G

Gräsfröet

Ändrar en del ston sin personlighet när de får föl, alltså blir lignare eller mer stressad eller något sådant?

Sv: Ston

Mitt sto blev en helt annan häst efter fölning, köpte henne dräktig.
Nu är hon ett fullblod helt ut, innan reagera hon inte på mkt.

Det är väldigt individuellt, en del ston varvar ner och blir hur lugna som helst och inget kan störa dem, andra blir väldigt nervös och ska skydda sina föl till varje pris och ev även blir aggressiva.

Några vänner sto var rena häxan(bits, sparkas allmänt otrevlig) att hålla på med tidigare. Då hon fick fölet var hon faktiskt en trevlig och mysig häst. Men nu är hon en riktig häxa igen. Tur att hon ska föla i vår igen!! ;)

Ston som får föl blir oftast mycket lugnare och mer mogna.Det har vi märkt på vårat stuteri

Tycker mitt sto har blivit lite mer reserverad sen hon fölade. Var alltid gosig förut och ville "vara" med mycket mer. Nu kommer hon bara å kollar om det vankas mat annars håller hon sig lite mer på sin kant.

Mitt sto som var ungefär som Nasse (i Nalle Puh) förr, har blivit en annan häst sedan hon fick föl. Hon är MYCKET lugnare, coolare och har mycket mer självförtroende nu. Dock är hon en riktig surkärring när hon är dräktig, men hm det blir ju vi tvåbenta också då.

Oja, mitt sto ändrade sig mycket i personlighet under dräktigheten och digivningen.
Innan var hon en riktig ragata, inte hela tiden, men hon kan vara otroligt sur ibland. Passar det sig inte så säger hon ifrån.

Men under dräktigheten och framförallt under digivningen var hon som en annan häst. Nästan mesigt snäll att hålla på med. Man kunde vara inne i boxen hur mkt man ville, att hålla på med fölisen var inga som helst problem osv.

Nu efter avvänjningen är hon sitt vanliga jag igen. :angel:

Hon ska helt kalrt få bli mamma någon gång igen. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar