Har två islandsston 22 och 9 år gamla. Gamlingen har jag haft i 7 år och den yngre i 1 år. Förutom dom så finns det 2 andra stora hästar ett sto och en valack. Problemet är att det knappt går att släppa ihop islandsstona med varann längre eftersom dom ryker ihop titt som tätt. Det brukar börja med att dom står och kliar manke på varann för att sen blixtsnabbt vända rumpan till och stå och knuffa på varann, skrika och sparkas. Har aldrig tidigare sett sånt beteende hos våra hästar förut nog har det bråkats lite av och till men inte på samma sätt. Det går hellre inte att släppa ihop den yngre islänningen med dom stora hästarna för valacken har hon nästan skrämt livet ur och det stora stoet och den yngre islänningen slogs till den milda grad att veterinär fick tillkallas för att sy islänningen. Det återstår bara ett alternativ, att låta den yngre islänningen gå själv i en hage. Varför vill ingen av islänningarna ge sig? Hur allvarligt är det sättet de slåss på, är det smågnabb eller på fullt allvar? Det har aldrig varit några problem att ha den gamla islänningen i en flock innan den yngre kom, men nu försöker även hon att klättra i hierarkin så fort hon får tillfälle, vilket inte är så bra med tanke på att hon är både äldre, stelare och mindre än dom andra. Kan det vara så att den yngre islänningen känner sig osäker på sin ställning i flocken och "slår först och frågar sen"?? eller är det den äldre som inte vill släppa taget i sin nyvunna position? (från bottenplats till andraplacering enligt henne). Dom stora hästarna är inga bråkstakar men försvarar sig när de blir angripna. Jag förstår mig iallafall inte på dom längre..