Stor galla i hasled-rntg u.a

polly p

Trådstartare
Har lite huvudbry om min fyraåriga unghäst som har en stor galla insida höger has.
Inte varm och visar ingen hälta. Var på djursjukhus i fredags och en väletablerad veterinär gjorde kollen. Böjdes och röntgades i båda utan att hon hittade något. Hon ville inte behandla i nuläget utan ordinerade lätt motion i fjorton dagar för att se åt vilket håll det utvecklar sig. Blir den större eller kvarstår så ska jag kontakta henne.
Tycker bara det känns väldigt kluvet och lite oroligt då gallan väl är kroppens sätt att försvara sig? Iof är jag väl glad att det inte påvisades några lösa benbitar. Någon med teorier om vad det kan bero på och om det är skadligt med lätt motion?
Hästen har tidigare varit konvalecent pga hälta vänster fram som visade sig vara hålvägg och hovböld..

Sv: Stor galla i hasled-rntg u.a

du har inte bytt foder elllr så??? dom brukar ju kunna få gallor vid foder byte eller så..

Överbelastning ? Halt vänster fram överbelastning höger bak ..

Då skulle jag inte röra hästen utan vila och se vad som händer ?.

Mia

Ja, det funderar jag på också om det är och var därför lite skeptisk till att hålla igång med lätt motion, som vet ordinerade för att se om den försvinner eller blir större/värre?
Hon har ju varit igång några veckor och så upptäckte jag "gallan".
Snön gör ju också att belastningen ökar. Känner dock ingen värme och enligt veterinären syns ingen hälta.

Det behöver inte vara ngn fara. Inte helt ovanligt på unghästar. Hade en riktig rejäl hasgalla på hb på en utav mina unghästar. Röntgades igenom utan minsta anmärkning, hon var aldrig halt. Försvann efter några månader för att aldrig återkomma. Även min treåring hade hasgallor på bägge bak i våras som inte syns ett spår av nu. Tycker att det verkar vettigt att avvakta om hästen inte verkar påverkad i övrigt.

I vanliga fall skulle jag följa vetrinärens råd , men jag vet inte om jag skulle göra det i det här fallet om hästen redan varit igång och då ha fått gallan ?

Nej då hade jag gått efter vad min egen känsla sa och att hästen faktskt bara är 4 år och börjat med att låta den vila och se åt vilket håll det bär av åt och sen promenera den vid hand ?

Mia

Senast ändrad:

Mycket protein i foderstaten? Unghästar som får gallor får det nästan alltid pga foder eller att man tagit dom lite för snabbt, jobbat dom för hårt när dom fortfarande växer. Jag skulle låtit hästen vila från arbete och låtit den gå ute mycket så den får röra sig mycket fritt i hagen samt dragit ner lite på kraftfoder.

Jag tror att veterinären har en tanke bakom "lätt motion". Eftersom din häst är ohalt och inte i nuläget verkar påverkad av gallan så tror jag "lätt motion"-rådet är för att den inte bara ska vila bort gallan, utan se om den påverkas i positiv/negativ riktning av "lätt motion". Naturligtvis bör du i så fall vara extra lyhörd under dessa veckor, blir hästen halt eller på något sätt verkar påverkad får du ju omedelbart ställa hästen till att vila. Då ÄR det ju något där som veterinären säkert kommer vilja utreda vidare. Förblir hästen opåverkad av sin galla under tiden för "lätt motion" så är det ju bara att rida på, med fortsatt omdöme såklart!
Jag säger inte att ovanstående är något du SKA göra, bara hur jag tror vet. kanske resonerar.
Är du osäker, ring och fråga din vet. vad det egentliga syftet med "lätt motion"s-vekorna är! Lycka till!

Hästen har ju varit igång redan under några veckor när gallan kom och sen kollats på klinik ?

Och då får rådet att fortsätta motionera lätt för att se vilket håll det går åt känns lite konstigt ?

Just därför att gallan kom när hästen var igång och är ung skulle ha gjort att jag hellre lät hästen vila för att se vad som hände samtidgt kanske ev promenera .

Men självklart kan man ringa vet och fråga varför man ska hålla igång hästen när gallan kom när hästen redan var igång om man känner att det känns konstigt ? För Vet kanske har en mycket bra förklaring till varför ;)

Mia

Jag antar att den efter två veckor ska på återbesök eller gör någon ytterligare uppföljning, oavsett om den vilar eller rids med "lätt motion"... Såg att i mitt inlägg ser ut som att jag bara tycker man ska rida på om den verkar opåverkad, det menar jag INTE. Den ska naturligtvis följas upp och då tar väl vet. ställning till en ev. behandling eller annan plan. Lycka till! :)

Tack för era svar och nojjiga jag har ju även en gång till konsulterat min vet. ( i torsdags, knappt en vecka efter besöket.)
Som du skriver "eigolett" så är det säkert tanken med fortsatt lätt motion att se vart det "tar vägen"..Låter väl lite konstigt men eftersom hästen inte uppvisar någon hälta eller tecken på att det gör ont så..
Gallan är inte försvunnen och ändrar inte karaktär-blir inte större, inte varm, näe, märks inget mer än att den är där..även trots motion och att det säkert skulle fresta att bara vara ute i pulssnön i hagen, så förvärras den inte.
Kommer inte att kunna åka på åb ännu ( insnöad)men kommer att konsultera henne igen mot slutet denna vecka.
Lite så, hade jag nog önskat ett u.l också. Det blir väl om inte den börjar ge med sig.

"Miaa", ja, det är ett frågetecken, men, fy vad bedrövligt att ställa henne på box igen efter all tid det tagit med det förra problemet..
Blev inte jättemycket klokare heller efter att åter pratat med veterinären.
Enligt henne får hästar ibland gallor som inte påverkar dom eller har någon betydelse, det känndes lite som taget ur luften??
Tar på energin att oroa sig..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka