Stolpspett

svea

Trådstartare
O allvetande Buke, var köper man ett riktigt tungt och svulstigt stolpspett?
 
Oavsett leverantör, köp ett från Fiskars ett 7kg.
Biltema har ett billigt, som är just mest billigt. Fiskarsspettet hittar du i bygghandeln.

Tänkt på att det är torrt i markerna, en vattenkanna ska du ha med när du spettar.
 
Samtliga järn- och byggvaru butiker samt lantmännen och övriga butiker som för stängsels material och stolp ...



7 kg är tungt nog när du satt 10 stolp ...

Nja, det behövs 30-40 stolp för att jag ska börja kinka med 7-kilosspettet (har redan ett sånt). Kanske något färre när det är klapperstensåker. Nu vill vi ha ett fett spett till de tuffa hålen (är för trött för att uttrycka detta på ett sätta som ingen kommer att fnissa åt).
 
Men det var ju ett tungt spett jag ville ha. Inte ett sjukilos standardspett som finns i vilken bygghandel som helst, utan ett specialspett för stolpnedslagning som är svårt att få tag på.
 
O allvetande Buke, var köper man ett riktigt tungt och svulstigt stolpspett?

Vi köpte vårt bästa spett i en "loppisbutik". Det är 2 m långt och väger minst 20 kg. Jag klarar knappt av att lyfta det :o. Fördelen med tyngden är att spetten jobbar för sig själv så att säga. Jag behöver bara lyfta det lite och det borrar ner sig av sin egen tyngd.

/Lizzie
 
Börje i Floby.
Nej inte att han är ett stolpskott, utan han har äldre grönmålade spett i alla möjliga former och vikter.

Andra överskottshandlare har givetvis med.
 
Nu kommer bergis någon att skriva att det inte är storleken på spettet som är det viktiga, utan tekniken...
Hade du bott nära mig, så hade du gärna fått låna ett. Vi har åtminstone 5-6 st, sådana där tunga med en förtjockning nertill. I mina trakter brukar de kallas "klumpspett".
 
Nu kommer bergis någon att skriva att det inte är storleken på spettet som är det viktiga, utan tekniken...
Det är klart att tyngden spelar roll.

Jag har ett sådant där gammalt i järn som väger "ett halvt ton". Du vet, järnspett med en ordentligt klump i ändan.
Det har jag fått av min pappa, som varit mjölkbonde. Han i sin tur hade tydligen ärvt det från farfar 1973 när pappa tog över gården... så en antikaffär, någons ostädade loge eller liknande är nog en bra chansning.
Annonsera på facebook i någon lämplig grupp, kanske, eller på blocket?
 
Det låter jobbigt att hitta ett stolpspett. Tur att jag är van att stängsla klapperstensåker. Upplandslera känns som en baggis i sammanhanget, bara att ta fram vattenslangen så säger det schlurp. :rofl:
 

Liknande trådar

Kultur Nu frågar jag allvetande Buke igen. Har fått en låt på hjärnan, har hört den några gånger senaste tiden men kan inte hitta den i...
Svar
5
· Visningar
328
Senast: Tarnin
·
Trädgård & Växter Någon som vet vilken växt detta är? Den har börjat växa i en oöppnad jordpåse som min syster köpt. Ingen av oss är särskilt bra på...
2
Svar
21
· Visningar
1 141
Senast: ginnies
·
Fritid Kära, allvetande bukefalos. Är det någon som vet om man kan köpa silikon för att sätta på kläder för bättre grepp? Har några gamla...
Svar
4
· Visningar
247
Senast: MCP
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp