Stoppa om sadeln?

bapro

Trådstartare
Jag köpte ny hoppsadel för ca 2,5-3 månader sedan... Den var lagom bomvidd (vid), men låg aningens högt över manken, annars väldigt jämt & fint efter ryggen osv.. Eftersom den var ny så skulle den ju sjunka ihop i stoppningen enligt ÅF & det har den ju gjort... men mycket mer än jag väntat mig... Nu, om man drar handen under så trycker den ju/ligger an mer på den främre delen, innan var den helt jämn efter ryggen... Är det normalt att de sjunker ihop mer framtill när de är nya & att man måste stoppa om där (kanske beror på att man drar gjorden där?)
Jaja, ska i af boka tid med en sadelmakare som får stoppa om den, men jag undrar vad ni har för erfarenheter? Efter hur lång tid brukar man behöva stoppa om en ny sadel normalt sett?

Sv: Stoppa om sadeln?

Sadeln kanske är något vid och tippar lite fram? Du kanske sitter lite fel i den?
Olika märken har olika långa "inridningsperioder"... Stubben har ca 20 timmar, FB har ca 60, Globus har ca 30, Albion har ca 40. Stoppningen kan lägga sig fel om du inte rider rätt i den, t.ex. om du sitter ner i trav/galopp när den inte är inriden eller hoppar för höga hinder innan den är inriden (beroende lite på hur du och hästen är i landningen). Sen kan det ju också bara ha varit så att tillverkaren inte har stoppat helt jämt i främre delen. Byt stoppning så blir det nog bra.

Jag har inte så mkt erfarenhet av hur stoppningen lägger sig, har bara haft en ny sadel och den stoppningen la sig rätt.

Det kan nog vara så att den är aningens vid nu ja, men det var den ju inte från början, den var helt perfekt... (snarare aningens hög över manken, men den skulle ju sjunka ihop enligt ÅF)
Kan ju vara som du säger att jag inte red in den som jag skulle, dvs inte skrittade in den (vilket man ska, jag vet :o )
Hade ju akut brist på sadel, så det var hoppning & tävling i den redan efter en vecka, tyvärr... (hade inte så mkt val)
Tycker däremot inte att jag sitter dåligt i den, så det beror kanske mer på hur den reds in då...?? Trodde inte att det hade sååå stor betydelse.. :o :D

Tyvärr har det det. Beror ju på vad det är för märke på sadeln?
Globus har lite hårdare stoppning och inte äkta ull vilket gör att det går fortare att rida in och man kan var lite slarvigare, men t.ex. Frank Baines använder abra äkta ull som är väldigt mjuk och om man inte rider in den korrekt blir det ganska fel.

Det är inte stoppningen som avgör om den är för vid (i vissa fall, men det gör inte så stor skillnad) om den är för vid var den för vid när du köpte den också och bara för att stoppningen har sjunkit undan betyder inte att sadeln är direkt vidare utan bara lite plattare (du ska inte enbart gå efter hur den ser ut vid manken). Om du tycker den är för nära manken kan du ju fylla på med lite stoppning bara.

Det som är viktigast när man rider in en sadel är att man inte påfrestar den för mycket. Självklart kan man rida i den en timme varje dag (omj man fettar in den såklart....) OM man rider lätt i trav och står i fältsits i galopp. Sedan har jag fått berättat fölr mig av sadelmakare att man inte ska hoppa så höga hinder att hästen blir låg i landningen därfölr då utsätts den för hårdare stötar än vad sadeln klarar av utan att stoppningen trycks ihop.

Men det är ju inte så att sadeln går sönder, men det är bättre för hästen att gör aså, och i vissa fall kan man då slippa byta ut stoppningen utan då kan det räcka med att fylla på med lite likadan stoppning. (har man syntetull får man se upp, då de flesat sadelmakare använder ren ull och detta skär sig om det kommer i kontakt med varann och blir klumpigt.)

Eftersom du redan bestämt dig för att låta stoppa om den tycker jag att du är på rätt väg :bow: .

Du skrev att den var något hög vid manken i början. Då är det troligt att den sätter sig mer där än längre bak. Min erfarenhet är att de flesta sadlar sätter sig mest fram, i förhållande till baksuttet är det ca 60-40 ( 60% behöver mer stoppning fram, 40% bak). Men glädjande nog kommer det fler och fler sadlar som bara behöver en jämn omstoppning (passar alltså bättre på hästen) :banana:

Beroende på hur mycket du rider är det vanligt att stoppa om 1:a gången efter 6-12 månader. 2-3 månader tycker jag är lite tidigt, men det låter trots det som om det behövs.

Precis som du skriver påverkas sadeln av var stropparna sitter. Sitter de långt fram blir det mer tryck där=snabbare sättning av stoppning. Du kan ju pröva att alternera stroppvalet, ta de längst bak och känn hur det blir.

En sadelmakare kan mixtra en hel del med passformen på sadeln och därmed påverka vidden på sadeln. Men naturligtvis sätter sig alltid stoppningen (på omstoppningsbara sadlar) medan bommen behåller sin form.

Vill säga något om stoppningen också. Det är vanligare än man tror att tillverkarna använder sig av syntetmaterial i stoppningen, ÄVEN om de säger att den är ullstoppad. Varför vet jag inte...
Men, de flesta sadelmakare har tillgång till olika material för att kunna stoppa sadlar av alla slag. För visst är det så att en del material inte "gosar ihop sig" med andra.

Tja, det var lite åsikter från "the nun" :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Det där med xx antal timmar behöver inte stämma alls.
Det beror på sadeln stoppning, hur tung man är och hur man rider i sadeln osv.

Tycker du gör absolut rätt som får den omstoppad!

Min sadel som jag köpte i somras låg riktigt kass på min häst nu i vintras-våras och jag var bombis på att jag skulle vara tvungen att köpa en ny, men det var bara stoppningen som förflyttat sig så stoppningen försvunnit från mitten.

Hoppas stoppningen gör susen! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag råkade 👼 fynda en äldre, "väl insutten" kvalitetssadel (Passier :love:) till ett mycket bra pris... :D Den känns väldigt fin i...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig... 2
Svar
22
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 410
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka