Stofamiljer????

lakrits

Trådstartare
Hur fungerar det med stofamiljer?
Har namn på ett sto som heter Cilla 618, är det stofamiljsnummret då?
Kan man söka på detta om man vill ha info?

Sv: Stofamiljer????

Ston har inte så låga stamboksnummer om hon inte är född för typ 100 år sen. Pm:a hennes stamboksnummer till mig så ska jag kolla i mina böcker! Tyvärr så tas ju trådar där man frågar om ston bort från forumet kvick som attan!

Inte som annons, utan som en efterlysning.

En fråga här på Avel ska vara av allmänintresse, och det är tydligen inte en stofråga...

Så här skrev jag i en gammal tråd (som jag hittade när jag gjorde en sökning på stofamiljer, jag svarade visst på någon vars häst tillhörde halvblodsfamiljen (20)):
--------
Stofamiljen är bara stonas och deras döttrars "angelägenhet".
Hingstar/valackar kan bara tillhöra en stofamilj, men aldrig föra den vidare - precis som ett sto aldrig kan föra vidare en hingstlinje...
Så en stofamilj lever vidare genom ett sto, hennes döttrar och deras döttrar osv.
Så ja, din hästs framtida föl kommer automatiskt att tillhöra stofamilj (20), oavsett kön. Men det är alltså bara om din häst får ett stoföl som familjen kan leva vidare...

Vissa av dessa stofamiljer har blivit numrerade - men det finns många, många fler familjer. Jag är inte säker varför vissa familjer fick nummer, men tror att det "beror" på antalet tävlingshästar.
Som sagt, är inte alls säker på vilka kriterierna för numreringen är/var.
---------

Jag är fascinerad över att denna fått ligga kvar i flera dagar...

Men det är som sussisus skriver, det räknas som efterlysning. Anledningen till att denna tråd fortfarande är kvar är kanske att trådskaparen inte fått svar på sin fråga ;)

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka