Stopp på vägen? Bila från Hbg till Oslo

Tilly_85

Trådstartare
Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många kul och fina platser som delas att jag kände mig manad till en egen tråd 👌🥰

Vi ska efter några veckor i Skåne vända oss hemåt igen. Körväg är från ca i höjd med Helsingborg längs med kusten upp till Oslo och sedan vidare in i Norge.

Var borde vi stoppa på vägen i Sverige. Vi gillar det mesta men gärna, mat, trädgård, natur och bad ^^ Vi har med oss två barn i förskoleåldern.

Är tex Norrvikens trädgårdar värt ett besök? Sofiero och Fredriksdal har vi varit en del på ☺️

Sen är jag lite nyfiken om någon vet, om jag köper växter, kan jag ta med dom över gränsen? Svärmor säger ja, iaf några stycken. Men jag är tveksam till om man får
 
Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många kul och fina platser som delas att jag kände mig manad till en egen tråd 👌🥰

Vi ska efter några veckor i Skåne vända oss hemåt igen. Körväg är från ca i höjd med Helsingborg längs med kusten upp till Oslo och sedan vidare in i Norge.

Var borde vi stoppa på vägen i Sverige. Vi gillar det mesta men gärna, mat, trädgård, natur och bad ^^ Vi har med oss två barn i förskoleåldern.

Är tex Norrvikens trädgårdar värt ett besök? Sofiero och Fredriksdal har vi varit en del på ☺️

Sen är jag lite nyfiken om någon vet, om jag köper växter, kan jag ta med dom över gränsen? Svärmor säger ja, iaf några stycken. Men jag är tveksam till om man får

Norrviken är magiskt så det är absolut värt ett stopp!
 
Just det, Nordens Ark. Har jag glömt ens finns. Såg trevlig ut på hemsidan, Tiger lr Sköpadds yoga lät ju väldigt kul
 
Festningen i Varberg är en utav mina favoriter, bra ställe att pausa och köpa glass, om ni inte tycker det är för nära till Helsingborg. Man kan nog bada där också faktiskt.

Jag brukar ju oftast köra non stop på det sträcket, men har stannat vid forntidsminne-stället som ligger någonstans i närheten av Strömstad en gång (det är skyltat från E6), och det var ganska bra, kan nog vara lärorikt för kidsen (lite beroende på hur små de är).
 
Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många kul och fina platser som delas att jag kände mig manad till en egen tråd 👌🥰

Vi ska efter några veckor i Skåne vända oss hemåt igen. Körväg är från ca i höjd med Helsingborg längs med kusten upp till Oslo och sedan vidare in i Norge.

Var borde vi stoppa på vägen i Sverige. Vi gillar det mesta men gärna, mat, trädgård, natur och bad ^^ Vi har med oss två barn i förskoleåldern.

Är tex Norrvikens trädgårdar värt ett besök? Sofiero och Fredriksdal har vi varit en del på ☺️

Sen är jag lite nyfiken om någon vet, om jag köper växter, kan jag ta med dom över gränsen? Svärmor säger ja, iaf några stycken. Men jag är tveksam till om man får

Jag har årskort på Norrvikens trädgårdar, där är fint och mysigt alla årstider och jag vill särskilt tipsa om (=kräva :)) att alla besökare inkluderar en lunch på Orangeriet (uteserveringen vid fint väder!) med jättefin vy ut mot den japanska trädgården och havet. Där serveras mycket välkomponerade och varierade luncher och ljuvliga desserter till anständiga priser. Det är säsongsbetonade både luncher och desserter så jag brukar försöka hinna med så många besök att jag äter mig genom åtminstone hela dessertutbudet under året. :love:

På plats vid Norrviken kan man med fördel också lägga till ett besök på kulturhuset Ravinen, som just nu har en fin Lars Lerin-utställning, den visas fram till någon gång i september. Där ska också finnas en barnavdelning så de kan sitta och rita och måla ifall de vuxna vill titta på konsten i lugn och ro en stund. Besöker man Lerinutställningen nu under högsäsongen så kan det behöva bokas biljetter i förväg, så kolla på deras hemsida i så fall.

Även Norrvikens trädgårdar har en avdelning typ Hasses trädgård som är särskilt tillägnad barn. Rekommenderas varmt alltså!
 
Jag brukar ju oftast köra non stop på det sträcket, men har stannat vid forntidsminne-stället som ligger någonstans i närheten av Strömstad en gång (det är skyltat från E6), och det var ganska bra, kan nog vara lärorikt för kidsen (lite beroende på hur små de är).
Vitlycke? Ligger i Tanum (kommun) isf.
Finns en fin stor utsiktsplats/rastplats längs med den vägen också :)
 
Fjärås bräcka och äskhults by. Ligger nära varandra innan Kungsbacka. Finns liten Badplats i lygnern vid bräckan. Bräutigams glass i fjärås samt nära till Tjolöholms slott i Åsa. I Åsa finns fina badvikar.
 
Så många bra tips å svar 🙏

Kanske har hittat en rutt som kan passa, stoppen i Sverige,kom jag på, borde också passa med stopp in till Norge. Så just nu har vi,

Norrvikens trädgårdar
Tanumshede/Smögen
Hadeland Glassverk
Geilo

Och kanske ett stopp till i Norge ^^

Ska kolla dom andra tipsen i tråden med.

Någon som vet om nått mysigt cafe på vägen så tar jag tacksamt emot tips på det med 🙏
 
Fjärås bräcka och äskhults by. Ligger nära varandra innan Kungsbacka. Finns liten Badplats i lygnern vid bräckan. Bräutigams glass i fjärås samt nära till Tjolöholms slott i Åsa. I Åsa finns fina badvikar.
Det glass stället såg väldigt trevligt ut, kan bli ett perfekt stopp efter Norrvikens trädgårdar 🙏👌

Tjolöholms slott har jag också haft på listan länge, ser så fint ut 🥰
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp