Stoppa läckage

Madick

Trådstartare
Det läcker från mitt tak. Vid ventilationstrumman till badrummet kryper det ner smältvatten, gissningsvis har det blivit en glipa mellan pannorna och plåten. Det har blivit fuktigt så det syns i innertaket på ett ställe.

Förrutom att jag avser försöka få bort snön runtikring där, vad kan jag göra på vinden för att minska fukten just där? Isoleringen som ligger är ju blöt, behöver hela bytas ut kanske? Det är sån där gul med svart tunnt på ena sidan, kan man ta i det med bara händerna eller är det något farligt? Jag har tyvärr verkligen noll koll på sånt här.

Sv: Stoppa läckage

isoleringen är troligen någon typ av gulfiber (stavning?!).. det är inte farligt att ta i men det sticks o kliar nå fruktansvärt så en iskall dusch efteråt är nödvändigt om man inte har hellånga ärmar och handskar på... så det rekommenderar jag.. den fuktiga isoleringen bör tas veck, det är som en disktrasa och gör bara saken värre om det ligger där, och leder värme ypperligt bra pga vätskan istället för isolera (bättre utan isolering isf)..

med tanke på vädret är det inge vidare att roa sig på taken, halt och blött.. men att skotta av taket är ju en förutsättnign så man ser skadan... har du tur är det nå pannor som är skadade bara pga snölasten som enkelt byts ut.

förslagsvis så tar du bort den blöta isoeringen och ersätter med ny torr.. sedan skulle jag lägga en pressening över läckaget så det inte rinner ner mer.. helst på utsidan av taket, dvs över nocken och ner till stupröret i väntan på reparation.. då får man lösa ventilationen av badrummet på provisoriskt vis sålänge.. typ ha fönstret på glänt vid duschande o så..

en byggfläkt på loftet är ju bra, men jag med tanke på hur dammigt det är på vindar så är brandrisken hög och inget jag rekommenderar..

Allvarligt, bor du i hus och har inte bättre koll än så?

Börja med att ringa försäkringsbolaget. En vattenläcka blir ofta en dyr historia och det är klokt om bolaget är med redan från början.

Är isoleringen blöt så måste den bort. Innan det börjar mögla. Först måste du få tätt uppifrån. Ring ut en Takläggarfirma typ bums. Många gånger har Försäkringbolaget listade sådana.

//Waern

Jag ÄGER ett hus, inte byggt själv eller lärt mig om alla fel som kan dyka upp. Blir det problem tar jag reda på hur jag ska lösa det och troligtvis hyr in någon att göra jobbet. Jag var inte själv när huset köptes kanske ska tilläggas, jag har inte räknat med att behöva kunna sånt här.

Nu är det skottat runt ventilationen, jag ser inga skador, däremot glipa som jag misstänkte. Is runt hela, dessutom var snön ca 1m tjock där vilket är alldeles för tungt.

Nu blir det ner till bygghandeln och inhandla ny isolering. Jag TROR inte det ska vara något problem med mer läckage nu när snön är borta.

Jag menar inte att vara elak men äger och bor man i hus så bör man vara lite händig och kunna fixa en del själv.
Alt att betala hantverkare men fortfarande måste man ha kollen.

Din läcka lär inte försvinna för att du skottat och det lär inte bli ok för att du byter isoleringen.
Sålänge du har en glipa i taket så kommer det att komma in väta och den nya isoleringen kommer bli blöt med risk för efterföljande mögelskador.

Vattenskador är bland det jobbigaste man kan hålla på med. Snälla se till att få taket lagat.

//Waern

Absolut planerar jag att få rätsida på allting, men det är lördag och försäkringsbolaget svarar inte (eller ja, om det är akut, och det är det ju inte) och jag tänkte att det som jag kan göra nu gör jag nu liksom. Köper inte ny isolering nu heller, det lär behöva torka först. Taket är omlagt 2000 och borde inte ge mig problem, men tydligen.

Nog kan jag fixa själv, men det är ju dumt att ge sig på saker och gissa när man kan ställa snabba frågor här och få svar :-)

Bra du skottat.
Ring bolaget direkt på måndag och se till att de kommer och inspekterar. Så tar ni det därifrån.
Är taket omlagt så sent som 2000 så kanske företaget som gjort det eller gamla ägaren till huset kan få stå för skadorna.

//Waern

Läckage genom tak brukar inte kunna omfattas av den egna försäkringen dessvärre. Men det kanske skiljer mellan bolagen så kolla med ditt.

Nu skriver du att det blivit en glipa någonstans på taket men om inte läckaget kommer från den kan det också vara så att det blir oerhörda kondensproblem i och med att du haft ett tjockt lager snö på taket. Snön isolerar och när det dessutom varit så kallt som i vinter och man eldar på en del i huset så bildas det lätt kondens. Många som fått det problemet i vinter dessvärre.

Waern - om det är ett krav att alla fastighetsägare skall vara händiga är det rätt många som får ta och flytta...

Nope, mitt försäkringsbolag täcker inte vattenskador "utifrån".

Waern - om det är ett krav att alla fastighetsägare skall vara händiga är det rätt många som får ta och flytta...

Jag sa inte att det är ett krav. Det är det ju inte. Däremot att man bör vara lite händig och kunna fixa en del själv.
Alt att betala hantverkare men fortfarande måste man ha kollen.

//Waern

Jag är en sån som skaffar mig koll på det jag behöver när det dyker upp. Sommarens projekt kommer vara omisolering av vinden eftersom jag vill få koll på att allting är som det ska och hur det fungerar. Jag har ju rivit upp en del då kan jag lika gärna göra om allt tänkte jag.

Just nu ingenting. All snö är borta och läckaget är stoppat tillfälligt. Gör inget mer nu förrän det blir varmare. Isoleringen på vinden ska bytas ut och jag ska ta ut ngn som hjälper mig kolla vad man kan göra för att det inte ska läcka mer.

Fast om taket är så pass nytt ska du ändå kolla så att det inte är nåt felgjort, då täcker försäkringsbolaget läckor.

Fast om taket är så pass nytt ska du ändå kolla så att det inte är nåt felgjort, då täcker försäkringsbolaget läckor.

De som tittat hittills har alla sagt att det med största sannolikhet är isen som var problemet. Det gör att vatten tränger igenom "allt" och att det inte är någon felbyggnad. Men jag kommer fråga ytterligare, i samband med att jag ska isolera om. Vill ju inte göra fel.

is är ju ingen ursäkt till läckage.. läcker det pga lite is så är det fel.. även om folk anser att det varit "mycket" snö så är det långt ifrån de mängder som byggnormerna säger att man skall dimensionera för.. klåpare i byggbranschen finns det ju gott om så risken finns ju där.. även om det givetvis kan vara någon skorstenskrage eller dyl som gått isär i en skarv.

is är ju ingen ursäkt till läckage.. läcker det pga lite is så är det fel.. även om folk anser att det varit "mycket" snö så är det långt ifrån de mängder som byggnormerna säger att man skall dimensionera för.. klåpare i byggbranschen finns det ju gott om så risken finns ju där.. även om det givetvis kan vara någon skorstenskrage eller dyl som gått isär i en skarv.
Inte snön i säg, utan värmen från ventilationsröret som skapat is som i sin tur gör att kondensen tar andra vägar. Läckaget är ju precis längs ventilationsröret. Det var heller inte lite is när jag var upp och skottade.

Jahapp. Den sidan där jag inte skottat har fått problem. Takstegen har lossnat och står nu lutad mot huset som en vanlig stege. Med snön som rasat under gårdagen har det följt med ett par-tre tegelpannor. Jag har extra tegelpannor men hur svårt är det att lägga dit själv så det sitter som det ska? Hur sitter en takstege fast egentligen? Det ser ut som något fäste med två skruvar som lossnat. Om jag inte kan/bör göra det själv, vad är det för nissar man vänder sig till för att få hjälp?

takstegarna brukar vara vikta över nocken och spikade där.. sedan "Rider" de på takpannorna.. takpannor är inga konstigheter att byta, de går bara att lägga på ett sätt och de ligger där de ligger när de är placerade... man spikar tegelpannor, men långt ifrån alla... byta några kan man göra själv.

det låter faktiskt som att det finns en del fusk i ditt takbyte tyvärr :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka