. :(
 
Vet du hur mycket han äter då, även om du inte har analysen? Uppfattningarna om vad som är "mycket mat" kan variera ganska kraftigt (min mamma tycker t ex att hennes häst får mängder med kraftfoder - den får 1 kg havre! :))

En annan sak att kolla är tänderna. Magsår?
 
På svårfödda hästar får man gå i från alla siffertabeller. Min pålle har ett underhållsbehov på ca 48 enligt siffror...men KRÄVER i verkligheten uppemot 60-70 i MJ bara för att hålla hull. Med lätt arbete (ca 15% ) krävs närmare 80 i MJ...och detta på en liten häst som bara väger 450 kg (156 cm i mankhöjd, halvblod). Inte så kul med svårfödda hästar. Att räkna foderstat noggrannt efter analysen kan vara en bra grund att stå på...men glöm inte bort ditt öga också. Om hästen inte håller hull så är det ju uppenbarligen något som felar i eran foderstat. Lägg hästen i såfall snäppet högre än vad siffror säger...därefter kolla effekten. Vad har ni räknat ut att denna häst har för behov då ?
 
Självklart följs inte den foderstaten längre eftersom det uträknade var alldeles för lite för honom. Därför frågar jag här vilket kraftfoder som kan tänkas vara bäst just för att få upp honom i hull! Han är för övrigt pigg och glad men på tok för smal... Ser ut som en häst som aldrig får mat. :(
 
Han har fri tillgång på hö, hur mycket han får i sig vet jag inte...

Just nu äter han havre, betfor, kli, mineraler, korn, olja, lucern *suck* Det mesta... :smirk:
 
Är det ägarna som har bett om hjälp? I så fall är det nog enklast att du ber dem om höanalysen och hans foderstat. Sedan är det säkert någon som kan ge mer tips.

Om hästen är helt frisk och ändå för tunn så får man väl antagligen ge mer mat, även om man tycker att den redan får massor.

Men magsår är värt att kolla. En häst som jag känner var otroligt mager trots att den åt mycket mat. Den hade magsår och tog sig inte förrän det hade läkt.
 
Lusern! Min gammelfarbror tappar också hullet lätt och lusern har varit jättebra för honom. Man kan fodra hur mycket lusern man vill (i princip). :banana:
 
Kan vara det som är felet. Att blanda foder kan vara ödesdigert för känsliga hästar. Testa ett helfoder, tex Dynavena 100 och ge detta uppdelat på var 4:de timme dygnet runt (i den mån man kan fixa deta). Ge inget annat förutom hö och Dynavena. Ger dom hösilage så kan det vara läge att byta det mot hö.
 
Sorry, läste vell inte noga :angel:Hoppas ägaren kan få hjälp på något vis.många duktiga på Bukke :)
 
Tilägg.det kanske behövs en veterinär för att reda ut problemet :bow:
 
Men hur mycket av korn, havre och allt annat äter han då?
Har själv haft och delvis fortfarande har samma problem och jag har lagt henne skyhögt över alla tabeller. Nu skäms man inte längre när någon tittar på henne :)
 
Han har en uträknad foderstat efter höanalysen men när han bara föll mer och mer i vikt gick det inte att fodra "som på pappret".

I och med att han redan har fri tillgång på hö och får så mycket kraftfoder att han i princip inte äter upp allt så kan man ju knappast ge han mer.

Sonda kanske vore nåt. :smirk:
 
Han får hö.

Ska tipsa om Dynavena - men vad är det som gör att det skulle vara bättre än de andra fodersorterna man provat? Frågar för jag är inte så insatt i vad Dynavena innehåller...
 
Dynavena är bara ett förslag på krafftfoder. Fördelen med det är att det inte innehåller en massa socker, krångelhästar mår inte bra i magen av socker.
 
Sv: Re: Stor häst...

Frågar återigen - vad är det som gör att Dynavena skulle fungera när inga andra fodersorter gjort det?
 
Sv: Stor häst...

Det innehåller en större del fett mängd som är lättare för hästen att ta upp och spjälka, fodret är även ångbehandlat vilket även det för det lättupptagligare än stärkelsemängden och icke behandlade ingredienser i många andra foder som är svårupptagligare och som kräver mer energi att bryta ner vilket kan påverka att hästen inte tar sig i vikt.

Även Dodsson&Horrell har den effekten att hästarna tar sig bättre i vikt. Har funderat mkt. på varför dessa foder fungerar så bra och har inte hittat någon annan orska än just det att fetthalten och fiberhalten är större i kombination med att det är behandlat för att göras lättillgängligare (har inga bevis mer än vad ögat visat mig). Tyvärr så innehåller inte dessa foder så hög proteinhalt så ibland kan man få lägga till detta extra. I detta fall borde linfröcubes vara ett bra alternativ.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 883
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp