Stödfodra?När

charmant

Trådstartare
När börjar ni stöd fodra era hästar som fortfarande går ute?Vi har massa bete kvar men det är väl ingen närning i gräset längre.Hur gör ni?Vill ha massa funderingar och svar på det.Jag har gjort olika beroende på vilken häst jag haft.Tacksam för svar. :bump:
 
Jag börjar fodra med hö när jag ser att det behövs, dvs när hästarna börjar tappa hull.
Nu är iofs våra hästar rätt så runda under betessäsongen :angel:, så man hinner se förändringen innan de blir utmärglade. ;)
Men så gör jag - ge när det behövs!
(Mineralfoder får de förstås hela tiden i lämplig dos!)
 
När det börjar bli tjaffsigt i hagen är det dags att börja fodra våra. Det är så olika beroende på vilken hage dom går i.
Vi har fortfarande mycket bete kvar, dom går på alldeles för bra bete.
 
Min sover inne om nätterna. Han får 2,5kg hö och det brukar ligga lite kvar på morgonen. Andra på stallet lägger in lite hö när de tar in sina hästar. Vi har relativt gott om bete i våra hagar så alla hästarna är fina i hullet.
 
Tackar för svaren.Min har börjat få lite men dom petar bara idet än så länge man dom verkar tycka det är oki att ha lita att mumsa på i boxen efter ridturen
 
Vi har börjat nu! De ska hem från betet snart, så det är lika bra att börja vänja sig vid det torra höet igen! ;)
 
Vi har massor av bete kvar och så länge som hästarna inte faller ur eller dylikt så får de klara sig på gräset och sina ransoner med kraftfoder/mineraler. Vi börjar vänja in dem på hö igen innan vi stallar in, och jag hoppas att det blir fint väder i höst så att installning sker seeent! :)
Dom flesta får dock en tuss hö att tugga på efter ridning osv, men det är ju inte direkt önskvärd mat jämfört med det saftiga gräset! :d :D

Mvh Huntress
 
Mina går ute än och får inget mer än en liten giva kraftfoder vid ridning + mineraler. Några av dem har blivit fetare den senaste månaden. har ett digivande sto som vi stödfodrar dock.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp