Ston som bråkar jämt

Koriander

Trådstartare
Har två islandsston 22 och 9 år gamla. Gamlingen har jag haft i 7 år och den yngre i 1 år. Förutom dom så finns det 2 andra stora hästar ett sto och en valack. Problemet är att det knappt går att släppa ihop islandsstona med varann längre eftersom dom ryker ihop titt som tätt. Det brukar börja med att dom står och kliar manke på varann för att sen blixtsnabbt vända rumpan till och stå och knuffa på varann, skrika och sparkas. Har aldrig tidigare sett sånt beteende hos våra hästar förut nog har det bråkats lite av och till men inte på samma sätt. Det går hellre inte att släppa ihop den yngre islänningen med dom stora hästarna för valacken har hon nästan skrämt livet ur och det stora stoet och den yngre islänningen slogs till den milda grad att veterinär fick tillkallas för att sy islänningen. Det återstår bara ett alternativ, att låta den yngre islänningen gå själv i en hage. Varför vill ingen av islänningarna ge sig? Hur allvarligt är det sättet de slåss på, är det smågnabb eller på fullt allvar? Det har aldrig varit några problem att ha den gamla islänningen i en flock innan den yngre kom, men nu försöker även hon att klättra i hierarkin så fort hon får tillfälle, vilket inte är så bra med tanke på att hon är både äldre, stelare och mindre än dom andra. Kan det vara så att den yngre islänningen känner sig osäker på sin ställning i flocken och "slår först och frågar sen"?? eller är det den äldre som inte vill släppa taget i sin nyvunna position? (från bottenplats till andraplacering enligt henne). Dom stora hästarna är inga bråkstakar men försvarar sig när de blir angripna. Jag förstår mig iallafall inte på dom längre..

Sv: Ston som bråkar jämt

Det verkar som det är den yngre islänningen som är problemet.

Om du låter henne gå själv med någon av dom andra, händer samma sak då?

Hur beter hon sig mot valacken om dom är ensamma?

Om du tar ut det yngre stoet blir det lungt i hagen då?

Hur beter sig den äldre islänningen mot det stora stoet?

Skulle du kunna låta valacken och den yngre islänningen gå i hop och den äldre islänningen med det stora stoet?

Knepigt det där...:crazy:

Slåss dom hela tiden eller bara vid vissa situationer?

Oj, vad många frågor det blev:)

MVH Russin8

Jag har bara sett detta beteende hos hästar som inte är flockuppfostrade, konflikterna som uppstår beror på att de blir missförstånd i signalsystemet mellan de olika individerna. Reaktionen från ditt gamla sto är att hon inte accepterar ett visst beteende, medan den yngre står på sig.

Oftast uppstår bråket efter att hon kliat manke med gamlingen, ibland vid utfodring. Det konstiga är att hon lyder mig när jag säger till på skarpen när dom slåss, men jag kan ju inte passa dom hela dagen. Hon går inte ihop med någon av de stora hästarna heller. Valacken attakerar hon och hugger så fort han kommer i närheten och det stora stoet är alltid fullt av bitsår. Det är inte alltid så att hon bråkar men det kommer att sluta med ett avsparkat ben snart. Det är lugnare i hagen när hon inte är där. Har däremot sett att gamlingen försöker ibland kaxa sig mot stora stoet, vilket hon aldrig gjort tidigare mot någon häst eftersom hon alltid har varit längst ner och funnit sig vid det. Kan det vara så att hon åker lite snålskjuts på kompisens skräckvälde? Tur att dom stora är så snälla som dom är. Hade förut en valack som inte tillät stona att slåss utan gick emellan dom och skiljde dom åt. Den här valacken vi har nu är ganska mesig och inte alls någon ledartyp. Han klarar inte av att "sätta kärringarna på plats". Det börjar nog framstå tyvärr mer och mer att den yngre islänningen inte riktig har lärt sig spelreglerna och förmodligen inte har fått gått i en riktig flock. Ska jag överhuvudtaget ha henne kvar så får hon gå ensam i fortsättningen så fort hennes sår har läkt. Det blir alldeles för riskabelt och dyrt att låta henne fortsätta att leka diktator med dom andra. När det gäller människor så är hon en ängel att hantera och väldigt uppmärksam på människors kroppsspråk. Vem vet hon kanske har umgåtts mer med människor än med andra hästar?

Det brukar inte alltid vara problem för den typen av häst att lyda människor, i vissa fall vill de gärna gå över gränsen även för oss. Kruxet kan vara att din bråkstake inte talar samma språk som de övriga, vilket föranleder oroligheterna. De accepterar inte att bli respektlöst bemött av en slyngel, unghästen däremot står på sig eftersom den inte vet något annat och sen är cirkusen i full gång.

Jag skulle kunna ge dig massor med råd, frågan är bara om du skulle vilja ställa upp på dem.

Min tränare/instruktör fick en sådan häst till visning för några år sedan. Den funkade inte hur man än försökte, det gick till slut också ut över träningen som skulle göras inför visning och det blev inte hållbart.

I samrådan med ägaren, som faktiskt hade fött upp hästen själv och endast haft stoet till denna häst, så släppte man in henne i en stabil unghästflock. Hon fick vara där i 2 veckor, efter det hade hon hunnit lära sig så pass att hästen fått en viss ödmjukhet inför träning. Man fortsatte träningen, och hon fick även gå kvar i samma flock. Mot slutet blev detta en mycket trevlig häst, dock blev det en oerhört hård skola att lära in.

Kan inte vissa hästar bara vara lite hatiska då?

Vi har ett sto i vårt stall som kan tyckas hästhatisk. Det duger när hon vill något - när hon vill bli kliad t.ex. Sen direkt, superarg!

Hon sparkades sönder halva sin box när min förra valack flyttade in i boxen bredvid. Han gjorde INGENTING, åt snällt sin mat och kika på henne vad hon höll på med. Hon gjorde utfall mot honom, bet i boxgallret, stod med rumpan till och sparkade. Vi hörde ända in i huset hur hon stod och sparkade hela kvällarna.

Så hon fick flytta till en gammal box som står för sig själv i en annan ände av stallet. Där vart hon helt lugn och tillfreds.
I hagen är hon surkärring nr 1, vill ha allt hö för sig själv, bossar med de andra och bits. Och vill ha full kontroll över ett annat sto - det är HENNES sto och ingen annans.

Har aldrig träffat på sådant beteende heller.

Om man utgår ifrån hästens naturliga levnadsförhållanden, så är det i flock. I flock ökar deras chanser att överleva i det fria, de har trygghet, försvar mm. Samtidigt har de positioner inom en flock, de skapar inte en flock för skapandets utan varje individ har en funktion i flocken. Krasst sett skulle avvikande beteende kunna betyda att individen inte längre är välkommen, olika flockar har också ofta lite olika språk så det gäller för hästen att lära sig snabbt.

Hästar är inte hatiska, om de uppvisar ett starkt avvikande beteende kan det bero på olika saker. Hästen är sjuk, hästen har inte fått lära sig och genom det dominerar omgivningen.

Den här hästen låter som den dominerar omgivningen, hatisk, nej.

Men man kan ju tycka att ett ledarsto vill ha koll på flocken? Men hon kunde inte bry sig mindre om sin flock. Den enda hon bryr sig om är det andra stoet som hon tycker om, hon står vi grinden och gnäggar efter henne när de är på ridtur. Om någon annan häst lämnar hagen bryr hon sig inte ett smack, inte heller att hon får stå för sig själv i stallet.

Visst känns det som dominans men samtidigt verkar hon skita i gruppen så länge de inte är ivägen för henne.

Det låter inte som ett bra ledarsto, men å andra sidan blir situationen sådan eftersom vi männsikor väljer åt hästen, de får inte välja själva.

Jag har själv ett vad som kan kallas för ledarsto, det spelar ingen roll i vilken flock hon hamnar så har hon ändå i slutet kommandot över flocken. Hur det går till vet ingen, men snabbt går det och helt utan kontroverser.

Ett exempel, vi släppte in henne med sitt föl i en flock med andra ston och föl. Totalt ca 10 ston med sina föl, dessa kom ju av naturliga skäl för att kolla den nya med bihang. Hela flocken kom i ett rasande tempo, varpå att mitt sto ställde sig som en sågbock och hukade sig som en tjur. I mina ögon såg det ut som hon uppvisade en undergivenhet, hela flocken tvärstannade och började sen se ut som att hon ALLTID hade funnits där. Mitt sto knallade iväg, och flocken följde efter som om det alltid hade varit så. Så förblev det ända tills hon åkte hem igen, och denna stallägare berättade att hon aldrig tidigare haft en så lugn flock som det blev efter att min madame kom in där.
Hon hade stenkoll på alla, även om hon stod 50 m ifrån så skickades signaler om hon ansåg något vara fel.

En ledarhäst, vilket inte alls behöver vara ett sto vet att flocken vänta på denne. Det är styrkan i en trygg ledare.

Nej, särskilt bra på att vara ledare är hon inte. Vi har funderingar på att släppa ihop alla hästarna i vinter, vi får se om det blir något hållbart... Tror de skulle vara tryggare i en större flock (8 hästar då).

Det tror jag kan vara en god ide, oftast är de tryggare med några fler i flocken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka