pitbull_lisen

Trådstartare
Har flera funderingar kring stolsits då jag ser måånga som har det på olika nivåer (inte bara inom western men det är ju det vi diskuterar nu) litegrann eller mera.... och själv hamnar där när jag inte "aktivt tänker på det"...

-hur stor betydelse har det egentligen för ridningen (mer än att det ser lite hillbilly ut :p)

- hur mkt har det med sadeln att göra?

-Och hur mkt kan man träna bort det/justera med stigläder mm? Jag tycker mig känna själv att oavsett sadel går det att sitta lodrät men med större effort i vissa sadlar

har ni reflekterat över alla stolsitsar därute? :)

jag är inne på att den lodräta sitsen ger full kontakt med sittbenen och en centrerad, balanserad ridning/dans med häst, så det eftersträvar jag. Men man sitter också lite mer sårbart där om hästen kastar/skyggar känns det som eller iaf jag har lättare att tippa fram eller tappa balansen framåt då än om man rullar ned bakåt lite.
 
Sv: stolsits

Hur mycket det lilla en-gang-i-tiden-dressyrryttar hjartat klappar for lodrat sits...

sa ar det en helt annan sak i en westernsadel.

Manga sadlar ar inte byggda for att satta dig lodrat, jamfor en cuttingsadel med en pleasuresadel sa har du tva extremer som visar skillnaden i satesvinkling och fenderplacering.

Rider man dar till i en for stor sadel (vilket jag har gjort storre delen av mitt liv, 13.5-14"s sadlar ar inte direkt en stor grej pa marknaden dar hemma..) sa paverkar det ocksa sitsen

Att sitta "praktiskt", dvs. vikten i roven, balanserat och foljsamt ar val det enda man kan saga ar vasentligt oavsett vilken sadeltyp man har.

Sen rider garna folk med lite korta lader, vilket gor att dom blir "kneed up". Nagot en del gor medvetet for att latt kunna fa upp benen och lasa fast sig i sadeln pa ett annat satt.

"Korrekt" sits i en westernsadel beror helt enkelt pa sadeln i manga fall... sen har ju alla sina svaga punkter, men att forsoka sitta i pleasuresits i en cuttingsadel ar... eh.. ja... *host* tidskravande, obekvamt och oeffektivt ;)

Folj satets vinkling, sitt pa arslet, hall halarna nerat och blicken upp ;)
 
Sv: stolsits

Finns en del anledning för Stolsits, kan vara som Bewilderd säjer (hi Canada).
Kan berör också på ryttar!
Kvinnans kroppsbyggnad, kvinna pelvis är analunda an mannans.
Turkey Drumsticks för ben, allså tjock lår, ovan med raka ben.

Att så många mannan är i stolsits kan vara ovana riding, lumsk muskler är o tränad, dom har aldrig lärt sig den korrekt sitts eller dom är in i roping och vill komma ur sadeln fort.
 
Sv: stolsits

hur dömer domarna i western horsemanship? Där måste väl en lodrät sits premieras? eller är det mer hjälperna till hästen domaren tittar på?
 
Sv: stolsits

Tank pa det som stilhoppning. Du kommer inte placeras lika hogt om du forsoker gora det i en dressyr eller allround sadel som i en korrekt anpassad hoppsadel. Vill du satsa pa pleasure och dylikt sa ar det klokast att kopa en sadel amnad for den sortens western ridning.

Prata aven med de som ar dommare inom den aktuella organisationen om det, det ar inte jag. :)
 
Sv: stolsits

Sen finns det en hel del ryttare som helt enkelt inte är kunniga nog att begripa vad lodrät sits är. Dom sitter i stolsits för dom inte vet bättre.
 
Sv: stolsits

haha, ja... naja, jag har knappast varldens snyggaste pleasure sits heller. men den ar i alla fall praktisk. ;)

Ridtekniskt och utrustningsmassigt overlag sa finns det manga ryttare det skulle lona sig for att bygga om sin arsenal lite.
 
Sv: stolsits

Stolsits innebär att man har svårare att kommunisera sina önskemål till hästen. Den lodräta sitsen kommuniserar med sittben, lårens insidor, vader och fötter. Sitter man i stolsits bakåtrullad i sadeln är sitsen för tung för att kunna tala finspråk med hästen, den säger egentligen bara "framåt" hela tiden. När benen åker fram lämnar lårens insidor sitt sadelfäste, liksom de gör om hälarna åker upp. Kroppens tyngdpunkt är då huvudsakligen baktung i sadeln, vilket betyder att ryttaren inte kan ta ansvar för sin egen tyngdfördelning utan den kommer huvudsakligen att belasta hästens rygg som "död" vikt. Fötterna som är för långt fram kan inte kommunisera med hästens bakben. När hästen ska samla sig kliver bakbenen längre fram så att ryggen höjer sig. Sitter man med fötterna framåt och tungt på rumpan signalerar man helt enkelt till hästen att inte bära sig eftersom man gör det obehagligt och svårt för den. I den lodräta sitsen är tyngdpunkten låg, låren ligger an mot sadeln och bär det mesta av ryttarens vikt. Sitsen är lätt i sadeln och ger hästens rygg full rörelsefrihet. Vader och fötter är i position att meddela sig med hästens bukmuskler och bakben och ryttaren har egen balans och kroppskontroll.

På clinic med Josh Armstrong fick vi följande tips för en korrekt sits: Ställ dig upp i sadeln och håll i sadelhornet med ena handen. Låt hälarna sjunka ner och sätt dig försiktigt rakt ner i sadeln.Bra med tränare som börjar med sitsen.

Oftast tappar ryttaren sitsen för att låren åker framåt, och kan få tillbaka den utan att stanna genom att flytta tillbaka ett lår i taget till en korrekt mer lodrät position. Lårfästet gör att man sitter stadigt vad som än händer.MVH
 
Sv: stolsits

Ett tips för dressage ryttar var att luta sig främ, sträck benen bak, hur tag i bak siden av låren och rätta upp sig, då kan man komma på insidan av låren.
Gäller kvinnor.
 
Sv: stolsits

ja Kenneth och det gjorde inte jag heller de första 10-12 åren av min ridkarriär (har aldrig ridit annat än western och lärt mig via clinics med egen häst) Att lodrät centrerad ridning är det som ger full kontakt lärde jag mig själv tillsammamns med min häst då det gick att samla henne om jag satt så.... det konstiga är att ingen tränare (ett antal välansedda westerntränare i Sverige) vad jag minns nånsin pratat om detta eller lärt ut det... det enda i sitsväg har för mig vart att de påtalat att inte tippa fram och titta ned...
 
Sv: stolsits

ja Kenneth och det gjorde inte jag heller de första 10-12 åren av min ridkarriär (har aldrig ridit annat än western och lärt mig via clinics med egen häst) Att lodrät centrerad ridning är det som ger full kontakt lärde jag mig själv tillsammamns med min häst då det gick att samla henne om jag satt så.... det konstiga är att ingen tränare (ett antal välansedda westerntränare i Sverige) vad jag minns nånsin pratat om detta eller lärt ut det... det enda i sitsväg har för mig vart att de påtalat att inte tippa fram och titta ned...

Svensk Western Tränares I Ett Nötskal :meh:
 
Sv: stolsits

När ni träffar en "tränare" som inte vet vad korrekt sits är så kan ni känna er trygga i att denne "tränare" inte är något att ha. När folk lägger ut reklambilder på sig själva i stolsits så blir det pinsamt.
 
Sv: stolsits

Ärlig talet Kenneth det gå över pinsamhet när man se dessa Top Trainers på tävlingar och dom vet inte en hur man sadla en häst.
Nu är det Chappis nu till helgen, kolla deras utrustning och hur många som sitta rund med ett Hängenda Bak Gjörd där hästen kan fastna med ett bak ben för att få veck flugerna :crazy:
Wanna-Bees :banghead:
 
Sv: stolsits

Lite sadar allmant:

Alltsa, det -finns- westerntranare i Sverige som jobbar med sitsen. Heeeeela vagen fran backenvinkling till sitsbensanvandning.

Nu har ju jag knappast ridit for "alla", men dom jag HAR ridit for har jobbat sits. Absolut.

Det gar inte heller att saga att "vikten bak" betyder frammat, det ar sa mycket mer som ar inblandat. Och beror pa systemet hasten ar riden och tranad i, det ar ju ett annat "problem" t.ex. Vikten bak som gas kanns mer som en kvarleva fran de som sadlade om fran klassisk (Riiiid med Paaaskjuuuuut! TRYYYYCK fram hasteeeen!)

Ett stort problem med internet och forums ar att man blir last till ord, och det ar inte alla som ar sa duktiga med dom ;)

Ett grundlaggande problem, som jag ser det, ar utrustning och grundforstaelse for de olika teknikerna. (Att jag sen ar "kaaar" i folk som sitter snyggt, det ar en annan femma lol)

Ni far ignorera ridbrallorna.

304731_10151039097187843_1374180303_n.jpg


424646_10151039097237843_2058750216_n.jpg


405837_10151039097277843_898373853_n.jpg


253109_10151039097137843_377142138_n.jpg


Alla dom har olika vinklarna gor ju "olika" saker i sitsen, more so an om jag skulle rida lite "baktung". Ar man fri nog i sin sits att manipulera sin svank och via den paverka backenet sa kan man ganska latt manipulera sin sits ocksa. Ar man for last och spand for att manipulera sin svank behover man antingen langa fendrarna, ga till en kiropraktor eller byta sadel.

Manga rider med spanningar i svank och ljumskar, vilket gor dom till en stel kladnypa som garna klammer sig fast med knana - resultat stolsits och tappade stigbyglar.
 
Sv: stolsits

11038_189615612842_6390634_n.jpg


Sa har "snyggt" sitter man i en for stor sadel.

(hoppas ni garvar lite, det gor jag varenda gang jag ser den bilden... jag rider hellre barbacka an satter mig i en jakla 18" tums cuttingsadel nagonsin igen, det var som att rida i en hockeyrink!)

6130_116470557842_5821193_n.jpg


Sa sitter man nar man ar medvetet kneed up. Hasten ar kand for att bocka som f-n, sadeln nagon tum for stor for ryttaren vilket inte hjalpte.

6130_116470547842_5325583_n.jpg


Ranch work och roping, sadeln ar ratt storlek for ryttaren.

39017_413252192842_4846718_n.jpg


Igen kneed up, for stor sadel.

524965_10151095476242843_1933344814_n.jpg


For stor sadel, igen. Men inte kneed up.
 
Sv: stolsits

I dont mind squaw tits, but i am Not putting'em on my saddle that's for sure hahahaa... Red med squaw tits pa en chefs sadel, unghastsadel. Ratt skont, den var faktiskt liten nog for mig med.

Bilderna visar i alla fall bade mina mindre bra sidor, mina battre sidor och hur det paverkas beroende pa mal o mening med sitsen, storleken pa sadeln och fenderplaceringen. (Sen hade det varit roligt om nagon mer faktiskt vagar step up och visa hur deras egen "perfekta" sits forandras beroende pa... just sayin liksom)

O joda, det kan du. Galler bara att kora hela sweet talken pa en sadelmakare som ar kunnig nog.. kostar skjortan dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp